Taşımacılar Dubai modeli istiyor

Türkiye'nin de Dubai gibi Ortadoğu ve Orta Asya'nın lojistik merkezi olabileceğini belirten Sabay Taşımacılık'ın sahibi Bülent Aymen, 'Dubai modelinin Türkiye'ye de oturtulması gerekiyor' dedi

İSTANBUL - Taşımacılık sektöründe 25’inci yılını kutlayan ve dünyanın 84 ülkesinde faaliyet gösteren Sabay Taşımacılık, bu yıl Gürcistan ve Libya’ya yatırım yaparak, Türk ihracatçısına destek vermeyi hedefliyor. Sabay Taşımacılık Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Aymen, hükümetin gelişime en açık sektör olarak lojistik sektörünü değerlendirmesi gerektiğini vurgulayarak, sektörün daha iyi rekabeti için Dubai modelinin Türkiye’ye oturtulması gerektiğini söyledi.
Türkiye’nin, Ortadoğu ve Orta Asya ülkelerine dağıtım olarak en uygun stratejik konumdaki ülke olduğunu kaydeden Aymen, şunları söledi: “Dünyanın iki lojistik merkezi var. Bunlardan biri Rotterdam, diğeri Dubai. Dubai’nin lojistik cirosu 100 milyar dolar. Tüm Ortadoğu’ya giden mallar Dubai’den götürülüyor, orada lojistik köy inşa edildi. Firmalar mallarını orada depoluyor, serbest bölge ve gümrüksüz sahalar oluşturuldu. Biz de Türkiye’nin stratejik önemi ve konumu itibarıyla Orta Asya’nın bir lojistik merkezi olma konumundayız. Ama hükümetin de bunu ele alması gerekiyor. Bugün için Türkiye’nin lojistik potansiyeli 50 milyar doları aşıyor.”

Gürcistan ve Libya’ya ofis

2009 yılında küresel krizin de etkisiyle, deniz taşımacılığında çok fazla bir artış beklemediklerini belirten Aymen, bu yıl toplam taşımalarda yüzde 15’lik bir artış hedeflediklerini aktardı. Yeni pazarların önemine de değinen Aymen, “İhracatçımızın küresel krizden çıkma formülü içinde yapması gereken pazar açılımlarında önemli yer tutan Afrika ve Orta Asya ülkelerine ulaşım için Gürcistan ve Libya’ya yapacağımız yatırımlarla, müşterilerimize en kısa servisi en uygun fiyatlarla sağlayacağız. Poti limanıyla Orta Asya’ya TIR ve gemiyle gelen malların tren bağlantısını ve Libya’ya açacağımız ofisle de Libya üzerinden Afrika’ya ihraç edilen malların taşımasını gerçekleştireceğiz” diye konuştu. 

‘Maliyetler ve kriz zorluyor’

Taşımacılık sektörünün yaşadığı sorunlara da değinen Aymen, AB ile tam uyumlu hale getirilmeye çalışılan gümrük uygulamalarında ihracatçı ve nakliyecinin zaman ve maliyetle ilgili problemlerinin devam ettiğine dikkat çekti. Aymen, yüksek gümrük mesai ücretleri ve gümrük işlemlerinin uzun sürmesinin yanı sıra, yurtdışı taşımalarında 550 litre ile sınırlanan vergisiz akaryakıt kara nakliyesinin de, taşıma maliyetini artıran bir unsur olduğunu hatırlattı. Küresel krizin projelerinde önemli ölçüde negatif etki yarattığını da belirten Aymen, “Kriz öncesi AB ve Çin önemli pazarlarımızken, ithalattaki önemli düşüş bu pazarlardaki etkinliğimizi azalttı. (Radikal)