Tablasıyla patron oldu

Tablasıyla sokak aralarında satış yaparak biriktirği sermayesiyle Tahtakale'de 15 metrekarelik bir dükkân açarak iş dünyasına 'merhaba' diyen Sadettin Buğday, şimdilerde hem Türkiye'de hem dünyanın 45 ülkesinde evlerde insanlar elektriklerini onun ürettiği anahtarlarla açıyor.
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Tablasıyla sokak aralarında satış yaparak biriktirği sermayesiyle Tahtakale'de 15 metrekarelik bir dükkân açarak iş dünyasına 'merhaba' diyen Sadettin Buğday, şimdilerde hem Türkiye'de hem dünyanın 45 ülkesinde evlerde insanlar elektriklerini onun ürettiği anahtarlarla açıyor. İstanbul Arnavutköy'deki üretim tesisinin yanı sıra Cezayir'de de bir fabrika açan Sadettin Buğday'ın hedefi Güney Amerika ve Uzakdoğu ülkelerine de markasını taşımak.
2005 yılında 22 milyon doları ihracat olmak üzere 32 milyon dolar ciro hedefleyen ve kendi sektöründeki en büyük 2'nci ihracatçı olan El-Bi Elektrik, 2006'da turizm ve tekstil sektörlerinde şansını deneyecek.
Aslen Elbistanlı olan, İstanbul'la 2'nci Boğaz Köprüsü'nün yapımı esnasında tanışan Buğday'ın başarıya giden yoldaki hikâyesi de işte bu noktada başlıyor.
Santraldan köprüye
Afşin Elbistan Termik Santralı'nın inşaatını yapan ekipte bulunan Sadettin Buğday, buradaki başarılı performansı üzerine Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün yapımında çalışmak üzere 2 bin 800 kişi arasından 8 kişilik ekibe seçiliyor. İstanbul'a gelen ve köprü inşaatından sonra sokak aralarında arabasıyla hırdavat ve inşaat malzemesi satışına başlayan Buğday biriktirdiği parayla Tahtakale'de 15 metrekarelik bir dükkân alıyor. Bu dükkânda hırdavat satmaya başlayan Sadettin Buğday'a, Rusya'nın dağılması ve mal almak için Türkiye'ye gelen Arapların yarattığı talep patlaması büyük bir pazar yaratıyor.
Hedef Güney Amerika
O dönemde Tahtakale esnafının ciddi derecede büyüdüğünü söyleyen El-Bi Elektrik Yönetim Kurulu Başkanı Sadettin Buğday, "Rusya'dan ve Ortadoğu'dan mal almak için gelenlerin taleplerine neredeyse yetişilemiyordu. Bu yüzden Tahtakale'den aldıkları malı ihraç eden küçük firmalar oluştu. Bir süre sonra ise Tahtakale'dekiler kendi ihracatlarını kendi yapmaya başladı. Biz de bu noktada biraz da müşterilerimizin yönlendirmesiyle üretime geçtik" diye konuştu.
İlk üretimin Kâğıthane'de başladığını vurgulayan Buğday, "Bu noktadan sonra ise işlerimizi uluslararası boyuta taşımaya başladık. İlk ihracatımızı Cezayir'e yaptık. Özellikle mali konularda risklerin olduğu, alacakların sorun yarattığı Rusya, Romanya, Ukrayna, Moldovya gibi ülkelerde pazarlama şirketlerimizi ve depolarımızı kurduk. Ve büyümemiz başladı. Şimdi ise Cezayir'de de bir fabrikamız var" dedi.
Şu anda yurtdışında 200'e yakın pazarlama elemanı çalıştırdıklarını ve geçen yıl yüzde 70, bu yıl ise yüzde 45-50 düzeyinde büyüdüklerini anlatan El-Bi Elektrik Genel Müdürü Recep Karagöz ise yeni hedeflerinin Güney Amerika ve Uzakdoğu ülkelerine de mal satmak olduğunu ifade etti. Geçen yıl itibarıyla ağırlıklarını verdikleri iç pazarda da 'agresif büyüme' planları olduğunu açıklayan Karagöz şunları söyledi: "İhracata ağırlık verdiğimiz için geçen yıla kadar iç piyasada neredeyse yoktuk. Şu anda ise iç pazarda payımız yüzde 10 düzeyinde. Hedefimiz bunu yüzde 35-40 düzeyine çıkarmak. İzmir, Adana ve Ankara'da yapılanmamızı tamamladık."
Türkiye'de yıllık anahtar tüketiminin 70-80 milyon adet düzeyinde olduğunu ve pazarın özellikle yabancı şirketlere çok cazip geldiğini anlatan Karagöz, "Eskiden bir elektrik anahtarı ya da aydınlatma sistemi ömür boyu kullanılırdı. Şimdi ise boya yaparken bile değiştiriliyor. Yabancı firmalar Türkiye'nin çok cazip olduğunu düşünüyor. Biz de ortaklık için görüşme yapıyoruz. İspanyol ve Alman firmalar pazara girdi. Deprem sonrası duran inşaat sektörü tekrar atakta. Yeni konutlar bizim için yeni iş alanları demek" açıklamasını yaptı.
'Çinliler bize imreniyor'
Türkiye'nin bulunduğu coğrafya nedeniyle de yabancı yatırımcılara çok ilgi çekici geldiğini hatırlatan Karagöz şöyle devam etti:
"Çinliler bile bize imreniyor. Çünkü biz çevremizdeki yüzlerce ülkeye bir günde mal teslim ediyoruz. Çinliler ise ancak 45 günde mal gönderebiliyor. Ayrıca hem Avrupa'da hem de Rusya'da satış yapabilmek için gerekli tüm standartları aldık." Recep Karagöz, El-Bi olarak elektrik alanındaki çözümlerinin yanı sıra 2006 yılında turizm ve tekstil sektörlerinde yatırım yapmayı planladıklarını, bu konuda danışmanların çalıştığını da sözlerine ekledi.