Temsa'daki gelişme rakibi bile şaşırttı

Temsa'daki gelişme rakibi bile şaşırttı
Temsa'daki gelişme rakibi bile şaşırttı

Geçen yıl Devlet Bakanı Çağlayan, Temsa CEO su Mehmet Buldurgan ve Sabancı Holding Başkanı Güler Sabancı nın katılımıyla yüzde 100 Türk mühendislerinin ürettiği otobüs ve yeni logo tanıtılmıştı.

Sabancı Holding reddetse de Temsa Global CEO'sunun istifası grubun otomotivden çıkacağı yorumlarına neden oldu. Önü açılan sektörde Temsa'nın ancak stratejik kararla satılmak istenebileceği konuşuluyor

İSTANBUL - Temsa Global ile ilgili haberler , daha önce bankacılık, sigortacılık, lastik-otomotiv, perakende, çimento ve enerji alanlarını stratejik iş kolu olarak belirleyen Sabancı Holding’in otomotivden tamamen çıkacağı yorumlarına neden oldu. Önceki gün Temsa Global’in İcra Kurulu Başkanı Mehmet Buldurgan’ın gazetelerdeki açıklamaları ve istifa kararı, sektörü ve Sabancı Holding’in eski CEO’sunu bile şaşırttı.
Özdemir Sabancı’nın vefatından sonra 2001 yılından itibaren otomotivden çekilmeye başlayan Sabancı Grubu, 2001 yılında Toyotasa’daki yüzde 25’lik hissesini Japon Toyota’ya devrederek üretimden çekilmişti. 2009 yılında da perakende ve satış şirketindeki hisselerini Ortadoğulu ALJ Gruba satan Sabancı, böylece Toyota ile 19 yıllık ortaklığını sona erdirmişti. Sabancı’nın elinde ise yüzde 100 Türk markası Temsa Global kalmıştı. 

Satışı müşteriden öğrenmişti
Dün bazı gazetelerde yer alan haberlerle grubun otomotivdeki son kalesi olan Temsa’nın da satışının konuşulduğu belli oldu. Satış kararı Temsa Global’in CEO’su Mehmet Buldurgan’ın istifa etmesiyle netleşti. 21 yıl Sabancı Grubu’nda görev yapan son 11 yıldır da Temsa Global’in Genel Müdürlüğünü ve CEO’luğunu üstlenen Buldurgan, şirketin satışıyla ilgili söylentileri doğrulayıp, bu satış yüzünden istifa ettiğini önceki gün açıkladı. Buldurgan, iki hafta önce bir Alman müşterinin Almanya ’daki Ticari Araçlar Fuarı’nda satış söylentileri yüzünden siparişlerini iptal ettiğini söyledi. Holding’e döndüğünde kendisi dışında herkesin durumu bildiğini anlayan Buldurgan, “Ben de bana yakışanı yapıp istifamı verdim” demişti. Buldurgan Adana Sanayi Odası Meclis Başkanlığı’ndan da dün itibarıyla istifa etti.
Bu açıklamaların üzerine Sabancı Holding dün, iştiraklerinden Temsa Global’le ilgili Kamuyu Aydınlatma Platformu’a açıklama yaptı. Açıklamada, “Temsa Global ile ilgili satış haberleri gerçeği yansıtmamaktadır. Bu konuda alınmış bir Yönetim Kurulu kararı bulunmamaktadır” denildi. 

