Tadilatçıdan babayiğit olmaz

Tadilatçıdan babayiğit olmaz
Tadilatçıdan babayiğit olmaz
Derindere Otomotiv'in Toyota Corolla kasasıyla oluşturmayı planladığı 'yerli' elektrikli otomotiv, sektör tarafından heyecanla karşılanmadı.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI - mali.kantarci@radikal.com.tr / Arşivi

Derindere Otomotiv Grubu’nun üretmeyi planladığı yerli elektrikli otomobil, sektöründe heyecanla karşılanmadı. Yüzde 100 yerli sermaye ile Toyota Corolla kasası kullanılarak oluşturulacak ve 2013’te tanıtılacak elektrikli otomobilin ‘marka’ haline gelmesi için satış, satış sonrası, servis, bayii, yedek parça, pazarlama kriterleri gibi daha birçok yol katetmesi gerektiği belirtildi.
Otomotiv Distribütörleri Derneği Genel Koordinatörü Hayri Ece bir prototipi yaratıp, tip onay belgesini almanın kolay olduğunu ancak önemli olanın aracın ticarileşmesi olduğunu belirtti. Erce “Böyle bir girişimin olması sevindirici. Ancak prototipi yapmakla bitmiyor. Kime satacaksın, nasıl servis, yedekparca vereceksin. Artık tüketici alacağı aracın logosuna, markasına bakıyor” dedi. Tamamen yeniden ve yüzde 100 yerli bir araç üretmenin bedelinin milyar dolarları geçtiğini anlatan Erce, “Herkesin babayiğit kriteri başka. Bana göre matematiksel olgunluğa erişmiş bir üretim ve satış girişimi babayiğit olarak adlandırılabilir” dedi.
Otomotiv Sanayi Derneği Genel Sekreteri Ercan Tezer yerli marka yaratmanın ve üretimin önemli yatırım istediğini vurgulayarak “Tadilatçı girişimlerden babayiğit olunmaz” dedi. Tezer araç üretim girişimlerini memnuniyetle karşıladıklarını ancak her girişimin ‘marka’ olmasının güç olduğunu belirtti.
‘Prototip kolay’ Karsan Murahhas Azası Jan Nahum herkesin prototip üretebileceğini ancak bir marka yaratmanın çok zor ve uzun bir yol olduğunu söyledi. Nahum, “Yerli bir markayı ortaya çıkarmak çok zor ama imkânsız değil. Gerekli finansman ve altyapı oluşturmak gerek” dedi. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar bir aracın ’yerli’ olarak tanımlanması için ‘Fikri ve sınai’ haklarının onu tasarlayan Türk şirketine ait olması gerektiğini kaydetti.

Türkiye ’de yerlilik karıştırılıyor

Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar elektrikli araç girişiminden haberdar olduğunu hatta aracı kullandığını belirterek yerli marka-üretim ve yerlilik oranının ayrı konular olduğunu söyledi. Kibar, “Örneğin Hugo Boss takım elbise Türkiye’de üretiliyor iç ve dış pazarda satılıyor. Şimdi bu yerli bir üretim midir, marka mıdır? Üretim, marka ve yerlilik oranı farklı şeyler” dedi. TAYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Celal Kaya da bir otomobilin yerli olması için tasarımının tamamen Türk mühendisleri tarafından yapılması ve yerlilik oranının yüzde 70’lerin üstü olması gerektiğini ifade etti.

bigPara.com