'Tekstili Çin'den Toyota tarzı üretim kurtarır'

Yalın Enstitü Derneği Başkanı Yalçın İpbüken, son dönemde zor duruma düşen Türk tekstil sektörünün, maliyetleri yüzde 50'ye kadar azaltan 'yalın üretim'le kurtulabileceğini söyledi. Yalın üretimi pazarın ihtiyacı olan ürünlerin en kısa sürede...
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Yalın Enstitü Derneği Başkanı Yalçın İpbüken, son dönemde zor duruma düşen Türk tekstil sektörünün, maliyetleri yüzde 50'ye kadar azaltan 'yalın üretim'le kurtulabileceğini söyledi. Yalın üretimi pazarın ihtiyacı olan ürünlerin en kısa sürede, en yüksek kalitede ve en az maliyetle gerçekleştirilmesine olanak tanıyan felsefe olarak tanımlayan İpbüken, "Tekstilde oyunun adı artık hız oldu" dedi. Türkiye'de geçmişte tekstil sektörünün rekabetçiliği için kurlarla oynanabildiğini belirten İpbüken, bugün Avrupa ve ABD gibi pazarlara küçük sayılarla çabuk şekilde ürün gönderebilenlerin ayakta kaldığını vurguladı.
İpbüken şöyle konuştu: "Sistem maliyetleri yüzde 50'ye kadar düşürüyor, ara stoklar ve hammaddede yüzde 80'e kadar azalma sağlıyor. Böylece fabrikada kapalı alandan tasarruf ederek kapasitesi artırabiliyor" dedi.
Stoksuz çalışılıyor
Yalın üretimi en iyi uygulayan firmalardan birisi olan İspanyol giyim firması Zara'yı örnek gösteren İpbüken, "Zara eskiden yılda iki sezon ürün çıkarıyordu. Şimdi bu sistemle yılda sekiz sezon model yapıyor. Şirket bir bluzu beş hafta içinde üretip dünyadaki tüm mağazalarına gönderebiliyor" diye konuştu.
Çin ve Hindistan gibi ülkelerin ucuz işgücü sayesinde tekstilde öne çıktığını ifade eden İpbüken, şunları söyledi: "Tekstilde eskiden büyük oranlarda ve uzun vadelerde mal isteniyordu. Ancak şimdi şirketler stoksuz çalışıyor. Oyunun kuralı değişti. Çabuk teslimat tekstilde ana fikir oldu. Az sayıda ve ekonomik üretebilirsek Çin ve Hindistan Türkiye'nin rakibi olamaz."
İpbüken, sistemin 1950'li yıllarda Japonya'da ilk kez Toyota tarafından başlatıldığını, bu nedenle yöntemin 'Toyota tarzı' olarak anıldığını kaydetti.
Yalın üretim nedir?
Yalın üretim, daha az zamanda, az stok, daha az boş çalışan ve verimli sermaye kullanımıyla daha çok üretim yapma esasına dayanıyor. Yalın üretimle kısaca, yapısında gereksiz unsur taşımayan sistem kastediliyor. Sistemi ilk kez 1950'lerde başlatan Toyota Motor Company, İkinci Dünya Savaşı'ndan çıktığı için çalışmanın sonuçlarını geç gördü. 1987'de General Motors tesislerinde bir otomobil 31 saatte monte edilirken, Toyota'da bir otomobilin montajı 16 saati bulmuyordu. Hata oranı da çok daha aşağıda bulunuyordu.