Samsun-Ceyhan, Köşk onayını bekliyor

Türkiye'nin İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçen petrol tankeri sayısını azaltmak için büyük önem verdiği baypas boru hatlarından Samsun Ceyhan projesinde Sezer'in onayı bekleniyor.
Haber: DENİZ ZEYREK / Arşivi

ANKARA - Türkiye'nin İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçen petrol tankeri sayısını azaltmak için büyük önem verdiği baypas boru hatlarından Samsun Ceyhan projesinde Sezer'in onayı bekleniyor. Yılda 50 ile 70 milyon ton petrolü Karadeniz'de Samsun yakınındaki bir limandan Ceyhan Limanı'na taşıması öngörülen dev projenin hazırlıkları için Çalık Enerji'ye yetki veren kararname Bakanlar Kurulu'nca onaylanıp Köşk'e gönderildi.
Pazartesi günü Köşk'e gönderilen kararnamenin Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından iki açıdan incelendiği öğrenildi. Gönderilen kararnamenin Petrol Piyasası Kanunu başta olmak üzere ilgili mevzuata uygunluğunu inceleyen Sezer, aynı zamanda teknik açıdan da değerlendiriyor.
Sezer'in projenin gerekliliği, teknik özellikleri ve önemi konusunda Enerji ve Dışişleri bakanlıklarından bilgi istediği öğrenildi. Bu çerçevede iki bakanlıktan yetkililerin Köşk'te brifing verdiği öğrenildi. Brifingde projenin Boğazlar'ın güvenliği ve Ceyhan'ın uluslararası çapta bir petrol terminali haline gelmesi açısından büyük önem taşıdığı vurgulandı. Sezer'in onayı halinde Çalık'a verilen yetki, Hazar Havzası'nda ve Rusya'da petrol üreten şirketlerden Samsun-Ceyhan hattıyla taşınacak petrol konusunda garanti almak (trough put), hattın yapımı konusunda finansman aramak, projenin ayrıntılarını belirlemek gibi unsurları içeriyor.
ENI belirleyici olacak
Çalık'ın projedeki en büyük kozu İtalyan ortağı ENI. Kazakistan'da petrol üretiminde önemli pay kapan ENI, Karadeniz altından geçirdiği Mavi Akım petrol boru hattı ile de bu konudaki deneyimini Türkiye'ye kanıtladı. ENI'nin ürettiği petrolün trough put garantisiyle önemli bir boşluğu dolduracağı, ENI'nin referanslarıyla da yılda 50-70 milyon ton petrolün bulunabileceği vurgulanıyor.