S@n@l çöküş!

S@n@l çöküş!
S@n@l çöküş!
Sanal âlem sarsılıyor. İnternet devleri 2. çeyrekte zarar üstüne zarar açıklıyor. Facebook 157 milyon dolar zarar etti, Amazon.com'un kârı düştü.
Haber: NURİYE DOĞU - nuriye.dogu@radikal.com.tr / Arşivi

İSTANBUL - Kurucularına milyarlarca dolarlık servet getiren internet devleri için tartışılan ‘balon’ senaryosu gerçeğe dönüşüyor. Başta borsa mecerası hüsrana dönüşen Facebook olmak üzere, dünyanın en büyük sosyal medya oyun şirketi Zynga ve e-ticaret devi Amazon’un kârı yılıncı ikinci çeyreğinde mum gibi eridi.
2012’nin ikinci çeyreğine ait mali rakamları ‘zarar’ gösteren Facebook, 157 milyon dolar net zarar açıklayarak, borsada yüzde 8,5 değer kaybetti. Amazon.com’un ikinci çeyrek sonuçları ise analist beklentilerinin altında kaldı. Amazon’un kârı geçen yıla göre yüzde 96 gibi rekor azalarak, 7 milyon dolara indi. Önceki gün ikinci çeyrek rakamlarını açıklayan Zynga da analistleri yanılttı. Şirket, ikinci çeyreği, 22.8 milyon dolar zararla kapattı. Ancak tüm bu zarar tablolarına karşın şirketlerin gelirleri ‘reklam’ etkisiyle artmaya devam ediyor.
Facebook, geçen yıl aynı dönemde 240 milyon dolar, 2012 ilk çeyrekte ise 205 milyon dolar kâr açıklamıştı. İkinci çeyrekte yaşanan rekor kayıp, Facebook üst düzey yöneticilerini de rahatsız etti. Facebook CFO’su David Ebersman gelirini arttıran Facebook’un zarar etmesiyle ilgili, “Şirket hisselerimizdeki bu düşüş eğilimi bizi hayal kırıklığına uğratıyor. Ancak biz bu durumdan çıkabilecek güçte bir şirketiz” değerlendirmesini yaptı. Facebook’un gelirleri ise yüzde 32 artarak, 1.2 milyar dolara çıktı. Gelirin yüzde 84’üne karşılık gelen 992 milyon doların reklamlardan elde edildiği belirtiliyor. Facebook’un halk arz edildiği 17 Mayıs’ta 30 dolardan satışa sunulan hisseleri, 2.50 dolar düşerek 26.84 dolara indi. Bu düşüşte, Facebook gelirlerinin yüzde 10’unu sağlayan sosyal medya oyun şirketi Zynga’nın açıkladığı zarar da etkili oldu. 

Zynga, Facebook’u suçluyor
Halka arzının ardından üçüncü kez finansal raporlarını yayınlayan Zynga için analistler, ikinci çeyrekte 344 milyon dolar gelir bekliyordu ancak bu rakam 332 milyon dolarda kaldı. Zynga, açıklanan zarara en büyük sebeplerden biri olarak Facebook’u gösteriyor. Açıklamada Facebook platformundaki bildirilerin, güncellemelerin ve diğer iletişim kanallarında gerçekleşen değişimlerin oyunları olumsuz etkilediğinin belirtildi.

Amazon’da malİyet artışı kârı erİttİ
Sosyal medya dışında sanal alemden gelen bir diğer şaşırtıcı tablo da ABD ’nin e-ticaret ve teknoloji devi Amazon.com’a ait. İkinci çeyrek sonuçları analist beklentilerinin altında kalan şirket, ikinci çeyrekte sadece 7 milyon dolar, yani hisse başına 1 cent kâr etti. Geçen yılın aynı döneminde ise kâr, 191 milyon dolardı. Kârdaki düşüşte artan ulaştırma masraflarıyla maliyetin ve Kindle Fire’ın para kaybetmesinin etkili olduğu tahmin ediliyor. Ancak şirketin satış gelirleri yüzde 29 artışla 12.83 milyar dolar oldu. 2011’i de ‘kârlılık’ anlamında olumsuz geçiren şirketin satışlarını katlayan en büyük etkeninin ise büyük ilgi gören e- kitap okuyucu cihazı Kindle olduğu belirtiliyor. Şirket, Kindle’ın satış sayısına dair net bilgi vermezken, en fazla satılan, en çok hediye edilen ve en çok istenen ürün olduğunu paylaştı. Amazon.com’un İcra Kurulu Başkanı Jeff Bezos, “Kindle Fire ve Kindle e-okuyucu cihazlarımızı satın alan müşterilerimize minnettarız. Sayelerinde Kindle ABD ve Avrupa ’da en çok satan ürün oldu” açıklamasını yapmıştı.

Reklam gelİrlerİ artıyor
Kârlılıkta zor bir dönem geçiren sosyal medya şirketlerinin gelirleri ise özellikle reklamın etkisiyle artıyor. Araştırma şirketi Gartnet’ın tahminlerine göre, bu yıl sosyal medya gelirleri yüzde 40’tan fazla artacak. 2011’de 11.8 milyar dolarak bilinen sosyal medya gelirlerinin bu yıl 16.9 milyar dolara çıkması tahmin ediliyor. Bu hacmin 8.8 milyar dolarlık kısmını da reklamlar karşılayacak. Şirketlerden gelen ikinci çeyrek açıklamaları da araştırmayı doğruluyor. Google’ın geliri yüzde 35 arttı. Twitter’ın ise, 2014’te reklam gelirlerinin 1 milyar doları geçmesi tahmin ediliyor.

Dot.com krİzİ mİ gelİyor?
1999’da NASDAQ’ta teknoloji şirketleri aşırı değerlendi. Cirolar ile fiyat farkı hızlı düşüş getirdi. 2000 Mart’ında ‘Dot.com balonu’ olarak anılan kriz yaşandı. On binlerce yatırımcı iflas etti, birçok küçük şirket battı. Şirketlerin sonuçları yeni bir kriz korkusu yaşatıyor.

bigPara.com