Renault'ta maaş krizi yayıldı, tüm vardiyalar iş bıraktı

Renault'ta maaş krizi yayıldı, tüm vardiyalar iş bıraktı
Renault'ta maaş krizi yayıldı, tüm vardiyalar iş bıraktı
Otomotiv devi Renault'ta çalışan yaklaşık 5 bin işçinin sendika ile yaşadıkları maaş artışları sorunu sebebiyle dün gece başlattıkları eylem sürüyor. Dün gece 00.00 vardiyası için fabrikaya gelen işçiler içeri girmemiş, çalışan işçiler de dışarı çıkmamıştı. Sabah 08.00 vardiyası için gelen işçilerin ardından öğleden sonra 16.00 vardiyası işçileri de fabrikaya girmedi. Anlaşma sağlanamazsa işçilerin yarın fabrika bahçesine çadır kuracakları belirtiliyor. Oyak Renault sözcüsü fabrikada çalışanların yaptığı eylem ile ilgili olarak açıklamalarda bulundu. Sözcü, "15 Mayıs saat 00:00 itibariyle önceden öngörülmeyen bir duruş yaşıyoruz" diye konuştu.

RADİKAL - Renault’ta toplu sözleşme krizi iş bırakma eylemiyle sonuçlandı. Dün gece başlayan eylem bugünkü vardiyalarda da tam katılımla hayata geçirildi. Fabrika bahçesinde bekleyen işçiler saat 14.00’da fabrika yönetimi tarafından yapılacağı belirtilen açıklama da gelmeyince hayal kırıklığına uğradı. Ancak saat 16.30 sıralarında işçilerden Erhan İmralı fabrika yönetimi tarafından görüşmeye çağrıldıklarını duyurdu.

AKŞAM SAATLERİNDE EK PROTOKOL GÖRÜŞMESİ

İşçilere seslenen İmralı, yönetimin ek protokol imzalamak üzere kendilerini görüşmeye çağırdığını belirterek 6 kişi olarak içeri girip görüşeceklerini duyurdu. İmralı görüşmenin sonuçlarını çıkışta açıklamayacaklarını kaydetti. Bu arada işçilerin yarın fabrika bahçesine çadır kuracağın da gelen bilgiler arasında.

FABRİKADAN EYLEM PLANI

Oyak Renault sözcüsü fabrikada çalışanların yaptığı eylem ile ilgili olarak açıklamalarda bulundu. Sözcü, “15 Mayıs saat 00:00 itibariyle önceden öngörülmeyen bir duruş yaşıyoruz” diye konuştu.

Oyak Renault sözcüsü fabrikada çalışanların yaptığı eylem ile ilgili olarak Reuters’a şu açıklamayı yaptı: Türkiye Bursa’da kurulu bulunan fabrikamız Oyak Renault otomobil fabrikalarında 15 Mayıs saat 0000 itibariyle önceden öngörülmeyen bir duruş yaşıyoruz. Üretimdeki bu duruş yürürlükte olan iş yasalarına ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun değildir. Fabrikanın içinde ve dışında toplanmış bulunan yaklaşık 2500 çalışanın korunması, normal çalışma düzenine dönmesi için Oyak Renault yönetimi eylem planı uyguluyor.

TÜRK METAL: BOSCH SÖZLEŞMESİ KAFA KARIŞTIRDI

Türk Metal Sendikası da yaptığı açıklamada, MESS ile aralarında Oyak Renault işyerindeki 5 bin 600 çalışanın da dahil olduğu toplam 110 bin üye adına grup toplu iş sözleşmesinin, 15 Aralık 2014 günü imzalandığı hatırlatıldı. Açıklamada, sözleşmeyle alınan ücret artışları ve diğer hakların, Oyak Renault işyeri de dahil olmak üzere, tüm üyeler tarafından memnuniyetle karşılandığı ve sevinç gösterisine neden olduğu ifade edildi.

