Sürekli SIM kartı değiştiren tüketici GSM şirketlerinin belalısı oldu

Sürekli SIM kartı değiştiren tüketici GSM şirketlerinin belalısı oldu
Sürekli SIM kartı değiştiren tüketici GSM şirketlerinin belalısı oldu

Gökhan Öğüt (soldan sağa), Serpil Timuray ve Hasan Süel, Vodafone Türkiye nin hedefleri hakkında bilgi verdi.

Kampanya indirimlerinden yararlanmak için ön ödemeli SIM kartlarını sürekli değiştiren cep telefonu kullanıcıları, her kart için 56 lira vergi ödemek zorunda olan mobil telefon operatörlerini büyük zarara uğratıyor. Fiyat farkı tüketiciye yansıtılmazken, bu durumdan en fazla Maliye kârlı çıkıyor

İSTANBUL - Vodafone İcra Başkanı Serpil Timuray’ın düzenlediği toplantıdan çıkan sonuç Türk uyanıklığını bir kez daha ortaya çıkardı. İstanbul’da ekonomi basını yöneticilerinin katılımıyla bir sohbet toplantısı düzenleyen Timuray, göreve başladığı 5 Ocak 2009 tarihinden bugüne kadar geçen sürenin genel bir değerlendirmesini yaptı. Cep telefon operatörleri sattıkları her SIM kart için, devlete 56 lira vergi ödüyor. Şirketler yeni abone bulamayız korkusuyla bunu tüketiciye yansıtmıyor. Yeni SIM kartı alıp şirketin kampanyasından faydalanan tüketici süre bittiğinde daha yüksek fiyat ödememek için elindeki SIM kartı atıp yerine yenisini alıyor. Bu tekrar edip gidiyor. 

Abone sayısı değişmiyor
Serpil Timuray’ın verdiği bilgiye göre yılda 30 milyon SIM kart satılmasına rağmen cep telefon abone sayısının 61 milyonda kalmasının nedeni bu. Bu yöntemle GSM şirketlerini canından bezdiren tüketici, devlete ise milyonlarca liralık vergi geliri kazandırıyor. Yılda 30 milyon SIM kart ile devletin kasasına giren para 1.6 milyarı buluyor. En az fiyatlı kampanyalarının 27 lira olduğunu belirten Timuray, her SIM karttan 29 lira zarar ettiklerini söyledi.

Tüketiciye yansıtmıyorlar
Bu durumun diğer operatörler için de geçerli olduğunu ifade eden Timuray, “Bu kaybet-kaybet durumu. 56 lirayı hiçbir operatör tüketiciye yansıtmıyor. Çünkü kimseye SIM kart satamazsınız. Eğer oyunda kalmak istiyorsanız bu yükü üstlenmek zorundayız. Bu, küçük operatörler için olumsuz bir durum. Bu konuda bir çözüm bulunmalı. SIM kart üzerinden vergi alınan tek ülke Türkiye. Bütün ülkeler abone üzerinden vergi alıyor. Bunun düzeltilmesi gerekiyor” diye konuştu.

