Sigortacılar Belediye ile 'kaza yoğunluk haritası' hazırlayacak

Sigortacılar Belediye ile 'kaza yoğunluk haritası' hazırlayacak
Sigortacılar Belediye ile 'kaza yoğunluk haritası' hazırlayacak

SBM Müdürü Mehmet Üst, üç ayda 24 kaza yapan minibüs sürücüsünü sigorta şirketlerinin takip ettiğini söylüyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve TRAMER, kaza tutanaklarının internette harita üzerine koordinatlarıyla işaretlenmesi için proje başlatıyor. Kaza yoğunluk haritasına göre sürücüler daha dikkatli araç kullanırken Belediye de yol düzenlemesi yapabilecek
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi (TRAMER), İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ile kazaları azaltacak bir işbirliğine hazırlanıyor. Türkiye ’nin ilk ve tek oto sigortaları veri deposu olan Sigorta Bilgi Merkezi-TRAMER’in projesiyle, kazalar harita üzerinde işaretlenerek ‘kaza yoğunluk haritası’ oluşturulacak.
Araç sigortaları ve TRAMER’in yeni projeleri üzerine konuştuğumuz Sigorta Bilgi Merkezi Müdürü Mehmet Üst, teknolojiyi kullanarak dünyanın ilk kaza haritasını çıkaracaklarını söylüyor.
Üst, ikinci yılını dolduran ve sürücülerin trafik polisine ihtiyaç duymadan kaza raporlarını oluşturmasını sağlayan Kaza Tespit Tutanağı’nın (KTT) yeniden dizayn edileceğini belirtiyor. Yeni projeyle trafik kazaları da koordinatlarıyla Google Maps haritası üzerinde işaretlenecek. 

Sigortacılar yapacak
“Bu konuda İBB Trafik İşleri Müdürlüğü ile görüşüyoruz. İBB harita sistemini kullanıp en çok kaza yapılan yerleri tespit edeceğiz” diyen Mehmet Üst, sonuçlara göre çok kaza yapılan tehlikeli yerlerde belediyenin yolları düzenleyeceğini, Emniyet’in de tabela ve ışıklarda geliştirmeler yapabileceğini vurguluyor.
Şu an kaza tespit tutanaklarında koordinatlarla kaza girişi yüzde 5 civarında bulunuyor. Mehmet Üst’ün verdiği bilgiye göre yeni dönemde bu bilgiler, eksper, sigorta acentesi ve çalışanları tarafından sisteme girilecek. 

Bu işte bir gariplik var!
Mehmet Üst, Kaza Tespit Tutanağı sisteminin başarılı yürüdüğünü ancak suistimaller de yaşandığını ifade ediyor. Kaza Tespit Tutanakları verilerine göre yapılan kazaların yüzde 24’ü araçlar park halindeyken gerçekleşiyor. Üst, bunun nedenini, “Ya vatandaşlar tutanağı iyi düzenleyemiyor ya da kötüye kullanarak karşılıklı anlaşma yapıyor” diyerek açıklıyor. Kaza Tespit Tutanağı verileri de Mehmet Üst’ün şüphesini doğruluyor. Çünkü kavşak ve otoyollarda yapılan kazalar toplamdan yüzde 15 pay alıyor. Yani park halindeyken yapılan kazalar yoldakinin neredeyse iki katına ulaşıyor.
Park halindeki kazalarda da genelde kamyonetler geri manevrada araca çarpıyor. Otomobil büyük hasar alırken kamyonete hiç birşey olmuyor. “Bu tür mahkemeye giden vakalar var” diyen Üst, kazaların yüzde 32’sinin anormal çarpmalardan oluştuğunu ve dünyanın hiçbir ülkesinde bu tür kazalar yaşanmadığını söylüyor.

Emniyet’in işi hafifledi
Ağustos 2008’de başlayan Kaza Tespit Tutanağı (KTT) verilerine göre bütün kazaların yüzde 85’i vatandaş tarafından tutuluyor. Kalan yüzde 15 ise ya tek taraflı kaza ya da kamu aracı ile yapılanlar.
Üst, “Bu durumdan emniyet çok memnun çünkü işleri hafifledi” diyor. Ancak Mehmet Üst, çoğu tutanağın sanki tek kalemden çıkmış gibi olduğunu anlatıyor. Bunun için bazı tamir servisleri büro gibi çalışıyor. Üst, tutanakları kendileri hazırlayıp işine uyduran servisler yüzünden sigorta şirketlerinin ciddi zarar gördüğünü belirtiyor.
Üst’ün verdiği bilgiye göre KTT’ler anında değerlendiriliyor. Böylece kazadan sonra araçların tamir süreci de hızlanıyor. 2008’den bugüne KTT’ların yüzde 94’ü sigorta şirketleri tarafından onaylanmış, yüzde 2.93’ü komisyona havale edilmiş, yüzde 2.79’u iptal edilmiş ve yüzde 0.14’ü değerlendiriliyor. Yani rakamlar uygulamanın başarılı olduğunu gösteriyor. 

