Ruslar, OTI'ye krizi hissettirmiyor

Almanya'dan Türkiye'ye turist getirirken Körfez krizi döneminde sıkıntılı günler yaşayarak Rusya pazarına girmeye karar veren OTI grubu bu sayede sektörde marka olma yolunda ilerliyor. 1994 yılında Rusya pazarına giren ardından Avrupa Birliği'ne üyelik dönemindeyken Polonya pazarına...
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Almanya'dan Türkiye'ye turist getirirken Körfez krizi döneminde sıkıntılı günler yaşayarak Rusya pazarına girmeye karar veren OTI grubu bu sayede sektörde marka olma yolunda ilerliyor. 1994 yılında Rusya pazarına giren ardından Avrupa Birliği'ne üyelik dönemindeyken Polonya pazarına giren OTI, şu anda üç oteli, Rusya ve Polonya'daki tur operatörleri, iç pazardaki Odeon Turizm şirketiyle yılda 250 milyon dolar ciro yapan bir grup haline geldi. Havayolu şirketi kurmaya da sıcak bakan grup, bu hedefini 2007-2008 yıllarında gerçekleştirmeyi planlıyor. Otelcilik konusunda da büyüyecek olan grup, beş yıldızlı OtiumSun Zeynep ve Art ile üç yıldızlı Blue'nun yanı sıra Ege, Alanya ve Side'de otel arayışında. Yurtdışında da otel açmayı planladıklarını söyleyen OTI Grup yönetim kurulu başkanı Ayhan Bektaş, "İlk aşamada Mısır öne çıkıyor" dedi.
Üç yıldızlı otelleri geliştirecek
Tur operatörü olarak girdikleri turizm sektöründe şu anda otelcilik yanlarını da güçlendirdiklerini belirten Bektaş, "Her şey Dahil sistemine yeni bir yaklaşım getiriyoruz. Bunun için aylardır özel bir çalışma yaptık ve yeni sezonda uygulamaya başladık. Bu sistemi bir kitapçık haline de getirerek otellerimize dağıtıyoruz. Amaç her şey dahil sisteminde müşteriye kendini özel hissettirmek" diye konuştu.
Otium Oteller'inde uygulanacak herşey dahil sistemindeki tüm standartların belirlendiğini vurgulayan Bektaş, yüzde 90 müşteri memnuniyetine ulaştıklarını açıkladı. Beş yıldızlı otellerin yanı sıra Türkiye'de üç yıldızlı otel kategorisini de geliştirmeyi planladıklarını anlatan Bektaş, şunları söyledi: "Bu kategoride de yeni bir konsept yaratıyoruz. Türk turizminin çeşitlenmeye ihtiyacı var. Herkese beş yıldızlı ve tatil köyü konseptini satamazsınız. Biz de bu kategoriyi geliştirmek için yeni standartlar belirliyoruz. Blue Otel bizim bu konudaki 'laboratuvar'ımız olacak."
2008'de havayolu şirketi
Rusya'dan Türkiye'ye en çok turist getiren tur operatörlerinin başında gelen OTI Grup, her kriz döneminde yeni pazarlar açarak büyümesini sürdürmüş. Körfez Krizi döneminde Almanya'dan Rusya, Rusya krizinde de Tursem'in çekilmesiyle Almanya, İskandinav ve Polonya pazarına yönelen OTI Grubu, şimdilerde Türk turizmindeki krizi de rahat bir şekilde yönetebiliyor. Otellerinin şu anda yüzde 98 dolulukla çalıştığını anlatan Ayhan Bektaş, kurdaki dalgalanma sayesinde de maliyet sorunlarını bir nebze aşabildiklerini aktardı. Bektaş, otellerinde talep olmasına rağmen çeşitliliği korumak adına Rus turist sayısını yüzde 55'in üzerine çıkarmadıklarını da hatırlattı.
Çalıştığı pazarlardan Türkiye, Mısır gibi ülkelere havayoluyla yılda 550 bin yolcu taşıyan OTI Grubu, havayolu şirketine sahip olma fikrine de sıcak bakıyor. Taşınan yolcu sayısının 2007-2008 yılında 700 bin ile 1 milyon seviyelerine çıkacağını belirten Bektaş, bu rakamlara ulaşıldığında havayolu şirketi sahibi olacaklarını ifade etti.
Rusya'nın yanı sıra genç nüfusu, AB'ye üyeliği ve kısa uçuş mesafesi nedeniyle Polonya'da da büyümesini hızlandıran OTI, yılda 140-150 bin turistin geldiği bu pazarda da liderliğini koruyor. Ayhan Bektaş'a göre tanıtıma ağırlık verilse bu sayı kısa sürede 200 bine çıkabilir. Odeon Tours'la iç turizme de giren OTI, bu yıl 20-25 bin kişiyi tatile çıkarmayı hedefliyor.
'Türkiye'deki otelciler en kritik yılını yaşıyor'
Türk otelciliğinin 1999 yılından bugüne kadar en kritik yılını yaşadığını söyleyen Ayhan Bektaş, "Sektör yıllardan beri ilk defa bu kadar zorlu günler geçiriyor. Birçok tesis el değiştirecek ya da satılacak. Sezon öncesinde büyük beklentiler vardı ama hiçbiri gerçekleşmedi. Gelecek yıl için de herhangi bir tedbir ya da özel bir plan yok. Bu yüzden birçok otelin yeni arayışlara gireceğini düşünüyorum" dedi. Kendilerine de çok fazla otel teklifi geldiğini belirten Bektaş şunları söyledi: "İş Yatırım, bizim adımıza Akdeniz'de tesis arıyor. Ama şu anda tesis fiyatları da tavan yaptı. 35-40 milyon dolarlık tesislerin fiyatı 60 milyon avroya çıktı. Tesis fiyatları da rantabl değil. Ciddi el değiştirmeler olmadı ama rant oluştu."
'Mısır, Tunus ve Libya bize rakip oldu'
Türk turizminin yaşadığı krizin bir sürecin sonucu olduğunu anlatan Ayhan Bektaş, 2007'den de çok fazla bir şey beklenmemesi gerektiğine dikkat çekti. Türkiye'nin turizmde sıçrama yaptığı ve Akdeniz çanağında alternatif olduğu dönemde şimdiki rakipleri İspanya, Yunanistan, İtalya gibi ülkeler tarafından önemsenmediğini hatırlatan Bektaş, "Şimdi de Türkiye aynısını yaşıyor. Mısır, Tunus, Libya, Hırvatistan pazara rakip olarak giriyor. Özellikle Libya için büyük grupların yanı sıra biz de arayış içindeyiz" diye konuştu.