Tariş Zeytin tek koşacak

Son beş yılda pazar payını ikiye katlayan, yurtdışında mağazalar açan Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin marka yaratma çabası, Tariş çatısı altında bulunan diğer üç birliğin tepkisini çekti.

İSTANBUL - Son beş yılda pazar payını ikiye katlayan, yurtdışında mağazalar açan Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin marka yaratma çabası, Tariş çatısı altında bulunan diğer üç birliğin tepkisini çekti. Birlik içindeki tartışmalara rağmen zeytinciler Kanada'da ikinci yurtdışı mağazasını açma hazırlığında.
Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, şubatta yaptığı mali genel kurulunda, birlik çatısı altındaki incir, pamuk ve üzüm tali ürün kooperatifleri ile ortak çalışılan toplam 15 birimin, hukuk, satın alma, bütçe-finansman ve basın-halkla ilişkiler bölümlerinden ayrılma kararı aldı.
Ortak kadrolardan ayrılmanın Tariş'ten ayrılmak anlamına geleceğini öne süren üç birlik, Zeytinyağı Birliği'ne 25 Mayıs'a kadar geri adım atması için ihtarname çekti. Ancak, Zeytinyağı Birliği, süreyi beklemeden ortak birimlerden ayrıldığını açıkladı. Böylece ortak kullanılan 126 personel zeytincilere hizmet vermemeye başladı. Bunun üzerine 1950 yılından bu yana kasaları, bilançoları, vergi numaraları, yönetimleri ayrı olan dört birliğin ortak personeli de ayrılmış oldu.
Zeytinyağı Birliği son genel kurulunda da genel müdür kadrosu açtı ve bu göreve de Tariş Zeytin A.Ş. Genel Müdürü Fatih Cenikli'yi getirdi. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Başkanı Cahit Çetin, ortak birimlerden ayrılmanın Tariş Zeytin A.Ş. ile ilgisinin bulunmadığını söylerken geçtiğimiz günlerde Anadolu Ajansı'na, "İyi ki Zeytin A.Ş.'yi kurmuşuz. Yoksa şu anda yağ satamıyor duruma gelebilirdik" açıklamasını yapmıştı.
Pazar payı katlandı
Halen bünyesindeki 26 personelle faaliyetini sürdüren Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, birlik içindeki diğer kooperatiflerle sıkıntı yaşasa da son beş yılda, pazar payını ikiye katladı. Kuruluşun pazar payı yüzde 11'den yüzde 22-25 aralığına oturdu. Dünyanın en prestijli mağazalarından Harrods'a giren tek Türk zeytinyağı markası da Tariş oldu.
Almanya'da üst gelir grubuna hitap eden, 65 mağazalar zincirine sahip Kaufhof'larda ve Rusya'da Ramstore mağazasında Tariş markasıyla da zeytinyağı satılmaya başlandı. Yine Tariş markalı zeytinyağı Japonya'da 600 İtalyan restoranına girerken, Eylül 2004'te ABD'nin Chicago kentinde ilk kez Tariş zeytinyağı mağazası da açıldı. Yurtdışındaki ikinci mağaza ise gelecek ay Kanada'nın Montreal kentinde açılacak. Öte yandan Ta Ze adı verilen zeytinyağı mağazalarını franchising yoluyla açmak için yurtdışından 102, Türkiye genelinden ise 187 başvuru yapıldığı öğrenildi.
2. Dünya Savaşı'nda kuruldu
Tariş, 1915 yılında İncir Müstahsilleri Birliği olarak kuruldu. 1939 yılında dönemin Sanayi ve Ticaret Bakanı'nın talimatıyla İncir Müstahsilleri Birliği'ne bağlı tali ürün kooperatifleri kurulması gündeme geldi. Bu karardan yola çıkarak, İncir Müstahsilleri Birliği'ne zeytinyağı, pamuk ve üzüm tali ürün kooperatifleri olarak ilave oldu. Bu oluşum Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın talimatıyla, devletin kontrolünde bir alım sistemi yaratmak ve İkinci Dünya Savaşı yıllarında özellikle ordunun ihtiyaçlarını karşılamak için gerçekleştirildi.