Poliçede sahtecilik
Mehmet Üst, artık herkesin poliçesini SMS ile ya da internet üzerinden sorgulayabildiğini ifade ediyor. Piyasada sahte poliçelerin arttığını vurgulayan Üst, “Sadece plaka yazılarak aracın poliçesinin olup olmadığı SMS ile sorgulanabiliyor. Sigortalı olmayan vatandaş da kazaya uğradığında ‘Mağdur’ servisimizi kullanabiliyor. Mağdur, TC kimlik numarası ya da vergi numarasını yazarak SMS ile hasar dosyasının bilgilerini öğrenebiliyor. Eskiden dilekçe verilip birkaç gün sonra öğrenilen bilgiler artık anında cebe geliyor” diyor. 

Haftada 5 kaza yapan rekortmen minibüsçü
Mehmet Üst, iki yıllık verilere göre kaza istatistiklerini de söyleyebiliyor. Bunlardan en ilginci yaklaşık üç ayda 24 kaza yapan bir minibüs. Pendik-Kadıköy hattında çalışan minibüs günde iki, haftada 4-5 kaza yapıyor. Mehmet Üst, “Çarpışan oto gibi gidiyor. Bu tür sürücüler sigorta şirketleri tarafından yakından takip ediliyor ve sigorta primleri artırılıyor” diyor.
Kaza Tespit Tutanakları’na göre en çok ticari kamyonet ve minibüslerin kaza yaptığını söyleyen Üst, minibüsçü gibi bir tüp kamyonu da olduğunu anlatıyor. Kendi aracında hiçbirşey olmayan tüp kamyonu vurduğu aracı neredeyse pert ediyor. Üst, “Bir yıl içinde 20 kez kaza yapan sürücüler var. Bunlar takibe alınıyor. Kazalar önceden izlenemiyordu ama şimdi tüm sigorta şirketleri bu kişileri izleyebiliyor” diyor. Kaza Tespit Tutanağı’nı sürücülerin doldurmasıyla ceza puanı da ehliyete işlenmiyor. Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği Emniyet’ten sürücülere ceza puanı işlenmesi konusunda istekte bulunuyor.
27 bin kişi bir mesajla pert araç almaktan kurtuldu
SBM, dünyada sadece ABD’de olan bir uygulamayı da halen sürdürüyor. 2003 yılından bu yana tüm araçların trafik poliçesi, 2004’ten itibaren de kasko kayıtları SBM’de bulunuyor. Yedi yıllık kaza geçmişini depolayan Sigorta Bilgi Merkezi-TRAMER, geliştirdiği Otokontrol 5664 sorgulama servisiyle birkaç saniye içinde ikinci el araçların hasar geçmişini, kaza tutanağını, mağdur bilgilerini kullanıcılarıyla paylaşıyor. Sistemden faydalanmak isteyenler aracın plakasını yazarak 5664’e kısa mesaj gönderiyor ve birkaç saniyede hasar durumu hakkında bilgi alıyor.
Turkcell ile başlayan hasar sorgulama şu an Vodafone ve Avea ile de yapılabiliyor. Bu sistemi galeriler çok seviyor. Şimdiye kadar 1.5 milyon SMS ile araç sorgulanmış. Tampon değişse bile bilgi verildiğini anlatan Mehmet Üst, “Sürücüleri hasarlı araç almaktan kurtarıyoruz. Şimdiye kadar sorgulanan 1.5 milyon sorgunun 27 bininde pert mesajı gönderildi” diyor.
TRAMER, aracın 2002 yılı ve öncesindeki hasarını bilemiyor. Yine mahalle arasında servis dışında tamir edilmiş araçlar için de cevap veremiyor. Uygulama ilk başladığında araç fiyatlarının düştüğünü anlatan Üst, “Artık kimse kimseyi kandıramayacak. Fiyatlar yavaş yavaş yerine oturuyor” ifadesini kullanıyor.
TRAMER, yakında kilometre bazında da bilgi verecek. Böylece ikinci elde kilometre düşürme sahtecilikleri de azalacak.