Ticariler 'hafifleyemedi'

Otomotiv sektöründe geçen haftanın konusu hafif ticari araçlar oldu. Dünya Gümrük Örgütü'nden görüş alınarak binek araç snıfına sokulmak istenen, böyle olması durumunda da yüzde 10'dan 60'a çıkacak Özel tüketim vergisi (ÖTV) artışının yaşanacağı...
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Otomotiv sektöründe geçen haftanın konusu hafif ticari araçlar oldu. Dünya Gümrük Örgütü'nden görüş alınarak binek araç snıfına sokulmak istenen, böyle olması durumunda da yüzde 10'dan 60'a çıkacak Özel tüketim vergisi (ÖTV) artışının yaşanacağı, dolayısıyla fiyatların 10 ile 20 milyar lira arasında yükseleceği hafif ticariler son dönem sektörün 'göz bebeği' konumunda. Bunun da nedeni Türkiye'nin otomotivde Çin, Rusya, Hindistan gibi teşvikler ve ucuz işgücüyle yatırım çeken rakiplerinin karşısında en büyük silahının hafif ticari araç üretimi ve ihracatı olması.


Büyütmek için tıklayınız
Çünkü hafif ticariler tüm dünyada giderek daha fazla oranda ilgi çekiyor. Türkiye'de Ford Otosan Connect, Tofaş Doblo, Karsan Partner, Hyundai Starex adıyla hafif ticari araç üretiyor. Bu sınıfta son büyük yatırım haberi ise kısa süre önce açıklanan PSA Peugeot Citroen, Tofaş ve Fiat'ın Bursa'da Minicargo projesi ismiyle 350 milyon avro yatırımla yeni bir hafif ticari araç üreteceği oldu. Verginin artmasının iç pazarda yaratacağı daralmanın ihracata olumsuz yansıyacağı endişesinin altındaki parlak ihracat rakamları ise şöyle: Hafif ticari araç ihracatı 2003 yılında 127 bin 14, 2004'te 195 bin 918 adetti. Bu rakam 2004'ün ilk üç ayında 35 bin 510, bu yılın aynı döneminde 59 bin 653. Sektörün ihracattaki payı ilk üç ayda yüzde 19'a çıktı. Otomotiv 3 milyar dolara yaklaşan gelirle ihracatta ikinci sektör. Geçen yıl 10 milyar dolarlık ihracatta ticarilerin payı 3 milyar doları geçmiş durumda.
Maliye Bakanlığı yetkililerinin otomotivcilerle yaptığı zirvede ÖTV'ye ilişkin kararın 1 Haziran'a ertelendiği çıktı. ÖTV'nin hafif ticaride yüzde 10, binekte ise yüzde 37 ile yüzde 84 arasında. 1 Haziran'da alınacak kararın verginin artma ihtimalini taşıması, bu süre içinde pazarda satış patlamasını da getirebilir.
Nakide indirim var
1.9 dizel ve 2.0 litre dizel motor seçenekleri bulunan Peugeot Partner'in 600 ve 800 litrelik yük taşıma kapasitesi bulunuyor. Peugeot Partner'in van, kombi van ve advanture versiyonları var. Araçta versiyona göre klima, ısıtmalı yan aynalar, yine ısıtmalı camlar, merkezi kilit sistemi donanım seçenekleri arasında yer alıyor. Partner Van'daki nakit indirim kampanyasıyla fiyat 21 bin 500 YTL'den başlıyor.
Sürgülü kapı avantajı
Ford Transit Connect 825 ile 900 kilo arasında yük taşıyabiliyor. Modelde 75 ve 90 bg'lik iki dizel, Transit Connect combi'de ise bu iki motora ek olarak 115 bg'lik benzinli motor seçenekleri var. Araç 100 km.'de ortalama 6.5 litre yakıt tüketiyor. Benzinli motor ise 100 km.'de 8.3 yakıt harcıyor. Sağ taraf sürgülü kapı, sürücü hava yastığı, çelik muhafazalı kilit sistemi, tamamen katlanan ön yolcu koltuğu, renkli cam standart özellikler arasında. Connect'in fiyatı 26 bin 457 YTL'den başlıyor.
Taşıma kapasitesi artıyor
Fiat Doblo Cargo ve Combi'nin 625 kilo taşıma kapasitesi var. Taşıma kapasitesi isteğe bağlı olarak 805 kiloya kadar çıkabiliyor. 1.2 litrelik (65 bg) ve 1.9 litrelik (63 bg) ve 1.3 litrelik dizel (105 bg) motor seçenekleri var. Doblo Cargo, Doblo Frigo ve Doblo VIP olarak da satılıyor. Donanım seçenekleri arasında, plastik yan koruma çıtaları, asimetrik çift kanatlı arka kapı, yük sabitleme kancaları, hidrolik direksiyon gibi özellikler var. Doblo Cargo'da fiyatlar 17 bin 290 YTL ile 26 bin 170 YTL arasında değişiyor. Doblo Combi fiyatı ise 24 bin 889 - 31 bin YTL arasında.