'Ticari'ye KOBİ dopingi

11. Uluslararası Otomotiv Yan Sanayi, Yedek Parça, Aksesuvar ve Servis Ekipmanları Fuarı (Otomotiv 2005) ve Ticari Araçlar 2005 Fuarı açıldı.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - 11. Uluslararası Otomotiv Yan Sanayi, Yedek Parça, Aksesuvar ve Servis Ekipmanları Fuarı (Otomotiv 2005) ve Ticari Araçlar 2005 Fuarı açıldı. ITF Fuarcılık tarafından CNR Expo'da gerçekleştirilen fuarların açılışında konuşan Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı Yüksel Mermer, Türk otomotiv sektörünün 40 yıllık bir geçmişi olmasına rağmen geride bıraktığı 10 yılda gösterdiği başarıların göz kamaştırıcı olduğunu söyledi.
Gümrük Birliği Anlaşması sonrası sektörün büyük yol kat ettiğini ifade eden Mermer, Türkiye'nin bu konuda sayılı üretim merkezlerinden biri haline geldiğini anlattı. Türkiye'deki otomobil fabrikalarının dünyadaki en iyileri arasında yer aldığını belirten Mermer, buralara çeşitli ülkelerden ziyaretçi akınları olduğunu dile getirdi.
Türkiye'deki fabrikalarda üretilen araçların önemli başarılar kazandığını ifade eden Mermer, bu ürünlerin yılın ticari aracı ve otomobili seçildiğini anımsattı. Bu araçların bütün dünyaya ihraç edildiğini, sektörün de Türk ekonomisinin önemli bir itici gücü olduğuna işaret eden Mermer, "Bundan sonra da olmaya devam edecektir. İhracatımız artmaktadır" diye konuştu.
Türkiye otobüste birinci
Mermer, dünya otomotiv merkezlerinden biri haline gelen Türkiye'nin, 2004 yılında dünyanın 17. üretici ülkesi olduğuna dikkat çekerken, Avrupa'da ise otobüste birinci, hafif ticari araçta üçüncü otomobilde ise yedinci sıraya yükseldiğini ifade etti. Otomotivin Türkiye'de ikinci büyük ihracatçı sektör durumuna geldiğini, 2004 yılında 10 milyar dolar ihracat rakamına ulaştığını belirten Mermer, "Otomotiv sektörünün 2005 ihracatının 12 milyar doları aşması beklenmektedir. İhraç edilecek araç sayısını ise 560 bin olarak tahmin ediyoruz" dedi.
İstikrar unsuru
Yüksel Mermer, otomotiv iç pazarının 2004 yılında tarihinin en yüksek satışına ulaştığını, geçen yıl toplam 747 bin adet araç satıldığını söyledi. 19 Kasım'da açılan ve 23 Kasım'a kadar sürecek olan Ticari Araçlar 2005 ve Otomotiv 2005 fuarlarını, 85 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor. Fuarlar 480 katılımcı firma ile gerçekleştiriliyor. Türkiye'de ilk 10 aylık dönemde ticari araç satışı 1996 yılında 46 bin 730 adetteydi. Bu rakam içinde bulunduğumuz yılın aynı döneminde 210 bin 518'e yükselmiş durumda. Ticari araçlar fuarına katılan firma yöneticilerinin ortak görüşü ekonomik ve siyasi istikrarın pazardaki doğrudan olumlu etkisiydi.
VW: Patron-işçi pazarı büyüttü
Doğuş Otomotiv Ticari Araç Genel Müdürü Vedat Uygun, grup olarak kendilerinin ticari araçtaki bu gelişmeyi 2000 yılında tahmin ettiklerini belirterek, "Pazarın 2004 yılında 250 binli rakamlara oturacağını söylemiştik. Tahminimiz doğru çıktı. Bunda küçük ve orta boy işletmelerin ekonomideki ağırlıklarının artması etkili oldu. Avrupa'da aynı düzeyde ticaret yapanlar büyük filolara çalışıyor. Büyük filoların araçlarını kullanıyor. Oysa Türkiye'de araçlar 'patron işçiler'e ait. Söz konusu 'patron işçiler' hafta içi iş yaptığı aracı hafta sonu binek ve hobi amaçlı kullanıyor. Bizim KOBİ'lerimizin ayrıca bir binek araca sahip olma lüksü yok. Bu da özellikle hafif ticari araç pazarını geliştirdi" dedi. Uygun, 250-300 binli seviyelerinin 2006'da da istikrar devam ettikçe elde edileceğini ifade etti.
Nissan, kamyon getirebilir
Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, ekonomideki hareketin ve küçük ve orta boy işletmelerin (KOBİ) güçlenmesinin otomotiv sektöründe ticari aracın payını yüzde 30'dan 38'e çıkardığını belirtti. Ticaretin hareketlenmesinin ticari araç satışını da artırdığını söyleyen Sancaktaroğlu, "Ama satışı artıran en önemli unsur Türkiye'de ticarilerin binek olarak da işlev görmesi' dedi. Sancaktaroğlu, Nissan'ın ticari pazarda ilerde hafif kamyon gibi araçlar da getirebileceğini açıkladı. Otomotivde yüzde 6 paya sahip pick-up segmentinde yüzde 35 pazar payıyla lider olan Nissan, fuarda Navara isimli modelini de ilk kez sergiledi. Navara'nın fiyatı 45-67 bin YTL arasında olacak. Nissan, normal pikapları ise 35-48 YTL'den satıyor.
