Ruslar, Radar'ı aldı

Rus şirketi IMSG, Yapı Kredi Bankası World Card'ın kahramanı sevimli 'vada'ları yaratan reklam ajansı olarak bilinen RPM/Radar'ı aldı.

MOSKOVA/İSTANBUL- Rus şirketi IMSG, Yapı Kredi Bankası World Card'ın kahramanı sevimli 'vada'ları yaratan reklam ajansı olarak bilinen RPM/Radar'ı aldı. IMSG'nin operasyonuyla ilk kez büyük bir Rus şirketi, yurtdışında reklam ajansı sahibi oluyor. Türkiye'de 1984'te kurulan ve sektörün duayenlerinden Paul McMillen'in başkanı olduğu RPM/Radar reklam ajansının hisselerinin önemli bölümü Rus pazarlama devi IMSG'nin oluyor.
IMSG, RPM/Radar'ın yüzde 70'ine üç yıllık performansına göre 15 milyon dolar-30 milyon dolar arasında değişen bir bedel ödeyecek ama yönetimi McMillen ve Türk ekibine bırakacak. Ancak Genel Müdür Füsun Gençsu ve Paul McMillen, RPM Radar'ın yüzde 30 hissesini ellerinde tutmaya devam edecek. Anlaşma uyarınca RPM/Radar ile Rus şirketi Türkiye'de RPM/Entegre adlı ortak bir şirket kurdu. RPM/Entegre'nin yüzde 70'i IMSG'ye, yüzde 30'u ise RPM Radar'ın ortakları Paul McMillen ve Füsun Gençsu ile üç RPM çalışanına ait. Paul McMillen ile Füsun Gençsu'ya da IMSG'den hisse verildi.
The Moscow Times gazetesinde Yuriy Humber imzasıyla yayımlanan haberde, "Rusya'nın en büyük pazarlama ve satış şirketi olan IMS Group'un, gelişmekte olan pazarlarda genişleme stratejisinin ürünü olarak, Türkiye'nin en büyük bağımsız reklam ajansı Radar'ı satın aldığı" belirtildi.
Cirosu 63 milyon dolar
Açıklamayı yapan Rus şirketinin baş ekonomisti Alkesandr Salı Utoçkin, "Türkiye'de birkaç alternatifi inceledik ve RPM Radar'ı en şeffaf ve çekici şirket olarak seçtik. Türkiye hızlı tempo ve düşük ile büyüyen bir pazar. Nüfusu da çok genç" dedi. İrlandalı Paul McMillen tarafından 1984'te İstanbul'da kurulan RPM, 2005 yılında 63 milyon dolar ciro yapmış ve 1 milyon 550 bin dolar kâr açıklamıştı. Yetkililer şirketin Türk yönetim ekibi, satıştan sonra yönetimde kalacağını belirtti.
RPM/Radar Genel Müdürü Füsun Gençsu, "RPM'nin amacı reklam ajansı olmayan pazarlama ve satış hizmeti olan bir firmayla ortaklık kurmak. RPM'nin faaliyetinin bulunmadığı iki alanda iş yapan şirketle birleşip global pazarda gelişmek. Bu alanlar gelişen pazarlar ve Below the Line Endüstrisi (Doğrudan pazarlama faaliyetleri doğrultusunda satış promosyonlarını ve çeşitli aktiviteleri içeriyor). Bu grubun içinde bir tek RPM/Radar creative ajans olarak diğer ülkelere reklam hizmeti verecek. Biz de kendi know-how'ımızı gelişen pazarlara satacağız" dedi.
RPM Radar'ın müşterileri arasında Yapı Kredi Bankası'nın World Card'ı, Toyota, Vitra, Selpak gibi Türkiye'nin önemli markaları bulunuyor. IMS hisseleri Londra Borsası'nın 'Alternative Investment Market-Alternatif Yatırım Pazarı' bölümünde geçen aralık ayında halka arz edilmiş ve yüzde 26.4 oranında hisse satışından 26 milyon dolar kaynak sağlanmıştı. Şirketin şu anki piyasa değeri 127 milyon dolar. 1996 yılında kurulan şirketin patronu, 50 yaşındaki Greghori Thain. Şirket, Türk Ramstore dahil, Rusya ve BDT pazarında büyük şirketlerin önemli bölümüne pazarlama desteği sağlıyor.
İrlanda'dan Türkiye'ye
Türkiye'nin en başarılı reklam ajanslarından olan RPM/Radar, sektörde Paul McMillen'in liderliğinde önemli bir 'başarı öyküsü' olarak anılıyor. Paul McMillen'in kişisel öyküsü ise şöyle: 'Kuzey İrlanda'nın Belfast kentinde doğan McMillen, sanat eğitimini tamamladıktan sonra iş yaşamına New York'ta başladı. İletişim sektöründeki çalışmalarını Londra'da sürdüren McMillen, 1974 yılında Türkiye'ye yerleşerek ODTÜ Mimarlık Fakültesi'nde öğretim üyeliği yaptı. 1984'te reklam şirketini kuran McMillen, 15 yıldır RPM/Radar'ın Yönetim Kurulu Başkanlığını sürdürüyor. Reklamcılar Derneği ve Reklamcılar Birliği üyesi olan Paul McMillen, İstanbul Galeri Nev'de 1992 ve 1996 yıllarında kişisel sergiler açtı. Paul McMillen 1997 yılından bu yana Pamukbank Fotoğraf Galerisi'nin direktörlüğünü de yürütüyor.'
Alfa ile başladı
Rus şirketlerinin Türkiye pazarına olan ilgisinin son yollarda arttığı görülüyor. Son olarak Alfa Grubu'nun Turkcell hisselerini satın almasıyla gözler yine Türkiye'ye çevrilmişti. Son dönemde çok sayıda Rus şirketi, 'dünya markası' olma yolunda adım atarken Türkiye'yi elverişli bir pazar olarak görüyor.