Eski CEO da şaşırdı
Temsa’nın satış kararında son dönemde düşük avro nedeniyle şirketin ihracatta zorlanması etkili oldu. Buldurgan, “2009 global krizinden her otobüs markası gibi biz de etkilendik. Düşük avro da Avrupa’ya ihracatta çok zorladı. Ortada bir zarar var ama bu başarısızlıktan değil” demişti. Temsa Global, 2006 yılında açtığı Gebze’deki Ar-Ge merkezini de ekim ayında kapatma kararı aldı. Temmuz ayında  görevini Zafer Kurtul’a devredip Sabancı Holding’den ayrılan eski İcra Kurulu Başkanı (CEO) Ahmet Dördüncü de satışın strateji değişikliğinden kaynaklanabileceğini söyledi. Dördüncü, “Ben gidene kadar grubun tamamen otomotivden çıkma stratejisi yoktu. Şirketler zarar eder kâr eder bu kararın zarar ettiği için alındığını düşünmüyorum” dedi.
Rakip şirketlerin yöneticileri de tek nedenin zarar olmayacağını söylüyor. Çünkü krizde daralan Avrupa pazarına rağmen iç pazarda toparlanmanın başladığı biliniyor. Temsa’nın bir rakibi de şirketin fazla hızlı büyüdüğü için zararının arttığını savunuyor. Yetkiliye göre Temsa, çok rekabetçi olan pazarda çok yatırım yapıp maliyetlerini artırdı.

Şimdilik talibi yok
Mehmet Buldurgan değeri yaklaşık 500 milyon dolar olan Temsa’yı rekabet gereği Mercedes-Benz’in alamayacağını söylemiş ve Hintli ya da Ortadoğulu grupların müşteri olabileceğini belirtmişti. Hintli ya da Ortadoğulu gruplar ise şirketle ilgilenmediklerini söylüyor. Hintli Tata’nın Türkiye distribütörü olan İSOTO’nun Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu, Tata’nın böyle bir niyeti olmadığını belirtiyor. Toyotasa’yı alan Ortadoğulu ALJ Grup’un Türkiye’deki şirketinin CEO’su Ali Haydar Bozkurt da böyle bir düşünceleri olmadığını ifade ediyor.

Yeniler geldi, otobüs pazarı kızışıyor
Geçen yıl krizden dolayı yüzde 40’lara varan daralma yaşayan otobüs pazarı, bu yılın ilk yedi ayında rekor satış elde etti. İlk yedi aydaki satışlar geçen yılın toplamını geçti. Belediyelerin yeni otobüs için alıma geçmesi ve satışların bundan sonraki süreçte de artması bekleniyor.
Man ve Mercedes-Benz, ilk otobüs üretimini 1968 yılında başlatmıştı. Sabancı Holding bünyesinde 42 yıl önce Termo Mekanik Sanayi A.Ş. ismiyle kurulan, 1984’te Japon Mitsubishi’yle imzalanan distirübütörlük ve üretim lisansı anlaşmalarıyla otomotiv sektörüne adım atan Temsa, 2001’de Mitsubishi lisansıyla yaptıkları otobüs satışları düşünce Temsa markasıyla yurtdışına otobüs ihracatını başlatarak krizi atlatmış, dünyaya satılan bir Türk markası yaratmıştı. Bugün 46 ülkeye yılda 200 milyon dolarlık ihracat yapan Temsa Global aradan geçen dokuz yılda Adana, Mısır ve Adapazarı’nda üç fabrikaya ulaştı. 

Karsan ve Otokar da üretiyor
Son iki yılda diğer üreticiler de otobüs üretmeye başladı. Zırhlı askeri araçlar ve minibüs üreten Otokar da ilk kez 2009’da büyük otobüs üretimine başladı. Türkiye’nin ilk ve çok markalı araç üreticisi Karsan da bu yıl İtalya otobüs sektörünün önde gelen kuruluşlarından BredaMenarinibus’u Türkiye’de üretime konusunda anlaşma imzaladı.

İSOTO büyük otobüse geçti
Son olarak geçtiğimiz hafta Hintli Tata’nın distribütörü olan İSOTO yenilen yapılanarak ISOBUS adıyla otobüs üretimine başladı. Adana fabrikasına 20 milyon dolar yatırım yapan İSOTO, küçük otobüs üretimini bırakıp 9 ve 12 metrelik büyük otobüs üretme kararı aldı. İSOTO bu yıl 75, gelecek yıl 250 adet otobüs üretmeyi planlıyor.
(Radikal)