SİGORTA

Ray Sigorta Genel Müdürü Çetin Alanya, 2005 yılında sigorta sektörünün teknik olarak kâr etme konusunda çok zorlanacağını söyledi. 2004 yılı portföyünün doğru fiyatlandırılmadığını belirten Çetin Alanya...

2005 sigortada umut yılı
Ray Sigorta Genel Müdürü Çetin Alanya, 2005 yılında sigorta sektörünün teknik olarak kâr etme konusunda çok zorlanacağını söyledi. 2004 yılı portföyünün doğru fiyatlandırılmadığını belirten Çetin Alanya, "2005'te azalan bir prim artış hızı karşısında artan bir hasar maliyeti ile karşı karşıya kalacağız. Bunun üzerine bir de yeni hesap planında personel ve genel giderlerin teknik hesaplar içinde yer alacağını eklersek, bence 2005 takkenin düşüp, kelin ortaya çıkacağı ilk yıl olacaktır" dedi.
2004 yılı sonunda sektörün 6 milyar YTL'lik bir üretim hacmine ulaştığını belirten Alanya şunları söyledi:
"Sektörün 2004 yılındaki prim artışının nedenlerini iyi irdelemek gerekir. Branşlar bazında bakıldığında Yangın ve Mühendislik branşlarındaki göreceli düşük artış hızına karşın, özellikle kasko ve trafik sigortalarında enflasyonun çok üzerinde bir artış görmekteyiz. Sağlık sigortalarında da artış hızı düşük seviyelerde. Tüm bunların sonucunda 6 milyar YTL'nin üzerinde bir toplam üretim gerçekleşecektir diye tahmin ediyorum. Yaklaşık 4.5 milyar dolarlık bir üretim ve GSMH'nin yüzde 1.5' i civarında. Önümüzdeki yıl yüzde 8 olarak hedeflenen enflasyon verilerine göre sektörün toplam büyüme hızının yüzde 20-25'ler civarında olacağını, yüzde 30'u aşan bir büyümenin ise önemli bir başarı olarak addedilmesini düşünmekteyim."
2005 yılındaki gelişmeleri değerlendirebilmek için özellikle kasko ve trafik sigortalarının iyi irdelenmesi gerektiğini belirten Alanya, "Yılın son çeyreğinden itibaren görülen yeni araç satışındaki düşüş, dış ticaret açığını azaltma yolundaki hükümet politikaları, 2005 yılında artışın önemli ölçüde yavaşlayacağını gösteriyor. Sektör bu anlamda 2004'ün artış hızını 2005'te bulamayacak" açıklamasını yaptı.

'Prim her şey değil'
Sigorta sektöründeki gelişmeleri yalnızca prim üretimi açısından değerlendirmenin yanlış olacağına dikkat çeten Çetin Alanya, şu değerlendirmeyi yaptı:
"Bizim sigorta sektörü olarak sürekli yaptığımız bir yanlış var: Konuyu salt prim açısından ele alıyoruz ve hepimiz bir toplam üretim ve pazar payı kapma endişesi içerisinde, yaptığımız işten para kazanıyor muyuz diye merak edip araştırmıyoruz bile. Prim sıralaması üzerinde yoğunlaştırdığımız çabayı, en azından teknik kârlılık oranları üzerinde de yoğunlaştırdığınız zaman alacağınız netice ve sıralamanın bambaşka olduğunu göreceksiniz. Anlı şanlı şirketlerin ne derece küçük marjlarla çalıştığını, bazen kâr edildiği zannedilen branşların bile aslında zarar olduğunu görmek için de öyle sanıldığı gibi sigorta bilimi uzmanı olmaya da gerek yoktur."

'Rekabet artacak'
2005 yılında sektörün teknik kârlılık açısından çok zorlanacağını belirten Ray Sigorta Genel Müdürü Çetin Alanya, 2004'te çok tartışılan oto sigortalarındaki rekabetle ilgili olarak şöyle konuştu:
"Geçtiğimiz yıl oto sigortalarındaki fiyat rekabeti en fazla tartışılan konu olmuştur. Serbest fiyat rekabeti şartları içerisinde hiçbir şirketin diğer bir şirket fiyatları üzerinde söyleyecek fazla bir sözü olmaması gerektiğini düşünüyorum. Herkes hesabını kitabını yapar ve saptadığı fiyattan poliçesini pazarlar. Bu 2005 yılında da böyle olacak, rekabet devam edecektir. Aldığı negatif sonuçlar nedeniyle rekabetten yavaş yavaş çıkan bir şirketin yerini bir başka cengâver mutlaka alacaktır. Burada önemli olan husus açıklanan sonuçların şeffaflığının ve gerçekliğinin denetimidir.
Serbest rekabet demek kuralsız rekabet demek olmamalıdır. Bana göre ortaya önce kuralların konulup, bu kuralların herkesçe anlaşılıp uygulanmasını sağlamak gerekir. Ayrıca yeri gelmişken hâlâ sigorta sektöründe bazı denetim kuralı eksiklikleri olduğunu da söyleden geçemeyeceğim."



