Renault lüksten kaçıp kazanıyor

Dacia Logan sıradan iç ve dış görüntüsüyle çok da cazip bir otomobil değil. 90 beygir gücündeki motorun otomobili 11.5 saniyede 100 kilometre hıza ulaştırması bu konuda da fazla iddialı olmadığını gösteriyor.

İSTANBUL - Dacia Logan sıradan iç ve dış görüntüsüyle çok da cazip bir otomobil değil. 90 beygir gücündeki motorun otomobili 11.5 saniyede 100 kilometre hıza ulaştırması bu konuda da fazla iddialı olmadığını gösteriyor. Ancak Logan'ın tüketiciyi heyecanlandıran, çeşitli ülkelerde binlerce müşteri edinmesini sağlayan yanı fiyatı.
Doğu Avrupa'da 5 bin 700, Batı Avrupa'da ise 7 bin 200-7 bin 500 avro başlangıç fiyatıyla satılan Logan, Fransız otomotiv devi Renault için beklenmedik bir başarıyı yakaladı. Bugün aralarında Japon Toyota'nın da bulunduğu rakipler Renault'nun yolundan giderek 10 bin avrodan düşük fiyatla satılabilecek bir otomobil üretme çabası içine girdiler.
Japon ve Fransız otomobil üreticileri için satışların hız kestiği Batı Avrupa ve ABD gibi pazarlarda büyüyebilmek için ucuz ancak iyi otomobil üretmek şart oldu. Ucuz otomobiller için en iyi fırsatlar ortalama tüketicinin Almanya ve Fransa'dakilere göre daha az para harcayabildiği ancak Doğu Avrupa, Rusya, Ortadoğu, Hindistan ve Çin gibi hızlı büyüyen pazarlarda yatıyor.
4 bin dolarlık otomobil
Bu arada devlerin endişelenmesini ve ucuz otomobil üretmek için kolları sıvamasını gerektirecek başka nedenler de var. Çünkü Çinli otomobil devleri Chery Automobile ve Geely Automobile 4 bin dolar fiyatlı otomobillerle gelişmekte olan piyasalara girmeye hazırlanıyor. Çin malı Cherry QQ ve Hint malı Maruti 8000 gibi gelişmekte olan üretici ülkelerin otomobilleri çoğu kez gelişmiş ülkelerin zorunlu kıldığı performans, güvenlik ve çevre teknolojilerine sahip değil. Ancak 2004 yılında piyasaya çıkan Logan tüm bunların yanısıra klima, otomotik cam ve CD player gibi opsiyonel özellikleri bünyesinde barındırıyor. Logan bu özellikleri nedeniyle de kısa sürede Renault-Nissan konsorsiyumunun yüzünü güldürdü.
Renault 2005'te çoğunluğu Doğu Avrupa ve Ortadoğu'da olmak üzere 40 ülkede 145 binden fazla Logan sattı. Romanya'da sattığı tüm Loganları o ülkede üreten Renault daha sonra Rusya, Kolombiya ve Fas'ta da üretime başladı. 2007 ve sonrasındaki hedef ise üretim üslerini Hindistan, İran ve Brezilya'ya taşımak. Renault önümüzdeki dönemde Logan'ın hatchback'ini, station wagonunu ve arazi aracını da ürün gamına katacak. Dacia'nın Başkanı Luc-Alexandre Menard, Logan'ı basit ancak sağlam ve gelişmekte olan ülkelerdeki orta sınıfın aracı olarak tanımlıyor. Menard'a göre Renault 2010'da 800 bin Logan satacak. Renault'nun 2005'te toplam 2 milyon 530 bin otomobil sattığı düşünülürse Logan'ın ağırlığını korumaya devam edeceği anlaşılıyor.
Strateji simgesi oldu
Renault için Logan yalnızca bir otomobil değil aynı zamanda bir strateji. Renault Başkanı Carlos Ghosn, yıl sonunda Renault'nun imajını Dacia Logan'ı da göz önünde bulundurarak yeniden tanımlamayı planlıyor.
Bombeli yerine düz cam
Menard göre Logan'ın dizayn sürecinde teknik elemanlar devre dışı bırakıldığını söylüyor. Bunun amacı ise teknisyenlerin otomobile, çok gerekmeyen teknolojik özellikleri eklemelerini engellemekmiş. Önce bir maliyet rakamı belirlenmiş ve ondan sonra dizayn, üretim bu hedefe göre gerçekleştirilmiş. Örneğin Logan'da bombeli cam yerine düz cam kullanılmış. Çünkü otomobile daha güzel bir görüntü veren bombeli camın maliyeti daha yüksekmiş. Kısacası Dacia Logan'a hiç bir lüks eklenmemiş.
Ancak bu mütevazı özelliklerine karşılık Logan'ın daha iyi donanıma sahip dizel motorlu benzerlerinin 10 bin avroya satıldığı Almanya ve Fransa'da bile büyük ilgi gördüğü ifade ediliyor.
Logan'ın Almanya'daki başarısı Renault'nun rakiplerini de heveslendirdi. GM, Opel Corsa'nın hatchback'inin yan havayastıkları bulunmayan modelini 10 bin avro fiyatla piyasaya çıkaracak. Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen, Logan'a maliyetin düşük olduğu Brezilya'da ürettiği 9 bin 150 avro fiyatlı Fox ile rakip oldu. Ancak Brezilya para biriminin avroya karşı beklenmedik şekilde değer kazanması Fox'u, Volkswagen için zarar eden girişim haline getirdi.
Japonlar da özendi
Logan'ın başarısı Japonları da etkilemişe benziyor. Honda Motor, halen Hindistan ve gelişmekte olan ülkelerde sattığı mini modelin daha küçük ve ucuzu için harekete geçti. Toyota'nın başkanı Katsuaki Watanabe de Dacia Logan'ın başarısından etkilendiklerini ve bu nedenle ucuz fiyatlı mini bir moodel üreteceklerini açıkladı. Watanabe bu konuda fiyat vermezken çağ açacak bir mini otomobil geliştireceklerini belirterek "Geçen sonbaharda bir ekip oluşturduk ve bu konuda çalışmaya başladık" dedi.
DaimlerChrysler Yönetim Kurulu Başkanı Dieter Zetchse de Dodge marka bir mini otomobil geliştirmek için Çinli şirketlerle görüşmeye başladıkları açıklamasını yaptı. DaimlerChrysler'in mini otomobildeki müstakbel ortağının Çinli Chery Automobile olması bekleniyor.
İki yılda 42 ülkede 315 bin 559 kişi Logan aldı

  • Üretimi 2004 Eylülü'nde başladı.
  • Bugüne kadar 42 ülkede 315 bin 559 Logan satıldı.
  • Fiyatı 5 bin 700 avro.
  • Dünya satışlarının yüzde 73'ünü Romanya, Rusya ve Fas'ta gerçekleştiriyor. Avrupa satışları toplam satışın yüzde 23'ünü oluşturuyor
  • Halen Romanya, Rusya, Kolombiya ve Fas'ta üretiliyor. Kısa süre sonra İran'da 2007'de de Hindistan ve Brezilya'da üretim başlıyor.