Sahteciliğin faturası ağır

Marka Koruma Grubu Sözcüsü ve Procter&Gamble (P&G) Dış İlişkiler Direktörü Hayrünnisa Aligil, bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğrayacağı vergi kaybının 4 milyar doları geçeceğini açıkladı.

İSTANBUL - Marka Koruma Grubu Sözcüsü ve Procter&Gamble (P&G) Dış İlişkiler Direktörü Hayrünnisa Aligil, bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğrayacağı vergi kaybının 4 milyar doları geçeceğini açıkladı.
Hayrünnisa Aligil, Türkiye'de kayıt dışı ekonominin gayri safi milli hasılaya (GSMH) oranının önemli rakamlara ulaştığını, tarım dışı sektörlerdeki kayıt dışı oranının yüzde 34, tarımdaysa yüzde 90 olduğunu belirterek, kayıt dışı yüzünden yıllık vergi kaybının 9-11 milyar dolar seviyesinde bulunduğunu söyledi. Özellikle merdiven altı üretim olarak tanımlanan sahte mal üretimi sektörünün ekonomik boyutlarının tam olarak ölçülebilmesinin olanaklı görünmediğini ifade eden Aligil, dünyada varlığını sürdüren sahteciliğin, tüketicilerin sağlığı başta olmak üzere, işleri, rekabeti, ticareti, araştırma ve geliştirme alanındaki yatırımları tehdit ettiğini söyledi.
En büyük sahtekârlık ilaçta
Aligil, sahte ürünlerdeki artışın özellikle ilaç, oyuncak, ev bakım ürünleri, yiyecek ve içecek ürünlerinde olmasının tüketicinin sağlığı ve güvenliği için tehdit oluşturduğunu ifade etti.
Hayrünnisa Aligil, şunları söyledi:
"Özellikle gıda, ilaç, ambalajlı tüketim ürünleri sektöründe sahte/taklit ürünler kamuoyunun henüz farkında olduğu bir olgu değil. Ancak, fikir ve sanat eserleri konusundaki telif hakkı sorunu, korsan kaset, CD, DVD ve diğer yayınlar konusunda bilgi ve bilinç düzeyi oldukça ileri. Bir önemli farksa tüketiciler, tüketim ürünlerinin sahtesini bilmeden ucuz olduğu ve sağlığa zararı bulunmadığı için alması."
Sahte ürünlerin insan sağlığını ciddi boyutta tehdit ettiğini vurgulayan Aligil, özellikle gıda, alkollü içecek, ilaç, ambalajlı tüketim ürünlerinin sahtelerinin tüketilmesinin bağırsak enfeksiyonu, zatürree, kanserojen etkiler, alerjik reaksiyonlar gibi olumsuz tablolara neden olarak ölüm vakaları ile sonuçlanabildiğini söyledi. Sahteciliğin vergi ve gelir kaybı yarattığını, kayıt dışı istihdama neden olduğunu, yabancı yatırımcıyı engellediğini ifade eden Aligil, markanın değerini düşürdüğünü anlattı. Sahtecilik karşısında tüketicinin alışveriş yaptığı yerleri doğru denetlemesi gerektiğini belirten Aligil, bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğrayacağı vergi kaybının 4 milyar doları geçeceğini açıkladı.
Aligil, Marka Koruma Grubu'nun Türk Patent Enstitüsü ile 17 Kasım'da İstanbul'da, Marka Sahteciliği konulu konferans yapacağını açıkladı.