THY rotayı Asya semalarına çevirdi

Bu yıl hisselerinin dörtte birini özelleştirecek olan Türk Hava Yolları (THY), özelleştirme sonrası Asya'yı hedef pazar olarak belirleyerek, bu bölgedeki etkinliğini artırmayı planlıyor.
Haber: AHMET KIVANÇ / Arşivi

UMMAN - Bu yıl hisselerinin dörtte birini özelleştirecek olan Türk Hava Yolları (THY), özelleştirme sonrası Asya'yı hedef pazar olarak belirleyerek, bu bölgedeki etkinliğini artırmayı planlıyor. Umman'ın başkenti Muskat'ta gazetecilerin sorularını yanıtlayan THY Genel Müdürü Temel Kotil, Avrupa'da önde gelen havayolu şirketlerinin özelleştirmelerini tamamladığını vurgulayarak "Lufthansa 1994, Air France 2003'te özelleştirildi. Bu yıl THY'nin yüzde 25'inin özelleştirilmesiyle kamu payı yüzde 50'inin altına inecek. Bu THY'nin daha esnek politika izlemesine yol açar" dedi.
'KİK'ten kurtulacağız'
Havacılıkta zamanla yarışıldığına dikkati çeken Kotil, ancak şu an Kamu İhale Kanunu'nun ellerini kollarını bağladığını söyledi. Kotil, zamanla yarışmalarına karşın ihalelerle ilgili işlemlerin bazen 90 gün beklediğini ifade edip, "Özelleştirmenin gerçekleşmesi durumunda bu yasanın getirdiği olumsuzluklardan kurtulmuş olacağız" diye konuştu.
'THY'de personel azaltacağız'
Kotil, THY'nin özelleştirmeden nasıl etkileneceğine ilişkin bir soru üzerine, özelleştirmenin personel üzerine etkisi olabileceğini söyledi. Uçak başına 130 olan personel sayısının 110 düşürülmeye çalışıldığını anlatan Kotil, personel giderinin azaltılmasının kârlılığı artıracağını belirtti. THY'nin bir yandan da personel alımına gittiğini ifade eden Kotil, 400 kabin memuru alımı için açtıkları sınava başvuruların 7 bin kişiyi aştığını söyledi.
Özelleştirme sonrası Asya pazarında yoğunlaşacaklarını belirten Kotil şunları söyledi: "Asya'dan gelen yolcunun Avrupa'ya dağıtımını THY yapmalı. Filomuzu ona göre kuruyoruz. Uzakdoğu olarak Çin'e ve Japonya'ya günlük uçuşa başladık. Bangkok ile Sinpagur'u ayırıp oralara tek tek uçacağız. Stratejimiz bu."
İstanbul'a 3. havaalanı
Kotil bir soru üzerine, İstanbul'da artan yolcu trafiği nedeniyle üçüncü havaalanının şart olduğunu savunarak, şöyle dedi: "Atatürk Havaalanı artık yolcu trafiğini karşılamakta zorlanıyor. Bu yüzden birçok uçuş noktamızı Sabiha Gökçen'e kaydırdık. Ama iki sene sonra orası da yetmeyecek. Ulaştırma Bakanlığı üçüncü havaalanı için çalışmalar yapıyor, en az sekiz paralel pisti olan bir havaalanı 2050 yılına kadar artan havayolu trafiğini tamamen karşılar. Beş yıl içinde İstanbul'un üçüncü havaalanına kavuşması lazım."
Geçen yıl yüzde 73 doluluk oranı yakaladıklarını, 2006'da bu oranı yüzde 71 olarak beklediklerini anlatan Kotil, 2007'de agresif reklam stratejisi izleyerek doluluk oranını yüzde 80'lere çıkarmayı planladıklarını söyledi. Kotil, THY'nin geniş gövdeli uçakta dünya sıralamasında yedinci, orta gövdede ise ilk dört sırada yeraldığını ifade etti.