Grup toplu iş sözleşmemizin imzalanmasının ardından, yasal nedenlerle bu sözleşmenin dışında kalan Bosch işyerinde, daha sonra münferit bir sözleşme imzalandığı kaydedilen açıklamada, “38 aydır hiçbir ücret artışı ve sosyal haktan yararlanamayan ve bu süreçte büyük mağduriyetler yaşayan Bosch işçilerine, bu mağduriyetlerini giderecek oranda yüksek artışlar sağlanmıştır. Bu yüksek artışlara rağmen, Bosch işçisinin 9.46 liraya yükselen ortalama saat ücreti, Renault işçisinin 9.83 TL olan ortalama saat ücretinin gerisinde kalmıştır” denildi.
Bu gelişmeler üzerine, Oyak Renault işyerindeki üyelerinin 8 aydır yürürlükte bulunan toplu iş sözleşmemize rağmen, aynı artışların kendilerine de yansıtılmasını talep ettikleri vurgulanan açıklamada, “Sendikamız, bunun yasal olarak mümkün olmadığını, ancak kendilerine bir sonraki sözleşmede gruplar arasındaki bu farkın kapatılacağına dair güvence vermiştir” denildi.

“BEKLENTİ YARATILDI”

Türk Metal Sendikası açıklamasında, işveren vekiliyle görüşen işçilere isteklerinin karşılanmasının mümkün olabileceği ancak şirketin Fransa’daki merkezine sorulması gerektiğinin söylediği için işçilerde ‘beklenti oluştuğu’ görüşü savunuldu. Açıklamada şöyle denildi:
“Böylece, işçilerimizde, işverenin kendilerine zam vermek istediği ancak sendikamızın bunu almak istemediği gibi bir algı oluşturulmuş. OYAK Renault işçilerinin bir kısmı sendikamızdan istifa etmiştir.

İşçilerimize işveren vekilleri tarafından verilen sürenin sona ermesinden sonra, işveren vekilleri tarafından işçilere herhangi bir ücret artışı verilmeyeceğinin açıklanması, olayların büyümesine ve dün gece itibariyle üretimin durdurulmasına neden olmuştur. Türk Metal Sendikası, tüm işçilerimizin hak arama mücadelesine saygılıdır ve demokratik yollardan yapılacak her türlü mücadeleyi desteklemektedir. İşçilerimizin sendikamıza yönelik tepkisini anlayışla ve saygıyla karşılayan Yönetim Kurulumuz, huzur ve güven içinde iş barışının sağlanmasını talep etmektedir. Türk Metal Sendikası, hiçbir işçimize zarar gelmemesini dilemekte, tüm tarafları sağduyuya çağırmaktadır.”

MESS: EYLEM YASADIŞI

Türkiye’nin otomotiv devlerinden Oyak Renault’ta dün gece vardiyasında başlayan iş bırakma eylemi devam ederken Metal İşverenleri Sendikası bugün yazılı açıklama yaptı. ’Oyak Renault Fabrikası’nda ve MESS üyesi işyerindeki gelişmeler’ başlığıyla yapılan açıklamada, gelişmelerin hassasiyetle takip edildiği belirtilerek, “Oyak Renault Otomobil Fabrikaları A.Ş.’de başlatılan işyerini terk etmeme ve topluca iş bırakma şeklindeki eylemlerle birlikte olaylar yasa dışı bir boyuta ulaşmıştır” denildi.

Oyak Renault’u da kapsayan 2014-17 dönemi MESS grup sözleşmesinin 3 yıl için imza altına alındığı hatırlatılan açıklamada, “Bu eylemler yoluyla 3 yıllık süre için bağlayıcılığı olan grup TİS şartlarına yönelik haksız taleplerde bulunulması yasadışıdır” denildi.

RENAULT İŞÇİLERİ NE İSTİYOR?

DİSK’e bağlı Birleşik Metal-İş Sendikası ise yaptığı yazılı açıklamada, işbirlikçi ve dayatmacı toplu sözleşme düzenine karşı, düşük ücret sistemine, sermaye denetiminde sahte sendikaya karşı metal işçilerinin isyan ettiğini ileri sürdü. İşçilerin, taleplerinin ise şunlar olduğunu ileri sürdü:
1- Ücretlerde iyileştirme yapılsın.
2- İşten atılma olmasın
3- İşçilerin seçtiği temsilciler yönetim tarafından tanınsın
4- Sahte sendika ve temsilcileri iş yerlerine sokulmasın

BİRLEŞİK METAL-İŞ: İSTİFALAR 4500’E ULAŞTI

Türk-Metal Sendikası’ndan binlerce istifanın yaşandığı belirtilen Birleşik Metal-İş Sendikası açıklamasında şunlar dikkat çekti:

“Başta Renault işçileri olmak üzere MESS üyesi iş yerlerinde giderek büyüyen isyan dalgası emin adımlarla ilerliyor. Sahte sendikadan istifalar her geçen gün artıyor. Sadece Renault’da istifalar 4500’e ulaştı. Tofaş, Mako, Çoşkunöz, Delphi, Ototrim ve daha pek çok işyerinde işçiler dalga dalga sahte sendikadan istifa ediyorlar.

