Şirketler kriz sonrası farklı 'eleman arıyor'

Türkiye'nin arka arkaya atlattığı ekonomik krizler ve Avrupa Birliği'ne tam üyelik çalışmaları nedeniyle uğradığı değişim, personel tercihlerini değiştirdi.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'nin arka arkaya atlattığı ekonomik krizler ve Avrupa Birliği'ne tam üyelik çalışmaları nedeniyle uğradığı değişim, personel tercihlerini değiştirdi. Eskiden özellikle finas sektöründe Hazine ve döviz alanlarındaki elemanlara rağbet gözlenirken son yılların gözde pozisyonları ise müşteri temsilciliği, satış, pazarlama. Eleman tercihlerinde yaşanan değişim eleman arayan sektörlere de yansıyor. Geçmiş yıllarda hızlı tüketim, finans ve ilaç sektörlerinde eleman alımı yoğun olarak yaşanırken son dönemde perakende, medya, bilişim, telekomünikasyon, sigorta ve lojistiğsin yıldızı parlıyor.
Bu sektörlerde en çok eleman talebinin özellikle satış, pazarlama, teknik ve operasyonel pozisyonlarda olduğunu söyleyen KRM Danışmanlık yöneticisi Sunay Karamık, "Geçmiş yıllarda hızlı tüketim ürünleri, finans ve ilaç sektörlerinden yoğun alımlar olurdu. Bu sektörlerin gerek geçmişe oranla doygunluğa ulaşmaları gerek ekonomik dalgalanmaların etkisi gerekse de regülasyon değişimlerinden etkilendikleri için işe alımları daha istikrarlı bir çerçeveye oturdu" dedi.
Yeni işkolları arttı
Karamık, Avrupa Birliği'ne (AB) uyum sürecinin başlamış olmasının lojistik sektörü açısından olumlu olduğunu, bu yüzden lojistikte yoğun eleman alımı yaşandığına dikkat çekti. Türkiye'de bir yıl öncesine göre işletmelerin mevcut işlerinde istihdam yaratma konusunda çok fazla bir artış olmadığını vurgulayan K Partners International yönetici ortağı Şerif Kaynar, ancak yeni işkollarına giren işletmelerin fazlalığına dikkat çekti.
Şerif Kaynar şöyle konuştu: "Şirketler işten ayrılan eleman almak yerine verim artışını sağlayacak yöntemleri tercih ediyor. O elemanı girdiiği yeni işkolu için alıyor."
Kaynar, büyük holdinglerden Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere (KOBİ) kadar Türkiye'de iş dünyasının yeni iş alanlarına girdiğini ifade etti.
Servis sektörü hareketli
Yaşananlara 'medcezir' benzetmesi de yapan Kaynar, "Deniz yükselirken üzerindeki gemileri de yükseltir. Yani ekonomide bir hareket başlayınca bütün sektörlerde artış yaşanması normal. Türkiye'de eskiden politika ekonomiyi yönlendiriyordu. Şimdi ise ekonomi politikayı yönlendiriyor. Bu sayede ekonomideki canlılık istihdama da yansıyor. Son dönemde elemanlar açısından en gözde sektör ise servis sektörü" diye konuştu.
Bankalarda da pazarlamacılar gözde
Türkiye'deki bankacılık sektöründe 'yüksek faiz döneminde' yıldızları parlayan Hazine bölümü çalışanlarının yerini artık diğer sektörlerde olduğu gibi pazarlamacıların aldığı görülüyor. Yetkililer buna ilişkin şu açıklamayı yapıyor: "Çünkü bankaların düşen faizler nedeniyle artık eskisi gibi Hazine bonosu alış satışından büyük kârlar elde etmeleri mümkün değil.
Bunun yerine tüm bankaların reel sektöre kredi vermek ve bireysel bankacılıktan kâr etme peşinde oldukları bir döneme girildi. Birçok bankanın 1980'li yılların başında olduğu gibi reel sektöre kredi pazarlamak için elinde çantayla dolaşan müşteri temsilcilerinin sayısını artırdığı gözleniyor."