TCDD, beş yılda kendini yeniliyor

150 yıllık Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) atağa kalkıyor. Son 20 yılda 11 milyar dolar zarar eden TCDD'yi zararını azaltmış ve yatırım yapan bir kuruluş haline getirmeyi planlayan Genel Müdür Süleyman Karaman, Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte kolları sıvadı.
Haber: SATFİYE YUVA KİREÇCİ / Arşivi

İSTANBUL - 150 yıllık Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) atağa kalkıyor. Son 20 yılda 11 milyar dolar zarar eden TCDD'yi zararını azaltmış ve yatırım yapan bir kuruluş haline getirmeyi planlayan Genel Müdür Süleyman Karaman, Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte kolları sıvadı. İlk etapta Tüp Geçit, Hızlı Tren ve Marmaray projelerini hayata geçirmek için çalışmalara başladıklarını söyleyen TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, bu üç proje için beş yılda 7 milyar dolarlık yatırım yapacaklarını açıkladı. Yapımı hâlâ devam eden Hızlı Tren, Tüpgeçit ve Marmaray'ın 2008 yılında faaliyete geçeceğini anlatan Karaman sözlerine şöyle devam etti:
"Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi'yle birlikte Yozgat üzerinden Ankara-Sivas, Ankara-Konya ve Afyon üzerinden Ankara-İzmir-Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli-İnönü hızlı tren projeleri devreye alındı. Ankara-Konya arasını yaklaşık 1 saate düşürecek projenin altyapı ihalesi tamamlanırken, diğer hızlı tren projelerinin uygulama projeleri yapıldı. Projeler tamamlandığında İstanbul-Ankara arası üç saate, Ankara-Konya 1 saat 10 dakikaya, Ankara-Sivas 2 saate, İstanbul-Sivas beş saate, Ankara-Afyon 1 saat 15 dakikaya, Ankara-İzmir 3 saat 20 dakikaya, Ankara-Bursa 2 saat 30 dakikaya inecek. 2004'te temeli atılan Marmaray sayesinde Gebze'den Halkalı'ya kadar gitmek mümkün olacak. Proje sayesinde İstanbul banliyö hatları metrolaşacak."
Lojistik köyler
Karaman, Marmaray projesinin devreye girmesiyle Haydarpaşa Garı'nın atıl duruma düşeceğini hatırlattı. Karaman, "Haydarpaşa Garı, Liman ve Geri Sahasının Değerlendirilmesi Projesi ile tarihi dokuyu ve çevreyi bozmadan bölgeyi değerlendirmeyi planlıyoruz. Burayı en verimli şekilde kullanmak için bir Alman şirketle anlaştık. Alman şirket 2.5 ay içerisinde buranın tarihini ve özelliğini anlatan bir brif dizayn (altlık) oluşturulacak. Daha sonra bir kurul oluşturularak bu çalışma doğrultusunda çeşitli mimarlara projeler hazırlatılacak. Haydarpaşa için şu ana kadar yazılan yıkılacak ya da yanına kuleler yapılacak gibi şeyler doğru değil. Çünkü ortada alınmış bir karar yok. Haydarpaşa'yı kimse yıkamaz. Eline kazma alıp Haydarpaşa'yı yıkmaya gelene deli derler. Burası gar olarak bile önümüzdeki dönemde değerlendirilebilir" açıklamasını yaptı. Demiryollarına yatırım yapılmadığı için 60 yıldır, bazı hatlarda 100 yıldır yolların yenilenmediğini söyleyen Karaman, "Yollar yenilenmediği için trenlerin hızları düştü. Bu nedenle yol yenileme çalışmaları hızlı tren projeleri kadar önem taşıyor. Yenileme yapıldığında trenler ortalama 55 kilometreden 100 km hıza ulaşabilecek. Bu arada lojistik köyler oluşturmak için de çalışmalara başladık. Kombine taşımacığılını geliştiren lojistik köyler ilk etapta İstanbul-Halkalı, İzmit-Köseköy, Kayseri-Boğazköprü, Samsun-Gelemen, Eskişehir ve Balıkesir'de kurulacak" dedi.
'Ro-La başlıyor'
Karaman, karayolu araçlarının yolları ve çevreyi tahrip etmesini önlemek amacıyla Avrupa'da yaygınlaşan Ro-La taşımacılığına başlayacaklarını da ifade ederken sözlerini şöyle tamamladı: "Karayolu araçlarını trenle taşıma sistemi olan Ro-La, ilk etapta İstanbul-Avusturya arasında düzenlenecek. Bulgaristan, Almanya ve Romanya'da hatlar kurduk. Ayrıca gar ve istasyonları cazibe merkezi haline getirmek için çalışıyoruz."