1.8 milyon numara taşıdı
5 Ocak 2009’da göreve başladığını söyleyen Timuray’ın verdiği bilgiye göre Vodafone, bu sürede altyapı için 1.5 milyar dolarlık yatırım yaptı. Faturalı abone yayısını 1 milyon artırarak 3.1 milyona çıkaran şirket, 1 yılda net 1.8 milyon numara taşıyarak abone sayısını 16.1 milyona ulaştırdı. Yüzde 24 büyüyerek baz istasyonu sayısını 16 bine çıkaran şirket 2G’de nüfusun yüzde 98.2’sini kapsama alanına aldı. 3G’de kapsanan nüfusu ise yüzde 70’e çıktı.
3G ile data hizmetlerinin 28 kat artış yaşadığını söyleyen Timuray, 3G abone sayılarının 5.6 milyona ulaştığını belirtti. Bu oranla müşterileri arasında 3G’si en çok tercih edilen şirket olduklarını belirten Timuray, mobil data kullanımında en fazla artış yaşanan illerin Siirt, Bitlis ve Ağrı olduğunu ifade etti. Timuray, gelecek dönemde ‘herkese mobil internet’ sloganıyla, mobil internet kullanımına odaklanacaklarını belirtti.
Serpil Timuray, Türkiye’de Vodafone olarak 18 ay önce yeni bir sayfa açtıklarını ve 2009’un kendileri için bir milat olduğunu belirterek, “2010-2011 mali yılının ilk çeyrek dönemi olan Nisan-Haziran 2010 itibarıyla servis gelirlerimiz yüzde 24 net büyüme kaydetti. Numara taşımada 1.8 milyon net adetle lider durumdayız. Pazar payımızı yükseltmeye devam ediyoruz. Servis gelirleri itibarıyla tüm zamanların en yüksek rakamına ulaşmış durumdayız. Türkiye, global ölçekte Vodafone için toplam gelirlere yaptığı katkı itibarıyla stratejik ülke olmayı sürdürecek” dedi. Serpil Timuray, şöyle devam etti:
“Vodafone Türkiye’de yatırım yaparak büyümeye devam ediyor. Geçen yıl 3G lisansı dahil olmak üzere ağırlıkla da hizmet kalitesini artırıcı nitelikte teknoloji yatırımları için 1.5 milyar TL gibi oldukça yüksek bir yatırım yaptık. Hedefimiz müşterilerimize daha kaliteli hizmeti daha uygun fiyatlarla sunarak daha yüksek pazar payına ve daha fazla abone rakamına ulaşmak. 2G’nin yanı sıra 3G yatırımlarımız sürecek. Tüm bu yatırımlarımızı önümüzdeki dönemde daha fazla abone almak için yapıyoruz. Vodafone Türkiye, Borusan Telekom’u da alarak pazardaki gücünü daha da pekiştirecek.”
Ara bağlantı ücretleri düşürülmesine rağmen şebeke içi ve şebeke dışı konuşmalar arasındaki marjın hâlâ yüksek olduğuna dikkat çeken Timuray, “Bir pazarda hakim operatör varsa kendi abonelerini içerde tutmak için şebeke içi görüşmelerle şebeke dışı görüşmeler arasında büyük bir bahçe duvarı örüyor” dedi.

‘Hız testlerinin kimseye faydası yok’
3G hızları konusunda sektör içinde yaşanan tartışmalara da değinen Timuray, “Nokta bazında yapılan testler gerçeği yansıtmıyor. 3G iletişim hızları konusundaki münakaşaları kaygıyla izliyoruz. Bu tartışmaların aboneye bir faydası yok. Biz 3G konusunda ve mobil internetin kullanımını teşvik etmek için çaba harcamanın daha önemli olduğunu düşünüyoruz. Dünya artık mobil internete kayıyor.
Türkiye’de de gelişme bu yönde olacak. Aslında 3G hızları arasında mukayese doğru değil. Hız oranı belirli bir anda şebekede kaç kişi olduğuna bağlı. Kullanımın düşük olduğu bir yerleşim noktası ile kullanımın yüksek olduğu bir merkezi kıyaslamak doğru değil.
İstanbul’da Boğaz Köprüsü’nü en yoğun saatte 1.5 saatte de geçebilirsiniz, gece yarısı saat 2’de de beş dakikada da geçebilirsiniz. Aynı noktada ayrı sonuçlara ulaşmak kıyaslanabilir şeyler değil. Türkiye’de 3G teknolojisine en son ve en yeni teknolojilerle geçildi. Hız konusunda bir sorun yok” diye konuştu.

16.1 milyon aboneye ulaştık
Vodafone’un numara taşımada lider olduğunu söyleyen Serpil Timuray,  şu bilgileri verdi: “Abone sayımız 16.1 milyona ulaştı. Geçen bir yılda faturalı abone sayımız 1 milyon artarak 3.1 milyon adete çıktı. Son çeyrekte 500 bin civarında yeni abone kazandık.”
Nisan ayı itibarıyla Türkiye’de üç uygulamanın aynı anda ve talihsiz bir dönemde gerçekleştiğini, ara bağlantı ücretlerinin yüzde 52 düşürüldüğünü, tavan ücretlerde önemli bir düşüş gerçekleştiğini ve kontörden TL’ye geçişin yaşandığını hatırlatan Timuray, şu değerlendirmeyi yaptı:
“Ara bağlantı ücretleri düşürülmeseydi gelirlerimiz yüzde 24 değil yüzde 42 artacaktı. Ara bağlantı ücretlerinin ve tavan fiyatların düşürülmesi nedeniyle tüm tarifelerimizi elden geçirmek durumunda kaldık. Kontörden TL’ye geçiş, şeffaflık açısından  kendi başına olumlu bir girişim.” (Radikal)