Soğuk pazara sıcak ilgi

Soğuk pazara sıcak ilgi
Soğuk pazara sıcak ilgi
Dünyaca ünlü soğuk gıda markalarının Türkiye pazarı ilgisi artıyor. İlk kez pazara girecek markalar franchise, eskiler ise mağazalar açma peşinde.
Haber: DİLEK KÖSEDAĞI / Arşivi

Yiyecek-içecek sektöründe yabancı ilgisinin arttığı pazarlardan Türkiye “soğuk gıda” şirketlerinin de gözdesi. Dondurma markaları L’era Fresca, Giolitti, Cremeria Milano ve dondurulmuş yoğurt markaları Yoort ve Pinkberry’den sonra şimdi de Amerikalı ünlü dondurmacı Cold Stone franchise arayışında.
Gazete ilanlarıyla yatırımcı arayan Cold Stone’un Türkiye pazarına duyduğu “istek” teminat miktarında da gözüküyor. Avrupa ülkelerinde belirlenen teminat miktarı 5 milyon euro iken Türkiye’de bu rakam 2 milyon dolara düşürülüyor. Şirket yatırımcı bulursa iki yıl içinde mağazalarını açmak istiyor. Alınan bilgiye göre şirket Amerika’nın yanı sıra Kanada, İspanya ve Hindistan’da da yatırımcı arayışında. 

Snapple ile yeniden 
Türkiye’nin “soğuk” pazarına girmek isteyen bir diğer marka ise Snapple. Şirket 2003 yılından bu yana ABD pazarı dışına açılacağını duyurmuştu. Geçen yıl, İzmir’de kuracakları fabrikayla üretimini Türkiye’de yapacağını duyuran Snapple yatırımdan vazgeçince şirketin Türkiye’ye açılma çabası tekrar suya düşmüştü. Şimdi ise şirketin yurtdışına açılma isteğini bilen A&A İthalat ve Dış Tic. Ltd. de markayı ithal edeceğini duyurdu.
2005 yılında Taciroğlu grup tarafından Türkiye’ye getirilmek istenen Snapple, geçen yıl da Türkiye’de 240 milyon dolarlık yatırımla fabrika kuracağını ve imalat yapacağını duyurmuştu. Türkiye’ye ithalatın başlamasıyla marka ilk kez Amerika ve Karayipler dışına çıkmış olacak. 

Yeni mağazalar yolda 
Aslında Türkiye pazarı bir süreden beri soğuk gıda firmalarının merceği altında. Daha önce ABD’den dünyaya yayılan ve kalorisi az olduğu için formda kalma formülüyle yola çıkan Yoort, sonra da Shaya Gıda’ya ait Pinkberry geçen haziranda Türkiye’de şube açtı. Roma’da parlamento binası karşısında 1900 yılından bu yana hizmet veren Giolitti, Kopenhag, New York ve Seul’den sonra dördüncü şubesini Mayıs 2011’de İstanbul Taksim’de açmıştı. Alınan bilgiye göre toplam yatırımını 6 milyon dolar olarak açıklayan Giolitti iki senede 10 şube açma hedefinde.
Türkiye’de faaliyet gösteren sektörün bir diğer markası ise Cremeria Milano. 1930 yılından beri İtalya’da hizmet veren uluslararası İtalyan markası Cream And Dream’e ait olan Cremeria Milano ilk şubesini 2006’da Beyoğlu’nda açtı. Nişantaşı ve Şaşkınbakkal’la beraber 3 şubesi bulunuyor.

Franchise alacaklara uyarı
Yiyecek-içecek pazarındaki rekabete dikkat çeken Franchise & More Genel Müdürü Osman Bilge “ Franchise üzerinde iyi düşünülmesi gereken bir mesele. Markalaşma trenini kaçırdığını düşünen işadamları bilinçsizce marka alıyorlar. Avrupa’da ve Amerika’da tutmuş markalar alınıyor ancak Türkiye’de yiyecek-içecek sektöründe oturmuş bir kültür var ve yeni kolay kolay kabul görmüyor” dedi. Bilinçsizce yapılan marka alımının işadamları için gitgide daha kritik sonuçlara yol açacağına dikkat çeken Bilge “Şöyle bir gerçek de var ki, Amerika’nın aşina olduğu lezzetler Türkiye’de tutunmakta zorlanıyor. Yatırımcıyı gıdada yoğun bir rekabet bekliyor ” dedi.

bigPara.com