Erlat: Hasar zorlayacak
AXA OYAK Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Erlat, 2005 yılında geçtiğimiz yıl olduğu kadar otomobil satışının olmayacağını ve oto sigortalarında bir gerileme yaşanacağını belirterek, hasar baskısının sigorta sektörünü zorlayacağını söyledi. Satışların daha iyi olduğu bir yıldan daha düşük olduğu bir yıla geçişte sigortacıların önceki dönem satışlarının hasar baskısını karşılayacak işleri yazamamasının riskinin önemli bir konu olduğunu belirten Ali Erlat, şu değerlendirmede bulundu:
"2004'ün özellikle ilk yarısında otomobil satışlarında çok ciddi bir artış oldu. Bu gelişmelerde en büyük teşvik edici unsur hükümetin satışı özendiren tedbirleri oldu. Ancak yılın ikinci yarısında yine hükümetin, bu kez iç talebin kısılması ihtiyacının da etkisiyle bu teşvikleri frenleyici karar almasıyla satışlar hız kesmiş görünüyor. Dolayısıyla 2004'te satışların yaşadığı ivmenin orta vadede Türkiye'de araç satışları için bir gösterge olma özelliği güçlü değil. Bu durumda sigortacıların 2005 senesi içinde 2004 senesindeki kadar çok sayıda yeni araç sigortası yapabileceklerini sanmıyorum. Satışların daha iyi olduğu bir seneden daha düşük olduğu bir seneye geçişte sigortacıların önceki dönem satışlarının hasar baskısını karşılayacak iş yazamaması riski önemli bir konu. Bunu ya büyümenizi devam ettirerek ya da şirketinizin rezerv ve kaynaklarına güvenerek çözebilirsiniz. Her iki seçenekten birini yerine getiremeyen şirketin durumunun çok zor olacağını şimdiden söylemek gerek."
2005 yılında oto sigortalarının fiyatlarının artma eğilimine gireceğini de söyleyen Ali Erlat, "2005 yılının oto sigortaları için bolluk yılı olmayacağı varsayımından hareket edersek, sektörümüz hasar maliyetleri ve yeni hukuki düzenlemelerin getireceği yükümlülükleri karşılamak için genel fiyat ortalamasını biraz daha yukarıya taşımak zorunda kalabilir diye düşünüyorum. Yangın ve mühendislik branşında reasürör baskısıyla rekabet frenlenmiş durumdayken fiyat rekabetinin kasko branşı için fazlaca konuşulması normal görülebilir. Önümüzdeki yılda da bunun değişmesini beklememek gerekir" diye konuştu.


OYAK şirketleri BES için buluştu
OYAK Emeklilik üç büyük kentte Oyakbank yöneticileriyle yaptığı lansman toplantılarında Bireysel Emeklilik konusunda geldikleri noktayı ve hedeflerini değerlendirdi. OYAK Emeklilik, Oyakbank üst yönetimi ile beraber, şube müdürlerine ve bireysel emeklilik aracılarına; Ankara'da Büyükhanlı Park Otel'de, İstanbul'da Radissons Otel'de ve son olarak da İzmir'de Ege Palas Otel'de lansman toplantıları düzenledi.

700 kişi katıldı
700 kişinin katıldığı toplantılarda konuşan OYAK Emeklilik Genel Müdürü Gökhan Dereli, OYAK Bank'taki bireysel emeklilik aracılarının satışta gösterdiği başarıyı kutladı. BES'te grup satışları kadar bireysel satışların da önemli olduğunu vurgulayan Dereli, satışlarda daha iyi bir ivme yakalamak için aracıların biraz daha hırslı olmaları gerektiğini söyledi.


'Anadolu' kalitesine belge
Anadolu Sigorta, United Kingdom Accreditation Service' ten (UKAS) akredite olan SGS A.Ş. firmasının 7-8 Aralık 2004 tarihinde Anadolu Sigorta Genel Müdürlüğü'nde gerçekleştirdiği denetim sonucunda ISO 9001, 2000 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi almaya hak kazandı.
AnadoluSigorta Genel Müdürü Mahir Bayyurdoğlu, 80 yıllık tecrübeye sahip olan şirketin uzman ve deneyimli kadrolarının yanı sıra güçlü teknolojik ve finansal altyapısının sürekli gelişme ve iyileştirme anlayışıyla çalıştığını kaydetti. Bayyurdoğlu, deneyimli ve yaygın acente ağına sahip şirketin, kaliteli ürün ve hizmet sunma ilkelerini uluslararası geçerliliği de olan bir belge ile bir kez daha kanıtladığını vurguladı.


Vakıf Emeklilik hedef büyüttü
Vakıf Emeklilik Genel Müdürü Yusuf Yeşilırmak, 2005'te Bireysel Emeklilik'te 80 milyon YTL'lik fon büyüklüğüne ulaşmayı hedeflediklerini belirtti. Şirketin hayat sigortacılığı alanında da iyi bir performans gösterdiğini belirten Yeşilırmak, "Pazar payımız bu alanda da hızla büyüyor" dedi. Acenteler toplantısında konuşan Yeşilırmak, şirketin 2005 hedefleri ile ilgili olarak ise şunları söyledi:
"2005 yılı içerisinde önümüzdeki dönemde her şeyden önce bu şirketin büyüyebilmesi, gelişmesi için kârlılığını devam ettirmesi gerekiyor. Aynı zamanda bireysel emeklilik bölümünde de gerek katılımcı, gerek fon büyüklüğü olarak belli noktalara gelip rekabetçi konuma yükselme çabası içinde olacağız. Sonuçta hayat sigortalarından elde ettiğimiz gelirle bireysel emekliliğe geçiş süreci içerisinde bu şirketin hayatını idame ettirmesini, kârlı bir şekilde faaliyetlerini sürdürmesini sağlayacağız. Bunu yapabilmek için bu şirket hem yatay, hem dikey büyümek zorunda. Yatay büyüme yönüne baktığımızda bütün pazarlama kanallarını, alternatif pazarlama kanallarını kullanacağız ve bunların başında acentelerimiz geliyor. Acentelerimizin hayat bıranşının yanında bireyseli de büyütmesini istiyorum."