Sabancı Holding, Toyotasa hisselerini satıp Toyota defterini kapattı

Sabancı Holding, Toyotasa hisselerini satıp Toyota defterini kapattı
Sabancı Holding, Toyotasa hisselerini satıp Toyota defterini kapattı

Sabancı CEO?su Ahmet Dördüncü, ?Toyota?yı ALJ?nin tecrübeli ellerine teslim ediyoruz? dedi.

Sabancı Holding, Toyota Motor Europe ve Mitsui ile ortak olduğu pazarlama şirketi Toyotasa'daki yüzde 65 hissesini 85 milyon dolara Suudi ALJ'ye sattı. Yurtdışında Toyota temsilcisi olan ALJ Türkiye'de Daihatsu'nun da distribütörü

İSTANBUL - Sabancı Holding Toyota marka araçların pazarlama, satış ve satış sonrası hizmetlerini veren Toyotasa’daki hisselerinin tamamını satarak Toyota defterini kapattı. Sabancı Holding dün yaptığı açıklamayla, Toyota Motor Europe ve Mitsui ile ortak olduğu Toyotasa’daki yüzde 64.99 oranındaki hissesini, ALJ’ye bağlı ALJ Lubnatsi Pazarlama ve Satış A.Ş.’ye sattığını belirtti. Yapılması öngörülen satış işleminin tutarı 84 milyon 986 bin 923 dolar olacak. Hisse devir işlemleri gerekli izin süreçlerinin tamamlanmasının ardından gerçekleşecek.

ALJ ana hissedar olacak
Hisse devir sürecinin tamamlanmasının ardından yeni şirketin ana hissedarı ALJ Lubnatsi olurken, şirketin yüzde 25’i Toyota Motor Europe’a, yüzde 10’u ise Mitsui & Co.’ya ait olacak. Sabancı Holding CEO’su Ahmet Dördüncü, yaptığı açıklamada, “Sabancı Holding olarak tüm faaliyetlerinde ana hedefinin paydaşlarına değer yaratmak” olduğunu belirtti. Dördüncü, açıklamasında şunları söyledi: 

Sabancı: Strateji gereği
“Oluşan iş fırsatlarını da bu anlayışımız çerçevesinde değerlendiriyoruz. Daha önce üretim faaliyetlerimizi devrederken olduğu gibi bugün satış-pazarlama faaliyetlerimize yönelik aldığımız karar da bu stratejik yaklaşımımızın bir örneği. Diğer pazarlarda olduğu gibi Türkiye’de de bu işin artık global bir nitelik kazanmasından ötürü Toyotasa çatısı altında yürüttüğümüz distribütörlük faaliyetlerimizi global bir kuruma devretme kararı aldık. Hisselerimizi, tüm dünyada 55 yıldır Toyota’nın distribütörlük faaliyetlerini yürütmekte olan ALJ’nin tecrübeli ellerine teslim ediyoruz. Toyotasa, Sabancı Holding bünyesinde faaliyet göstermeye başladığı günden itibaren başarı çıtasını sürekli yükseltmiş ve birçok başarıya imza atmıştır. Müşteri memnuniyetinde en üst seviyeyi yakalamasının yanı sıra, bu yılın ilk altı ayında satışlarını en çok artıran otomobil markaları arasında yer almıştır. İnanıyorum ki bu yeni dönemde de şirket,  yoluna başarıyla devam edecektir.”

ALJ: Türkiye çok önemli
Satınalmayla ilgili konuşan ALJ Avrupa Direktörü Ali Haydar Bozkurt ise ALJ’nin, Türkiye’yi bölgenin otomotiv sektöründeki en önemli ekonomisi olarak gördüğünü belirtti. Bozkurt, “Bu nedenle ALJ, Türkiye’de Daihatsu distribütörlüğü ile başlayan yatırımlarını, dünyada 55 yıllık distribütörlük geçmişine sahip olduğu Toyota ile büyüterek, ülkemize ve sektörün geleceğine olan güvenini ortaya koyuyor” dedi.

Üretim de yapıyor
Ali Haydar Bozkurt, Daihatsu Türkiye Genel Müdürlüğü ’nün dışında ALJ Grubu ’nun Monaco, İngiltere ve Almanya ’daki Toyota, Lexus ve Daihatsu bayiliklerinin de Avrupa direktörlüğünü yürütüyor.  ALJ Bursa ’daki Gözükara firmasıyla yapılan işbirliği sonucu midibüs üretip Ortadoğu ülkelerine ihracat yapıyor.

Üretimden de çekilmişti
Sabancı Grubu’nun Toyota hikâyesi 25 yıl önce Sakıp ve Özdemir Sabancı’nın girişimiyle başladı. 1984’te Toyota distribütörlüğü ile başlayan macera altı yıl sonra fabrika yatırımı hamlesine dönüşmüştü. 1990 yılında yüzde 50 Sabancı Holding, yüzde 40 Toyota ve yüzde 10’u da Mitsui olmak üzere Adapazarı’nda 350 milyon dolarlık yatırımla fabrika kurulması kararı alındı.
9. Cumhurbaşkanı olan Süleyman Demirel’in temelini attığı Toyotasa Adapazarı fabrikası
1994 yılında üretime başladı.
Yapılan büyük yatırımlara rağmen Sabancı memnun olmayınca üretimdeki yüzde 15’lik payını Toyota’ya sattı. Şubat Krizi birçok sanayi şirketini olduğu gibi Toyotasa’yı da olumsuz etkiledi. Sakıp Sabancı, üretimi durma noktasına gelen Toyota Türkiye’deki hisselerini Ekim 2001’de tamamen sattı.
 (Radikal)