Renault'dan yatırım sinyali

Renault'nun Bursa fabrikasında Megane sedan ve Clio Symbol'den sonra ürettiği üçüncü model yeni Clio'nun anahtarı proje direktörü Murat Taşdelen tarafından...
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

BURSA - Renault'nun Bursa fabrikasında Megane sedan ve Clio Symbol'den sonra ürettiği üçüncü model yeni Clio'nun anahtarı proje direktörü Murat Taşdelen tarafından Oyak Renault Genel Müdürü Alain Gabillet'ye ondan da Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar'a teslim edildi.
Alain Gabillet, "Clio III bizim yeni bebeğimiz. Oyak, bundan 10 yıl önce Türkiye pazarına ürün sağlamak üzere kurulmuştu. Renault'nun en doğudaki merkeziydi. Şimdi ağırlık merkezi değişti. Bursa merkeze oturdu. Avrupa ve doğudaki üreticilerle rekabet halindeyiz" dedi. Gabillet, Renault ve Türkiye beraberliğinin 37 yıldır devam ettiğini belirterek, "Bu, bir nevi 'love story'. Her aşk hikâyesinde olduğu gibi tutkulu ve sıkıntılı zamanlar oldu. Ama en önemlisi birbirimize sadık kaldık" diye konuştu. Gabillet, bu sadakatin göstergesi yatırımlara ilişkin olarak şu bilgileri verdi:
"1993 ile 2005 yılları arasında Türkiye'ye 900 milyon avroluk yatırım yapıldı. 2000-2005 arası kriz vardı ve Renault bu dönemde 450 milyon avroluk yatırımla Türkiye'ye olan güvenini gösterdi. Yeni Clio için 216 milyon avroluk yatırım yaptık. 2006 ve gelecek yıllardaki projeler için 150 milyon avro daha yatırım yapılacak" diye konuştu. Gabillet, Renault Başkanı Carlos Ghosn'un şirketi en kârlı Avrupa markası yapmak için çalıştığını belirterek, Türkiye'nin bunda önemli rol oynayacağını da aktardı.
Rekabet Doğu'da
Alain Gabillet, Carlos Ghosn'un her fırsatta Oyak Renault'nun grup içerisinde en kaliteli ürünleri üreten ve birçok ülkeye yüksek miktarda ihracat gerçekleştiren bir endüstriyel tesis olduğunu ve 'Renault, 2009 Kontratı' çerçevesinde önemli bir rol oynayacağını belirttiğini hatırlattı. Renault Grubu içerisinde Türkiye'nin önemini vurgulayan Gabillet şunlurı söyledi: "10 yıl önce, Oyak Renault, Renault Grubu'nun Doğu'daki tek tesisi, Doğu'daki sınırıydı. Bugün ise Oyak Renault ve Türkiye merkezde, Avrupa'da. Oyak Renault, artık kendini batıya göre konumlandırmıyor, Çünkü kalite, maliyet, yatırım, proses ve süreler konusunda rekabet doğuya kayıyor. Hedef konusunda yanılmamak lazım. Yeni Clio ile üçüncü vardiyaya geçtik, kapasite kullanımımızı yüzde 100'e çıkardık. İhracatta yüzde 40'lık artış bekliyoruz. 2005 ile 2006 arasında istihdam 1500 kişi arttı. Bizi izlemeye devam edin, yeni projelerle karşınızda olacağız."
Murat Taşdelen de Yeni Clio ile pek çok ilke imza attıklarını belirterek, "Projenin tüm etapları sözleşmede öngörülen tarihlerden bir ay önce gerçekleşti. Bunu 5 bin 500 çalışan birlikte sağladı. Kadromuza bin operatör, 100 mühendis katıldı. 4 bin kişiye 60 bin saat eğitim verdik" diye konuştu.
İşçiler üretip deniyor
Oyak Renault, 'yatırımlar, tesisler, finansman kaynakları, makineler, robotlar insan olmadan bir anlam taşımaz' felsefesinden hareketle, çalışanlarının şirket başarısına aktif olarak katılımlarını sağlamak için farklı yöntemler uyguluyor.
Bunlardan biri de "Üretiyorum, deniyorum" operasyonu. Operasyon kapsamında, 5 bin 500 Oyak Renault çalışanları, üç ay boyunca 18 araçtan oluşan Yeni Clio filosundaki otomobillerle deneme sürüşü yapıyor ve ürettikleri otomobilleri müşteri gözüyle deniyor.
Çalışanlar, fabrika ile Mudanya arasında, fabrikadaki mühendislerin deneme sürüşleri yaptıkları güzergahlardan birinin üzerinde, 32 kilometre uzunluğundaki parkurda Yeni Clio'yu test ediyor.
Görüşler alınıyor
Çalışanlar, yeni Clio'yu kullandıktan sonra bir anket doldurarak otomobili değerlendiriyor. Sonuçlar, Kalite Direktörlüğü ve Mühendislik Direktörlüğü tarafından inceleniyor. Anketin kuruluşun kalite referansına katkıda bulunması bekleniyor.
Sekiz yılda 6.5 milyar dolar ihracat
2006 yılında, 90 bin adet Yeni Clio üretilmesi ve bunun yüzde 90'ından fazlasının ihraç edilmesi öngörülüyor. Yeni Clio ile Oyak Renault tarihinde ilk kez bir modelin hem beş, hem de üç kapılı hatchback versiyonları aynı anda üretiliyor. Yine Oyak Renault tarihinde ilk kez bir model yılda 150 bin adet üretim kapasitesi öngörülerek devreye alındı. Türkiye'de son yıllarda üretilip ihraç edilen her iki otomobilden birini üreten Oyak Renault'nun ihracat cirosu son sekiz yılda 6.5 milyar dolara ulaştı.