'Televizyon reytinglerine hediyelerin etkisi yok'

TV İzleme Araştırması ve TV İzleme Ölçümleme sistemi hakkında geçtiğimiz günlerde 'panel ailelerinin ödüllendirilmesi'ne yönelik olarak çıkan haberler konusunda izleyicilerin kafasındaki soru işaretlerini ortadan kaldırmak...

İSTANBUL - TV İzleme Araştırması ve TV İzleme Ölçümleme sistemi hakkında geçtiğimiz günlerde 'panel ailelerinin ödüllendirilmesi'ne yönelik olarak çıkan haberler konusunda izleyicilerin kafasındaki soru işaretlerini ortadan kaldırmak isteyen Mehmet Ali Yalçındağ başkanlığındaki Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA), TV İzleme Ölçüm Araştırması hakkında kamuoyuna bilgi verdi.
TV İzleme Araştırma Komitesi'nin (TİAK) Pınar Kılıç (IAA) , Zühtü Sezer (IAA), Hakan Uyanık (Reklamverenler Derneği), Bahadır Demir (Reklamverenler Derneği), Oğuz Yavuz (Reklamcılar Derneği), Demet İkiler (Reklamcılar Derneği), Sevin Akaya (TVYD) ve Serkan Aldoğan'dan (TVYD) oluştuğu belirtildi.
'Tüm Avrupa uyguluyor'
Eleştirilere konu olan fakat araştırma sektöründe önemli ve kabul görmüş bir yöntem olan 'Panel Araştırmaları' hakkında bilgi verilen açıklamada "Panel ailelerinin verdikleri hizmet karşılığında ödüllendirilmesi mekanizması tüm ülkelerde uygulanmaktadır. Bazı Avrupa ülkelerinde (örn. Almanya, Belçika) bu ödüllendirme nakit para olarak, bazılarında ise küçük hediyeler olarak yapılmaktadır. Panel aileleri haftanın 7 günü 24 saat araştırmaya bilgi girdisi sağlamakta ve bunun doğal sonucu olarak uluslararası uygulamalara paralel olarak sadece teşvik edici nitelik taşıyan bir karşılık almaktadır.
Panel aileler, TV'lerine takılı seti doğru kullandıklarında puantaj yöntemine bağlı olarak bazı mini ev eşyalarıyla ödüllendirilmektedirler. Hediye niteliğindeki bu eşyaların araştırmanın tarafsızlığına ve etiğine bağlı olarak maddi açıdan yüksek değere sahip olmamasına ve markasız olmasına da özen gösterilmektedir. Hediyelerin panel ailelerinin televizyon izleme davranışlarını (yeni bir TV seti veya uydu anteni gibi) ve sosyoekonomik statülerini değiştirmeyecek nitelikte olması esas alınmaktadır. Bugün tüm dünyada reklam harcamasının yüzde 80'inin gerçekleştirildiği 30 ülkede televizyon ve reklam sektörü, AGB Nielsen Media Research şirketi ile çalışmalarını yürütmektedir" denildi.