'Tofaş da global oyunda'

Fiat, PSA Peugeot Citroen ve Tofaş mart ayının sonunda Bursa'da üretilecek, proje ismi Minicargo olan anlaşmayı açıkladı. Bundan yaklaşık iki yıl önce Şubat 2003'te Tofaş CEO'su Diego Avesani görevine atandığında konuya ilişkin müjdeyi vermiş ancak detaylı bilgi için erken olduğunu söylemişti.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İSTANBUL - Fiat, PSA Peugeot Citroen ve Tofaş mart ayının sonunda Bursa'da üretilecek, proje ismi Minicargo olan anlaşmayı açıkladı. Bundan yaklaşık iki yıl önce Şubat 2003'te Tofaş CEO'su Diego Avesani görevine atandığında konuya ilişkin müjdeyi vermiş ancak detaylı bilgi için erken olduğunu söylemişti. Avesani önceki gün hem Türk otomotiv sektörü hem de Minicargo projesi hakkında A'dan Z'ye konuştu.
Tofaş'a Fiat İş Geliştirme Bölümü'nden gelen, Polonya'da CEO'luk tecrübesi bulunan Avesani, Punto, Alfa 147, Brava Brova, Stilo, Palio, Siena'nun üretim süreçlerinde bulunmuş, yeni model yaratımında 'uğurlu' bir isim.
Türkiye'ye geldiğinde sektörün canlanma sürecine girdiğini, bu nedenle kendini şanslı hissettiğini belirten Avesani, üretim ağırlıklı çalışan biri olmanın avantajını artan talebe yetişme konusunda kullandığını söyledi. Avesani, "Bu sene sektörü son derece pozitif buluyorum. Satışlarda seviyeli bir artış yaşanıyor. Geçen seneki gibi hurda teşviki kaynaklı ani çıkışlar yok. Sağlıklı bir gelişme var" dedi.
Sektördeki pozitif görünümün Türkiye ekonomisinin dünyaya kendini artı yönde gösterdiği dönemle paralellik gösterdiğini belirten Avesani, Avrupa Birliği ile müzakere sürecinin olumlu yönde sonuçlanacağını düşündüklerini, bunun da ekonomiye ivme kazandıracağını ifade etti. Gayrisafi milli hasılanın geldiği noktanın ekonomideki olumlu sinyallerden olduğunu, bunda ithalattaki yükseliş gibi olumsuz etkenlere karşın ihracattaki artışın rol oynadığını dile getiren Avesani, "Otomotivin bunda payı büyük. Geçen yıl toplam ihracatın yüzde 16'sını otomotiv sağladı" diye konuştu.
Yoğun rekabet var
Sektörde tüm global markaların bulunduğunu ve çetin bir rekabetin olduğunu ifade eden Avesani şöyle konuştu: "Tofaş Türkiye'de sektörün doğumunda rol oynamış oyunculardan. Tıpkı Fiat Auto'nun İtalya ve Polonya'daki konumu gibi. Türkiye'de ihracatı, ithalatı, üretimi, satışıyla sektörün yüzde 11'ini teşkil eden bir şirket Tofaş. Şirketin Minicargo gibi geleceğe yönelik projeleri de var. Fiat'ın ortaklık konumu nedeniyle böyle bir proje için Tofaş'ı seçmesi anlaşılabilir ancak PSA Peugeot Citroen'in tercihinde, kaliteli üretim, Doblo'nun başarısı etkili oldu. PSA Peugeot Citroen gibi bir aracı kendi tasarlayıp üretebilecek Avrupa'nın ikinci büyük global oyuncusu beklentilerine karşılayacak derecede iyi bulduğu için Tofaş'la çalışmaya karar vermiştir. Bundan gurur duyuyoruz. Bu global oyunda artık Tofaş da var."
Tofaş'ın Minicargo projesiyle Türkiye'de bir aracın her türlü fikri mülkiyet haklarına sahip olan ilk şirket olduğunu ifade eden Diego Avesani, şunları söyledi:
"Türkiye'den daha az gelişmiş ülkeler de otomotivde üretici konuma geliyor. Bu nedenle tasarım ve ürün geliştirme mecburiyeti var. Sektör için bu taktiksel değil stratejik bir yaklaşım olmalı. Bizim Bursa'da son derece gelişmiş bir Ar-Ge merkezimiz var. Bu merkezde piyasaya yeni çıkacak ürünlerin testlerine yönelik yatırım yaptık. Minicargo da bu donanıma sahip Tofaş'ın önerisiyle hayata geçti. Fiat'ta çalışırken değişik ülkelerin know-how seviyelerini ölçmek için ziyaretler yapılmasına önayak oldum. Tofaş'ın seviyesini buraya gelmeden önce de biliyordum. Bu konuda Fiat'ı ikna etmek zor olmadı. Minicargo, büyük kentlerde ve taşrada kullanılabilecek. Bazı otomobillerin van modelleri gibi adaptasyon değil sıfırdan daha küçük eşya taşımacılığına uygun bir araç olacak. 2007'nin ilk yarısında üretilecek."
Brezilya, Çin ve Türkiye'nin Fiat için önemli üç merkez olduğuna dikkat çeken Avesani, Minicargo'yla bunun somutlaştığını aktardı. Tofaş yönetimine ilk kez Fiat yöneticilerinin girmesi ise gelecekte Tofaş'ın stratejik ortak olarak global oyuncularla yeni projelere imza atacağını belirten Avesani'nin görüşüne paralel bir gelişme olarak yorumlandı.
Doblo'nun ömrü henüz bitmedi
Minicargo projesiyle üretilecek modelin Doblo'nun yerine geçecek bir araç olmadığını belirten Tofaş CEO'su Diego Avesani, "Doblo'nun da diğer araçlar gibi belli bir yaşam süresi var. Yenileme zamanının geldiğini söylemek için erken. Tofaş olarak Doblo yerine geçecek yeni bir proje için de çalışıyoruz" açıklamasını yaptı.
Hafta sonu Panda kullanıyor
Trafik sorununa da değinen Avesani, Türklerin büyük araçları bir statü sembolü olarak algıladıklarını, bunun yanı sıra küçük sınıftaki modellere olan ilginin de arttığını belirterek, kendisinin hafta sonları kolay park, seri hareket gibi avantajları nedeniyle Fiat Panda kullandığını ifade etti.