Shell'in motor temizleyen dizeli Türkiye'de

Shell'in motor temizleyen dizeli Türkiye'de
Shell'in motor temizleyen dizeli Türkiye'de

Shell&Turcas Petrol Pazarlama Müdürü Mavituna (solda) ve Shell Global Pazarlama Müdürü Kimball yeni ürünün tanıtımını yaptı.

Araçlarda gözle görülür performans artışı sağlayan ve motoru temizleyen V-Power Diesel+GTL bu hafta Türkiye'de de satışa sunuluyor
Haber: DENİZ ZEYREK / Arşivi

THORNTON - Uluslararası petrol şirketi Shell, sentetik yakıt bileşeni ‘gazdan sıvıya dönüştürülmüş (GTL)’ teknolojisiyle ürettiği dizel yakıtı ‘Shell V-Power Diesel+ GTL’yi 12 ülkeden sonra bu hafta içinde Türkiye’de de piyasaya sürüyor. Shell’in verdiği bilgiye göre, yeni nesil dizel araçlar için üretilen düşük kükürtlü dizel segmentindeki yakıt, sıradan dizellere göre daha temiz ve verimli yanma sağlarken, tortu birikmesinin önüne geçiyor, başka dizel yakıtlar nedeniyle motorda biriken tortuyu 2400 kilometrelik kullanımın ardından temizliyor. Araçlarda gözle görülür performans artışı sağlayan V-Pover GTL’nin, standart dizelden biraz daha pahalıya satılacağı belirtildi.

Türkiye 10 pazardan biri
Britanya’da Thornton Shell Teknololoji Merkezi’nde yapılan ürün tanıtımında konuşan Shell&Turcas Petrol A.Ş. Pazarlama Müdürü Pınar Mavituna, Türkiye’nin, Shell için önem arz eden 10 pazardan biri olduğunu söyledi. Shell’in 100’üncü ürün lansmanını Türkiye’de yapacaklarını anlatan Mavituna, “Shell ve Turcas birleşmesinin ardından şirket iyi bir performans gösterdi. 2008’de akaryakıt pazarı yüzde 1 daralırken, biz yüzde 4 büyüme sağladık” dedi.
Shell Global Premium Yakıtlar Pazarlama Müdürü Sydney Kimball, GTL teknolojili ürünü 2004’te Yunanistan’daki olimpiyatlarda kullanılmak üzere geliştirdiklerini anımsatarak, “Shell, Aralık 2005’te ilk dizel yarış arabasını geliştirmek üzere Audi ile teknik işbirliği yaptı. Haziran 2006’da Audi 210 TDI marka araba, Le Mans’ta tarihi bir zafere imza attı. Bu yarışı kazanan ilk dizel motorlu araba ünvanını aldı. Bu sonuç 2007 ve 2008 yıllarında da tekrarlandı” dedi.
Shell mühendisleriyle birlikte piyasaya yeni sürülecek dizel yakıtın özelliklerini anlatan Pınar Mavituna ise,  yeni dizelin aracı ilk alındığı performansına geri getirdiğini savundu ve “Müşterilerimiz bu yakıtı sürekli kullanırlarsa araçlar ilk günkü performansına geri dönüyor. Bu yüzden ürünün sürekli kullanılmasını öneriyoruz” dedi. Mavituna, ürünün fiyatınını diğer dizel yakıtlara göre daha yukarıda olacağını ancak henüz fiyat belirlemesi ile ilgili çalışmaları sürdürdüklerini söyledi. ‘Her damladan en fazlasını alın’ sloganı ile yola çıktıklarını belirten Mavituna, bu yakıtın en iyi, en verimli ve en temiz yakıt olduğunu ifade etti. 

Katar’da dev yatırım
14 ülkede Ar-Ge merkezi bulunan ve 2008’de Ar-Ge yatırımlarına 1.4 milyar dolar ayıran Shell, 1993’te Malezya-Bintulu’da kurduğu GTL fabrikasında günlük 14 bin 700 varil üretim yapıyor. Şirketin Katar’daki yeni fabrikası da 2010’da devreye girecek ve bir günde 140 bin varil GTL üretecek. 

En büyük 18’inci mükellef
Günde 3.4 milyon varil petrol üretimi yapan Shell, Türkiye’de 6.5 milyar dolar ciroyla dördüncü büyük uluslararası şirket konumunda. Yaklaşık 96 milyon TL’lik kurumlar vergisi ile Türkiye’nin en büyük 18. İstanbul’un 10. en büyük vergi mükellefi olan Shell’in yüzde 24’lük pazar payı var. 60 ülkede faaliyet gösteren Shell, 23 ülkede V-Power Diesel olarak bulunuyor. Shell dünya üzerinde 47 binin üzerinde petrol istasyonu ile her gün yaklaşık 20 milyon müşteriye hizmet veriyor.  

Enjektör temizliği de V-Pover Diesel+GTL’den 
Shell Teknoloji Müdürü Michail Grundy ve Yakıt uzmanı Jahanne Smith, gazetecilere GTL teknolojisi ile üretilen dizel yakıtın standart dizelden farkını laboratuvar ortamında anlattı. Verilen bilgiye göre, GTL yakıtı, dizel motorlardaki en önemli sorun olan enjeksiyon aparatının tortu ile tıkanmasının önüne geçiyor. Yakıtın tortuyu önlemekle kalmadığını, önceden oluşan tortuyu da temizlediğini belirten Grundy, “Dizel yakıtı temiz enjektörden daha düzgün bir şekilde püskürtülüyor ve daha verimli yanıyor. Bu da motorun kapasitesini artırıyor. 2400 km kullanımın (Yaklaşık dört depo) ardından motordaki tortular tam anlamıyla temizleniyor” dedi. Laboratuvarda yapılan gösteride de su gibi renksiz olduğu gözlenen GTL yakıtın yanması sırasında standart dizelin yanması sırasında çıkan dumanın çıkmadığı gözlendi. 

Katar çölünü sulayacak
Doğalgazın sıvılaştırılmasıyla ortaya çıkan bileşenle üretilen V-Pover GTL yakıtının daha çevreci olduğunu belirten Shell mühendisleri, doğalgazı sıvıya dönüştürme işlemi sırasında üretilen her bir varil petrole eşdeğer gaz için bir varil de su üretildiğine dikkat çektiler. Bu yolla toplam olarak bir milyon nüfuslu bir şehrin su gereksinimine eşit su üretilecek. Çoğunluğu üretim tesisinde kullanılacak suyun bir kısmı geri dönüştürülerek Katar fabrikasının bulunduğu çölde sulama amaçlı kullanılacak.