Rulman pazarının Eskişehirli kurtarıcısı

Rulman pazarının Eskişehirli kurtarıcısı
Rulman pazarının Eskişehirli kurtarıcısı

Harun Adıgüzel

İlk rulman fabrikalarından Romanya'daki URB'yi 12 yıl önce alan Harun Adıgüzel, rulmanda en önemli üreticilerden biri.
Haber: NURİYE DOĞU - nuriye.dogu@radikal.com.tr / Arşivi

BÜKREŞ- Romanya 1950’lerde dünya rulman (makinenin hareketini sağlayan parça) pazarının en önemli merkezlerinden biriydi. Ancak Barlad Rulman Fabrikası’nın (URB) ekonomik kriz sonrası çarkları tamamen durdu ve binlerce kişi işsiz kaldı. Krizden kurtuluş için özelleştirmelere sarılan Romanya hükümetinin ve rulman fabrikasının kurtarıcısı ise 1998’de ülkeye giden Eskişehirli yatırımcı Harun Adıgüzel oldu. 

200 milyon dolar yatırım
2000 yılında özelleştirmelerden fabrikayı satın alan ve bugüne kadar 120 milyon dolar yatırım yapan Adıgüzel, 200 milyon dolarlık cirosu ile Romanya’yı rulman pazarında yeniden canlandırdı. Dünya pazarında ‘Rulmanın Obaması’ olarak anılan Adıgüzel, 3 bin kişilik istihdam ile Romanya’nın en büyük işverenlerinden ve yabancı yatırımcılarından biri haline geldi.
Bükreş’te düzenlenen ‘Özelleştirme Sonrası Başarı’ başlıklı panelde Adıgüzel, Avrupa ’dan Asya’ya dört kıtada 85 ülkeye ihracat yaptıklarını belirterek, şu anda Macaristan ve Türkiye ’de de birer fabrikaları olduğunu, 2013’te de Hindistan’daki fabrikalarının devreye gireceğini söyledi. Adıgüzel, birkaç yıl içinde Hindistan, Türkiye ve Romanya’da çeşitli ortaklarla 200 milyon doların üzerinde yatırım planladıklarını ifade ederek, yılda ortalama yüzde 25 büyüyen URB Group’un 2023 yılına kadar toplam 1 milyar dolar ciro hedeflediğini kaydetti. Dünyanın en büyük rulman üreticilerinden biri olarak Amerikalıları çok şaşırttıklarını söyleyen Adıgüzel, “Türkler rulman da biliyormuş, deyip şaşırmışlardı. Bizi, dünya tarihinde Amerika ’nın başına geçen ilk siyah ırk olan Obama’ya benzettiler. O da ülkesini iyi yönetiyor biz de rulman işini iyi yapıyoruz” diye konuştu. 

Çin’den dev teklif
Dünya rulman üretiminin yüzde 25’ini tek başına karşılayan Çin’in 12 milyar dolarlık büyüklüğe sahip bir otomobil yedek parça ve demir yolu firmasından işbirliği teklifi aldıklarını açıklayan Adıgüzel, “Büyük bir hızlı tren projesine girmek isteyen bu firma bizden ‘know how’ istedi. ‘Gelin ister ortak çalışalım isterseniz üretimde bize destek olun’ dediler. Görüşmelerimiz sürüyor” diye konuştu.

Yerli oto için fabrika kuracak
Harun Adıgüzel, Türkiye’de üretimi planlanan ‘yerli otomobil’ için de rulman üretimine talip olduklarını söyledi. Adıgüzel, “Türkiye’de yerli otomobil olmaz çünkü rulman fabrikası yok diyenlere sesleniyorum. Biz bu ihtiyacı birkaç tedarikçi ile Türkiye’de hallederiz” dedi. Adıgüzel, bunun için dünyadan birkaç önemli üreticinin ortaklığı ile memleketi Eskişehir’de bilyalı rulman fabrikası açmayı hedeflediklerini ifade etti.

bigPara.com