Şampiyonlardan İstanbul'a 1 milyar dolarlık tanıtım

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın bir yıl içinde yaptığı tanıtımın yaklaşık 20 katını 'UEFA Şampiyonlar Ligi' bir gecede gerçekleştirdi.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın bir yıl içinde yaptığı tanıtımın yaklaşık 20 katını 'UEFA Şampiyonlar Ligi' bir gecede gerçekleştirdi. Dün gece İstanbul Atatürk Olimpiyat Stadyumu'nda Liverpool ile Milan arasında gerçekleşen Şampiyonlar Ligi finalini 200 ülkede 3 milyara yakın kişi izledi. Kupa töreniyle birlikte 3 milyara yakın kişinin izlediği 120 dakikalık bu maçın tümünde İstanbul için reklam yapılmış olsaydı şehrin 200 milyon dolarlık tanıtımı yapılmış olacaktı. Ama final maçının günler öncesinden tanıtımı yapıldığı düşünüldüğündü bu organizasyonun İstanbul için 1 milyar dolarlık tanıtıma bedel olduğu belirtildi.
20 yıllık emeğe eşit
Turizm Bakanlığı'nın tanıtım bütçesiyle karşılaştırıldığında ülke için 20 yılda yapılacak tanıtım, bir gecede yapılmış oldu. Turizm Bakanlığı, geçen yıl başta Almanya, Rusya, İngiltere ve ABD pazarları başta olmak üzere toplam 42 ülkede 47 milyon dolarlık tanıtım yaptı. Bakanlık, bu yıl da yine 38 ülkede tanıtım faaliyetleri için 47 milyon dolarlık bir bütçe ayırdı. Türkiye'nin tanıtımı için diğer bakanlıkların yaptığı çalışmalarla bu rakam ancak 100 milyon doları buluyor.
Final maçı İstanbul'a da önemli bir gelir kaynağı oldu. Maçın İstanbul'a 50 milyon avroluk gelir sağlayacağını söyleyen Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, "İstanbul'un elde edeceği gelirin yanı sıra bu maçın diğer bir önemi, büyük organizasyonları elde etmemiz için referans olması. Çünkü İstanbul, Dünya Kupası maçları için de adaylar arasında. Bu maç organizasyonunda başarılı olursak Dünya Kupası için önemli fırsat yakalarız" dedi.
45 bin yabancı geldi
UEFA yöneticisi William Ballard, stada 45 bin yabancı konuk geldiğini açıkladı. Ballard şöyle konuştu: "Fransa'ya yönelik istatistikleri inceledim. Geçen yıl en fazla izlenen 50 programdan 9'u Şampiyonlar Ligi maçlarıymış. Hatta İngiltere-Fransa arasındaki rugby maçı bile 35'inci sıraya inmiş. Şampiyonlar Ligi Dünya Kupası maçlarını bile geçmiş."
İstanbul'daki otelleri, uçakları, eğlence yerlerini dolduran yabancı konuklar, çarşaf satışlarını bile artırdı. Yanında pankart taşımak istemeyen taraftarlar, kaldıkları otellerden ya da çevredeki mağazalardan satın aldıkları yatak çarşaflarına sprey boyalarla slogan yazarak bu sorunu aştı.
Seyahat acenteleri kanalıyla İstanbul'a gelmeyen taraftarlar ise, ulaşımı sağlamak için taksi kiralama yolunu seçti. Bu nedenle duraklarda taksi bulunamadı.
Trafik beşe katlandı
Final maçı İstanbul'un tanıtımına büyük katkı yaptığı gibi hem otelleri hem de havalimanlarını doldurdu. The Marmara, Mövenpick, Çırağan gibi beş yıldızlı otellerin doluluk oranları yüzde 100'e ulaştı, otel fiyatları da gecelik 0 dolara yaklaştı. İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanı'nın trafiği de katlandı. Atatürk Havalimanı günlük 4 bin kişiyi ağırlarken 10 saat içinde bu rakamın 15-20 bin kişiyi bulduğu belirlendi. İtalya'dan 140 charter uçağının indiği belirtilen havalimanında herhangi bir sıkışıklığa yol açmamak için konuklar CNR Fuar Merkezi'nde gruplara ayrıldı. Milan taraftarlarına ev sahipliği yapan havalimanındaki otelde de yer kalmadı. Liverpool taraflarını taşıyan uçaklar Sabiha Gökçen'e yönlendirildi.