Süpermarketlere gidiyoruz ama 'bakkal amca'dan vazgeçemiyoruz

Türkiye'de süpermarketlerin sayısı hızla artarken tüketiciler 'bakkal amca'dan da vazgeçmiyor. Türk tüketiciler ayda ortalama 18 kez bakkala uğrarken üçte biri açık ve sabit pazarlara her hafta uğruyor.

İSTANBUL - Türkiye'de süpermarketlerin sayısı hızla artarken tüketiciler 'bakkal amca'dan da vazgeçmiyor. Türk tüketiciler ayda ortalama 18 kez bakkala uğrarken üçte biri açık ve sabit pazarlara her hafta uğruyor. Tüketiciler, ulaşım kolaylığının olduğu süpermarketleri de alışveriş için ilk sıraya koyuyor.
ACNielsen'in dünyada 2001 yılından beri Türkiye'de son iki yıldır gerçekleştirdiği 'Shopper Trends' araştırmasının yenisi açıklandı. Araştırmanın sonuçlarına göre, 400 metrekare altı süpermarketlerin hızlı bir şekilde sayılarını artırdığı günümüzde, tüketicilerin yüzde 50'si alışveriş yapacakları süpermarketleri belirlemede ana faktörün ulaşım kolaylığı olduğunu dile getiriyor.
Yüzde 28'i fiyat uygunluğu, yüzde 22'si de ürün çeşitliliği nedeniyle süpermarketleri tercih ediyor. Araştırma bulguları tüketicilerin market fiyatlarını takip ettiğini ve fiyat değişikliklerini özellikle de alışverişini yaptıkları ürün kategorileri için fark ettiklerini gösteriyor.
Para süpermarketlere gidiyor
Hane için gıda, içecek, temizlik ve kişisel bakım gibi ürün kategorilerinde yapılan alışverişlerde harcamaların çok büyük bir bölümü hipermarket/süpermarket kanalına gidiyor. Bu tip ürünlere yapılan harcamalarda en çok parayı bakkallara veren tüketicilerin oranı ise sadece yüzde 1. Bununla birlikte bakkallar tüketicilerin hayatında önemli bir rol oynuyor. Bakkaldan ortalama ayda 18 defa alışveriş yapıldığı görülüyor. Açık ve sabit pazarlar da hayatımızda hâlâ önemli bir yer tutuyor. Tüketicilerin üçte biri, her hafta bu kanaldan da alışveriş yaptıklarını ifade ediyor.
Erkekler alışveriş yapmıyor ama yönlendiriyor
Alışverişi gerçekleştiren tüketicilerin yüzde 4'ü alışveriş öncesi plan yapıyor ve bu planın dışına çıkmıyor. Buna karşılık tüketicilerin yüzde 12'si hiç plan yapmıyor, yüzde 84'ü ise alışverişe planlı olarak gelse dahi ilave ürünler alarak marketten ayrılıyor.
Hane alışverişinin büyük bir bölümünü kadınların gerçekleştirdiği Türkiye'de erkeklerin de yüzde 24'le alışveriş yapan grup içerisinde olduğu gözlemleniyor. Erkekler özellikle alışverişi kendileri yapmasalar da alışveriş kararını yönlendirmeleriyle dikkat çekiyor.
Cumartesi alışverişleri arttı
Haneye yapılan toplu alışverişlerde en çok tercih edilen dönem yüzde 51'lik oranla ayın başı. Ay ortası ise tüketicilerin yüzde 37'si tarafından tercih ediliyor. Toplu alışverişler için tercih edilen günlere bakıldığında hafta sonu günlerinin yüzde 70 tarafından tercih edildiği görülüyor. Pazar günleri daha az tercih edilmeye başlanırken, cumartesilerin payı artıyor. Tüketiciler özellikle öğleden sonra ve akşam saatlerini alışverişe ayırmayı tercih ediyor.
Araştırmayı değerlendiren ACNielsen yetkililerine göre, bu bulgular, marketlere ve üretici firmalara aktiviteleri için gün ve saatlerini ayarlamaları açısından oldukça yön gösterici. Alışverişe ayrılan sürenin bir yıl öncesine göre düşüş göstermesi ise her bir ürüne ayrılan sürenin de düştüğüne işaret ediyor. Bu bulgu da alışverişte ambalajın ve raf planlarının önemine dikkat çekiyor.