Taklit ürün pazarı 3 milyar dolara ulaştı orijinaller 'bu hırsızlık' deyip ayaklandı

Taklit ürün pazarı 3 milyar dolara ulaştı orijinaller 'bu hırsızlık' deyip ayaklandı
Taklit ürün pazarı 3 milyar dolara ulaştı orijinaller 'bu hırsızlık' deyip ayaklandı

Tescilli Markalar Derneği üyeleri, taklitle mücadele konusunda tek yürek olmuş durumda.

3 milyar dolar cirosuyla dünyanın ikinci büyük taklit ürün pazarı olan Türkiye'de ilginç olaylar yaşanıyor. Taklitçiler yaptıkları malları evlere kadar servis ediyor. Taklidini yapmak için mağazadan gerçek ürün alınıyor
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - Yılda 3 milyar dolarlık satış yapan taklitçiler kural tanımadan yollarına devam ediyor.
Çin’den sonra en büyük pazar olan Türkiye’de taklit ürünler pazarının 50 ila 100 kişi arasında paylaşıldığını söyleyen Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı Vehbi Kahveci, “Tekstilde de, deterjanda da, korsan CD’de de hep aynı isimler ve aynı aileler var. Türkiye’deki yasal boşluklardan yararlanarak bu işi yapıyorlar. Bir kamyon dolusu taklit ürünle yakansanız cezası bir yıldan üç yıla kadar hapis. Ancak o da paraya çevrilebiliyor. Bu yüzden Kapalı Çarşı’yı ayda 100 defa basıyoruz ama taklit ürünler satışı hâlâ sürüyor. Taklit ürün satan mağazalar boyut değiştirmiş. Mağazada az sayıda ürün bulunduruyorlar. Taklit ürünler direkt eve servis ediliyor. Sorun sadece İstanbul’da değil.  Yine Antalya’da büyük  bir alışveriş merkezinde pek çok mağaza taklit ürün satabiliyor” dedi.
Antalya’da geçtiğimiz günlerde açılan ve 500 dükkândan oluşan bu alışveriş merkezinde taklit ürünler satan mağazalar tespit ettiklerini fakat direnişle karşılaştıkları için içeriye polisin dahi giremediğini ifade eden Kahveci, “Dün Çevik Kuvvet olaya müdahele etti. Bu Türkiye’deki taklit olayının sadece küçük bir kısmı daha büyükleri de var. Örneğin İstanbul’da modanın merkezi olarak kabul edilen Abdi İpekçi Caddesi’nin de bulunduğu Şişli ilçesi taklit ürün satanların kurtarılmış bölgesi durumunda. Polis bir şey yapamıyor. Çünkü polisin basması için savcılıktan izin alması lazım. Bu da çok zor bir iş. Yine Bodrum’da Barlar Sokağı’nın bulunduğu yer ve Antalya Kaleiçi adeta taklitçilerin kurtarılmış bölgesi” diye konuştu. Calvin Klein’ın Türkiye distribütörü Çiçek İç Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Stamati de “Tatil bölgelerindeki o kadar çok taklit ürünlerimiz varki, mağazalarımızda gerçeğini satmakta zorlanıyoruz. Müşteriler ‘Niye bu kadar pahalı’ ya da ‘Bu ürünler gerçek mi?’ diye bize soruyor” açıklamasında bulundu. 

‘Müşterimizi kaptılar’
Lacoste ve Burberry markalarının Türkiye temsilcisi Eren Holding Genel Müdürü Mehmet Eren de, “Taklitçiler bizim müşterilerimizi bile kaptı. Evlere servise başladılar. Kabul günlerine ya da konken partilerine sızıyorlar. Bizim müşterilerimize ürünlerin aslını gösterip taklitlerini yapıyorlar. Taklit ürünler üç günde ellerine geliyor” dedi.
Harvey Nichols, Gianfranco Ferre, Just Cavalli, Ice Iceberg, M Missoni, Marc Cain, D&G, Gerard Darel, Guess, Fornarina, Laura Ashley, Mothercare, ELC, Etam ve Charles & Keith’in de aralarında bulunduğu 13 uluslararası markanın Türkiye temsicisi olan Demsa Group İş Geliştirme ve Markalar Direktörü Simge Telman Güngör de taklitçilerin mağazaya kadar geldiğini söyledi. Güngör şöyle devam etti:
“Önce mağazalarımıza gelip bir pantolon alıyorlar. Sonra onun kalıbını çıkarıp taklidini yapıyorlar. Yılmıyorlar bir süre sonra  o pantolonu değiştirip yeni bir ürün daha alıyorlar. Sonra onun da kalıbını çıkarıyorlar. Bu ürün değişimi sürekli devam ediyor. Onların taklitçi olduğunu biliyoruz fakat bir şey yapamıyoruz.”

Sanatçılarla anlaşıldı
Bu arada Tescilli Markalar Derneği 150 markaya ait 300 mağazada yayımlanan müziklere istinaden, Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği (MESAM), Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği (MÜYAP), Radyo Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği (MİYORBİR) ve Musiki Eserleri Sahipleri Grubu Birliği (MSG) ile bir anlaşma imzaladı. Anlaşma kapsamında bu derneklere belli bir telif ücreti verilecek.
İmza töreninde konuşan MESAM Başkanı Ali Rıza Binboğa, “Korsan Türkiye’nin sorunu. Bizim korsanımızın olduğu gibi sizin de var. Sizin markalarınıza ait birçok taklit ürünü Şişli’de 10 liraya satıyorlar. Hatta akşama doğru bu 7 liraya düşüyor” açıklamasını yaptı. 
Türkiye’de fikir ve emek hırsızlığının çok yaygınlaştığını söyleyen MSG Başkanı Garo Mafyan da “Tabi bunda mahkemelerin de suçu var. Bir mahkeme dört yıl sürüyor. Ama bir Onno Tunç, bir Uzay Heparı, bir Barış Manço’nun yeri doldurulamıyor” diye konuştu.

‘AVM’ler indirimi sürdürsün’
Toplantı sonrasında bir açıklama yapan Tescilli Markalar Derneği Başkanı Vehbi Kahveci, “Alışveriş merkezleri günün şartlarına göre kira konusunda ki indirime devam etmeli, kirayı TL karşısında sabitlemeli” dedi. Kahveci konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Kira bedelinde yapılan çalışma genel gidere de yansıtılmalı. Çünkü genel giderler kira kadar maliyet oluşturuyor ve bunun nereye gittiğini bilmiyoruz. Bu arada ‘Kat mülkiyeti kanunu ve kiralamaya ilişkin düzenlemeler’ yeniden gözden geçirilmeli. Ayrıca uzun süreli sözleşmeler ara dönemlerde günün şartlarına göre değerlendirilmeli. AVM’ler banka gibi kontratlara imza atıyor.”
Kahveci, “Tüm bu çalışmaların yanı sıra taklit konusunda düzenleme olmalı” dedi.