Tofaş yeni modeller için kolları sıvadı

Tofaş yeni modeller için kolları sıvadı
Tofaş yeni modeller için kolları sıvadı
Avrupa'da tüm fabrikaları zarar eden Fiat'ın en kârlı operasyonu olan Tofaş, yeni modellerin üretimi için düğmeye basmaya hazırlanıyor.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI / Arşivi

Avrupa Birliği’ndeki (AB) kriz, Türk otomotiv sektörüne fırsat kapısı açtı. Fiat-Chrysler CEO’su Sergio Marchionne, Avrupa’dan krize rağmen önemli bir performans sergileyen Tofaş fabrikasını ziyaret edip, yeni roller verdi. Tofaş, Avrupa’da tüm fabrikaları zarar eden Fiat’ın tek ve en kârlı operasyonu olurken, yerli oto hariç 3-4 yeni proje üzerinde çalışmaya başladı. Tofaş CEO’su Kamil Başaran, Marchionne’nin üst düzey yöneticileri ile birlikte temmuz ayında Türkiye ’yi ziyaret ettiğini belirterek, ”Marchionne, Avrupa’daki kriz döneminde Türkiye’nin elde ettiği sonuçlarla büyük güven verdiğini söyledi. Türkiye’nin rolünün artacağının sinyallerini verdi” diye konuştu. 

Masada ticari de var
Fiat’ın 2014’te Chrysler ile birlikte elde ettiği sinerjiden doğacak yeni ürün gamını tanıtacağını kaydeden Başaran bu yeni dönemde Tofaş’a iyi fırsatlar çıkacağını vurguladı. Başaran, “Ortaklarımızın nihai kararlarıyla birlikte yeni modeller için düğmeye basılacak. Yerli marka hariç şu an için üzerinde çalıştığımız 3-4 yeni proje var. Bunlar masadaki projeler. Albea ve Linea’nın sınıfında Türkiye’de büyük potansiyel var. Çalıştığımız projeler, hem binek hem hafif ticari araç modellerinden oluşuyor. Bunlar somutlaştıkça açıklayacağız” dedi. Yerli otomobil projesiyle ilgili de çalışmaların rafa kalkmadığını belirten Kamil Başaran, “Teşvik paketinde yerli markaya yönelik özel bir şey, özel bir kurgu yok. Proje somutlaşınca bilgi vereceğiz” diye konuştu. 

Krizi Latinlerle aşacak
İlk 6 ay sonunda üretimde yüzde 9, ihracatta yüzde 5,6’lık bir kayıp yaşadıklarını ifade eden Başaran, “Satışlarımız İtalya’da yüzde 37,8, İspanya’da yüzde 25, Almanya’da yüzde 0,8 daraldı. Ancak ana pazarlarımızdaki çift haneli düşüşlere rağmen, ihracatımızda keskin bir azalış görülmedi. Krizi hissettik. Avrupa’daki krize karşı çalıştık, pazarları çeşitlendirdik. Opel-Vauxhall markasına ürettiğimiz yeni Combo ile Almanya ve İngiltere’yi keşfettik. İhracattaki payı yüzde 20’ye geldi. Latin Amerika’da Arjantin’in dışında, Peru ve Şili’ye girdik. Güney Amerika ülkelerinin ihracatımızdaki payını yüzde 0,8’den yüzde 8’e çıkardık. 10 binli adetler seviyesine geldi. Rusya pazarına yeniden ihracata başlayacağız. 2013 başı gibi yeni Doblo’yu Rusya’ya göndereceğiz” dedi.
Fiat-Chrysler evliliği sonrasında Tofaş çatısı altına giren Jeep markası, düşük hacimli motorlarla satışlarını katlamaya hazırlanıyor. Şirket, 2014’ten itibaren 1.6 lt ve altında motora sahip yeni modelleri pazara sunacak. Tofaş, bu yıl 2 bin 300 adet gerçekleşmesi beklenen Alfa Romeo, Lancia ve Jeep satışlarını 2 yıl sonra 4 bine adede çıkarmayı planlıyor.

Avrupa’nın en kârlısı
Kamil Başaran, Avrupa’da Türkiye’nin İtalya’nın ardından en büyük Fiat pazarı olduğunu söyledi. Satışlarda üçüncü sırada yer aldıklarını belirten Başaran, “Avrupa’nın en kârlı fabrikası Tofaş. Kapasite kullanım oranı yüzde 80” dedi. Bu yıl Ar-Ge çalışanlarını yüzde 20 arttıracaklarını kaydeden Başaran ,”Yılı 300 bin adet üretim ve 180 bin adet ihracatla kapatırız” dedi.

Doblo rötar yapacak
160 milyon dolar yatırımla Doblo modelini Chrysler’in ‘RAM’ markasıyla ABD pazarı için hazırlayan Tofaş, otomotivin anavatanına rötarlı girecek. Aracın ABD normlarına uygunluk sürecinin zaman aldığını söyleyen Kamil Başaran, “Normalde Doblo, 2013’ün ilk çeyreğinde ABD’ye ihraç edilecekti, biraz rötar oldu. Amerika’daki satışları 2014 yılında başlayacak” dedi.

Doğuş’un satışları 100 bini geçecek
Yedi aylık performanslarını değerlendiren Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu 2012’de 100 bin adedin üzerinde satışa ulaşacaklarını belirtti. Bilaloğlu, “Otomotiv pazarında bu yıl yüzde 20 ve üzeri bir düşüş olmasını öngörüyorduk. Ancak satışlar beklentilerin üzerine çıktı” diye konuştu. Avrupa’ya kıyasla otomotiv satışlarının sağlıklı seyrettiğini, son 10 yılın ortalamasının üzerine çıkıldığını ifade eden Bilaloğlu, “Pazar bu yıl yüzde 10-15 daralıp 820-850 bin seviyelerinde olur. Hedefimizde revizyon yaptık. 2011’le aynı seviyede, 104 bin adetlik satış seviyesinde yılı kapatırız” dedi. VW Grubu’nun Türkiye’den yılda 1 milyar liralık yan sanayi ürünü satın aldığının altını çizen Ali Bilaloğlu, ekonomiye önemli katkı sağladıklarını belirtti. Bilaloğlu, “Yan sanayimizden ürün tedarik eden VW Grubu, Türkiye’de özel bir ekip bile kurdu. Bu 4-5 kişilik ekip, sürekli yan sanayi şirketleriyle temasta. Şirketlerle görüşüp, istedikleri gibi parça üretilmesine yardımcı oluyorlar. Biz de katalizör görevi yapıyoruz” diye konuştu.

bigPara.com