El ele verdiler. Önce MESS ve Türk Metal grup toplu sözleşmesini, düşük ücret sistemini kalıcılaştırarak, işçilerin satın alma güçlerindeki erimeyi durdurma süresini 2 yıldan 3 yıla uzattılar. İşçilerin sömürü koşullarını ağırlaştırdılar, yaşam ve çalışma koşullarının iyileşme mücadelesine engel oldular. Bu işbirliği sonucunda ortaya çıkan toplu sözleşme dayatmasını kabul etmeyen Birleşik Metal-İş ve üyeleri greve çıkınca bu kez üçgen tamamlandı. Siyasal iktidar, hangi sınıftan yana olduğunu ortaya koydu ve sermayenin çıkarlarını korumak için grevlerimizi yasakladı.

İşçi karşı ittifaka kimi hukuk kurumları da dahil oldular. Danıştay’a yaptığımız yürütmeyi durdurma başvurusu oy çokluğu ile reddedildi.

Dayatmayı kabul etmedik, işçilere düşmanca davrananlarla aynı masaya oturmadık, grev yasaklayan ve sermayenin ofisi gibi çalışan bir siyasal iktidarın atadığı özel arabulucuyla görüşmedik.

Dosya Yüksek Hakem Kurulu’na gitti. Orada da işçi düşmanı ittifak faaliyetini sürdürdü. Kurul’un toplantısı bitmeden, sahte sendika kurul kararını öğrenmiş ve bildiri dağıtmaya başlamıştı. YHK’dan da aynı sözleşme çıktı diyerek metal işçilerinin isyanını sönümlendireceklerini sandılar. Ama keser döndü, sap döndü. Gün geldi hesap döndü. Grup sözleşmesinden memnun olduğunu iddia ettikleri ana metal fabrikalarında işçiler isyan ettiler. O çok güvendikleri, sağlam olduğunu düşündükleri kalenin içi karıştı.

Kalenin içinin karışmasına birkaç somut olay neden oldu.

Birincisi, grup sözleşmesini iyi sözleşme,diye duyurdular Bosch’ta farklı sözleşme imzaladılar. Diğerleri aynısını talep edince yasal olarak mümkün değil, yalanına sarıldılar.
İşçiler istifaya yönelince, işçi kanı döktüler. Renault’da işten atmayı denediler, işçi direnerek atılanları geri aldırdı ve kart basma nöbeti yeni eylem biçimi olarak diğer fabrikalarda da hayata geçirildi.

Bardağı taşıran damla işçilerin taleplerinin karşılanamayacağı yolunda yapılan işveren ve MESS açıklamaları oldu.”

TOFAŞ FABRİKASINDA DA EYLEM BAŞLADI

Oyak Renault'ta gece vardiyasında başlayan iş bırakma eylemi devam ederken, diğer otomotiv devi Tofaş'ta da işçiler eyleme başladı.
İstanbul yolundaki fabrikadan saat 16.45'te vardiyadan çıkan işçiler, oturma eylemine başlarken, vardiyaya giren 16.30- 00.30 vardiyası işçilerinin de işbaşı yapmayarak üretimi durdurdukları bildirildi. Türk Metal 3 Nolu Şube Başkanı Zafer Öztürk, TOFAŞ'taki bazı birimlerde işçilerin eyleme gitmesi sonucu bantlardan arabaların inmediğini belirtti. Öztürk, konuyla ilgili olarak şu anda fazla açıklama yapamayacağını söyledi. 5 bin işçinin çalıştığı Tofaş fabrikası işçileri de dünden beri eylem yapan Oyak Renault'taki arkadaşları gibi işverenin ek sözleşme yapmasını istiyor.


bigPara.com