Soğuk savaş uzaydan sanala indi

Soğuk savaş uzaydan sanala indi
Soğuk savaş uzaydan sanala indi
Artık ne kozmonotlar ne astronotlar ne de Rocky&Ivan Drago var. Ama 'soğuk' rekabet 'arama pazarı'nda küllerinden doğmak üzere.
Haber: ZİYA ÖZIŞIK / Arşivi

Rivayet o ki; Sovyetler dağıldıktan sonra bir gün “kızıl” birliğin uzay ajansı ile NASA üyeleri bir araya gelirler. Konu “soğuk” dönemin “uzay savaşları” zamanında yerçekimsiz mecrada nasıl yazı yazıldığına gelir. Tükenmez kalemi yerçekimi olmadığı için kullanamayan ABD ’liler sözü alır: “Mürekkebi uygun biçimde aşağı basınçlayan bir iç sistemli kalem geliştirdik. Bunun için 1 milyon dolar kullandık. Siz bu sorunu nasıl aştınız?” Sovyet mühendisler yanıt verir: Kurşunkalem kullandık.
Gerçek veya fıkra. Ancak hikâyenin temel kaynağı; ABD’lilerin kompleks teknolojilerine karşı Rusların çözüm odaklı, net ve yalın bakış sahibi olduğu yönündeki genel algı. Google’ın tahtına yavaş yavaş göz diken Rus arama motoru Yandex’in güvendiği de tam bu algı. Zira, geçen günlerde bir yazılı açıklama yapan Yandex Türkiye Müdürü Alisher Hasanov’un şirketin yeni Türkçe mail uygulamasını anlatırken sarf ettiği “Hayatınızı epey kolaylaştıracak birtakım fonksiyonları da tek çatı altında topladık” cümlesi de bu nedenle tesadüf değil. Rus Yandex soğuk savaştan bu yana ABD’ye karşı en önemli kozuyla ülkenin dev şirketi Google’a karşı ringe çıkıyor. Artık bir köşede Rocky Balboa yerine Google, diğer köşede Ivan Drago yerine Yandex var. 

Arama sırası Google’da 
Rus arama motoru Yandex’in kuruluşu aslında 1993’e uzanıyor. Google ise 1998’de kurulmuştu. Arkady Volozh ve Ilya Segalovich 1993 yılında geliştirmeye başladıkları arama motoruna “Yet Another iNDEXer” kelimesinden türettikleri Yandex ismini vermişlerdi. Arama motoru pazarını ilk domine eden Yahoo 1995’te, Google ise 1998’de bu servisi vermeye başladılar. Ancak Yandex kendi ülkesinde kalmayı tercih etti ve Rusçayı kullandı. Halen ülke arama motoru pazarının yüzde 67’si Yandex’in elinde. 2010’dan beri ise Yandex küresel bazda İngilizce hizmet vermeye başladı. Yandex, özellikle harita ve şehir panoramaları alanında Google karşısında kolay yutulur lokma olmadığını kanıtladı. 2011 Eylül’ünden beri ise e-posta alanında Gmail’e kafa tutuyor. Türkiye pazarının Yandex tarafından daha çok önemsendiği de bilinen bir gerçek. Şirket Ukrayna, Kazakistan ve Belarus ofislerinden hemen sonra Türkiye bürosunu açmış ve Google’dan önce İstanbul ve Ankara panoramalarını fotoğraf destekli ve üç boyutlu yayımlamaya başladı. Ancak belirtelim ki Google halen Türkiye arama motoru pazarının neredeyse tek hâkimi.
İki şirketin diğer bir arenası elbette ki borsa. Google bir finansal dev olarak emin adımlarla ilerliyor elbette ama Mayıs 2011’de Nasdaq’ta işlem görmeye başlayan Yandex’in ilk günde yüzde 55 prim yapması da bir gövde gösterisi olarak hatırlanmayı sürdürecek. Sözün özü arama sırası Google’da. Çünkü ABD’li şirket piyasada rakipsiz olduğu “kendini şanslı hissettiği” günleri çok arayacak gibi.

bigPara.com