Ford'un duygusal bağı yüksek
Ford Pazarlama Müdürü Özgür Yücetürk, "Bizim ticari araçlar fuarında olmamızın ana sebeplerinden biri müşterilerimizin araçlar hakkındaki düşüncelerini alarak geleceğe dönük beklentilerini ve isteklerini üretmeye çalışmak" dedi. Türkiye'de ticari araç pazarının geçen seneye kıyasla daha hareketli günler geçirdiğini belirten Özgür Yücetürk, "Hafif ticari araç pazarında yüzde 20'lik, orta ticari araçlarda yüzde 10'luk bir büyüme yaşanıyor.
2006 yılında ekonomonik istikrar bu şekilde devam ederse 2005 yılına benzer bir satış yaparız" diye konuştu. Türkiye'de ticari araç markasıyla duygusal bağı en uzun, en köklü müşterilere sahip olduklarını belirtti. Yücetürk, 30 bin adetlik kamyon pazarında 9 bin adetlik satış beklediklerini de söyledi.
Renault'nun payında artış
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, esnaf ve sanatkârların ekonomi içinde önemli bir üretim aktörü durumuna geldiklerini belirterek, ticari araç pazarının bundan olumlu etkilendiğini söyledi. Aybar, "Ticaride payımız yüzde 11.3. Bu oran istikrarlı bir şekilde yükseliyor" dedi. Aybar, 2006'da da satışlar bu yılki seviyede olur. Konut finansmanına yönelim nedeniyle bir daralma görülebilir ama bu da yılın ikinci yarısında otomotiv lehine döner" diye konuştu. Aybar'ın Avrupa'dan ikinci el otomobil ithalatına ilişkin görüşü ise felaket olacağı yönünde. Aybar buna ilişkin şu örneği verdi: "Polonya'da 350-360 bin adetlik otomobil pazarı vardı. Ülke ikinci el Avrupa araçlara 2004'te kapılarını açtıktan sonra yaklaşık 1 milyon kullanılmış araç pazarı işgal etti. 350 bin adetlik rakam da yarıya indi."
Otoyol-Iveco'dan Avrupa'ya
Otoyol-Iveco Türkiye'de 3.5 ton ve üzeri ticari araçlarda faaliyet gösteriyor. Bu kategoride pazar 2004 yılında 85 bin adetlik satışla rekor seviyeye çıktı. 2005 yılında 95 bin adetle bu rekorun da kırılması bekleniyor. 3.5 ton ve üzeri araçların yüzde 80'ini yük taşımaya yönelik kamyonlar, yüzde 20'sini ise yolcu taşımacılığı yapılan otobüs ve minibüsler oluşturuyor. Satışlardaki artışın inşaat ve turizm sektörülerindeki gelişme ve belediyelerin toplu taşıma araçlarını yenilemesiyle bağlantılı olduğu belirtiliyor. Otoyol-Iveco Genel Müdürü Murat Selek, Adapazarı'ndaki tesislerinde 2006 yılından itibaren Avrupa'nın en çok satan kamyonu Eurocargo'yu üretip ihraç edecekleri bilgisini de verdi. Murat Selek, Daily minibüs üretimine başlayacaklarını da açıkladı.
Pazarın gururu Fiat Doblo
Tofaş Ticari Grup Direktörü Müfit Ataseven, otomotiv sektöründe Türkiye'nin önemli bir üs haline geldiğini söyleyerek bunda ticari araçların payına dikkat çekti. Müfit Ataseven, "Küçük ve orta boy işletmelerin gelişmesiyle ticari araçlarda satış arttı. Ayrıca otomotiv sektöründe geçmiş yıllarda yaşanan ekonomik krizlere rağmen hafif ticari araç pazarındaki istikrarlı gelişme devam etti. Bu durum pazarı daha da güçlendirdi ve sektör içindeki önemini ortaya koydu" dedi. 2006 yılının ticari aracı seçilen Fiat Doblo'yu standda sergilemekten gurur duyduklarını belirten Ataseven, "Bursa fabrikasında üretilen Doblo'nun kendi segmentinde pazardan aldığı pay yüzde 25'ten 45'e çıktı. Tofaş olarak ticari araçtaki ağırlığımızı her geçen gün artırmayı hedefliyoruz.
Isuzu'nun sırrı ortaklarla uyum
Anadolu Isuzu Genel Müdürü Kamil Eser, 5-16 ton arası ticari araç segmentinde yüzde 33 pazar payına sahip olduklarını söyledi. Yeni araçlara müşterilerin istediği özellikleri ekleyerek pazar paylarını artırmayı amaçladıklarını belirten Eser, "Ortaklarımızla uyumlu çalışarak liderliği yakalıyoruz. Doğu Avrupa pazarı iyi gidiyor. Çok büyük oranda Turkuaz ihraç ediyoruz" dedi.