Taklitin de ihracatı var

Geçen yıl itibarıyla araç parkı 7.8 milyon adede yükselen Türkiye'de otomotiv sektörü ülkenin 3.büyük imalat sektörü haline geldi. Sektörün büyük bir bölümünü oluşturan yedek parça pazarının yıllık hacminin ise 3.5 milyar doların üzerinde olduğu ifade ediliyor.
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Geçen yıl itibarıyla araç parkı 7.8 milyon adede yükselen Türkiye'de otomotiv sektörü ülkenin 3.büyük imalat sektörü haline geldi. Sektörün büyük bir bölümünü oluşturan yedek parça pazarının yıllık hacminin ise 3.5 milyar doların üzerinde olduğu ifade ediliyor. Sektör temsilcilerinin de taklit ve sahte yedek parça üreticileriyle başı dertte. Sektör yetkilileri, Türk otomotiv yedek parça sektörünün sahte veya kaçak ürünlerden dolayı son yıllarda ciddi şekilde zarar gördüğünü belirtiyor. Sektörün Türkiye'de ve dünyada mücadele etmek zorunda olduğu en büyük problemin sahte yedek parça ticareti olduğu ifade eden yetkililer, yan sanayide gerçekleştirilen imalatın da ticarete darbe indirdiğine inanıyor.
Mafyanın eline düştü
Kaçak üretimin özellikle Güneydoğu'da gerçekleştiğine dikkat çeken yetkililer, yedek parça imalatının mafyanın eline düştüğünü vurguluyor. Korsan ya da sahte yedek parçaların Türkiye'de üretildiği ve yurtdışına ihraç edildiği gibi yurtdışından da Türkiye pazarına yoğun bir sahte parça ticaretinin olduğu da belirtiliyor. Türkiye pazarına giren korsan ve sahte yedek parçaların ağırlıklı olarak Hindistan, Çin, Güney Afrika, Uzakdoğu ve Ortadoğu ülkelerinden geldiği de biliniyor. Ford Otosan Marka Koruma Bölümü'nden yapılan açıklamada, Satış Sonrası Hizmetler Bölümü'nün gerçekleştirdiği çalışmalarla sahte Ford yedek parçası üretimi ve satışı ile uğraşan firmaların ve sorumlularının tespit edildiği, sahte üretim gerçekleştiren işyerlerine polis baskınları düzenlendiği belirtildi. Yapılan açıklamada, Türkiye'de çok yaygın olan sanayi sitelerinde faaliyet gösteren serbest yedek parçacı ve özel servislerin büyük markaların logolarını kullanarak üretim yaptıkları kaydedildi.
Mercedes'in 'yıldız' operasyonu
Öte yandan, Mercedes-Benz Türkiye yetkilileri geçen yıl Türkiye'de 11 milyon avroluk taklit Mercedes yedek parçası yakalattıklarını belirtiyor. Daimler Chrysler Satış Sonrası Hizmetler Müdürü Serdar Özcan, en fazla taklit edilen parçaların fren balatası, ön cam ve Mercedes yıldızı olduğunu söylüyor. Taklit parçaların Türkiye'de de üretildiğini belirten Özcan, "Bu parçalar yetkisiz servislerde satılıyor. Bunların eski Doğu Bloku ülkelerine ihraç edildiğini bile öğrendik. Bünyemizde kurduğumuz ekiplerle yedek parça fuarlarına müşteri gibi giderek sahtecilerle pazarlık yapıyoruz. Güvenlik güçleriyle birlikte yakalatmaya çalışıyoruz" dedi. Özcan, parçaların aracın tüm aksamına zarar verdiğini özellikle güvenlikle ilgili parçaların ölüme bile neden olabileceğinin de altını çizdi.