Tofaş'ın yeni hedefi İtalya'dan sonra Fiat'ın en büyük üreticisi olmak

Tofaş İcra Kurulu Başkanı Ali Pandır, önümüzdeki yıllarda gerçekleştirmeyi planladıkları yeni yatırımlarla Tofaş'ı Fiyat'ın dünyadaki en büyük üretim üssü haline getirmeyi hedeflediklerini söyledi.

İSTANBUL - Tofaş İcra Kurulu Başkanı Ali Pandır, önümüzdeki yıllarda gerçekleştirmeyi planladıkları yeni yatırımlarla Tofaş'ı Fiyat'ın dünyadaki en büyük üretim üssü haline getirmeyi hedeflediklerini söyledi. Pandır, yenilenmiş Ducato'nun tanıtımında, Tofaş'ın 550 milyon avroyu aşan Mini Cargo ve Linea üretimiyle Fiat'ın Çin ve Brezilya'yla birlikte İtalya dışındaki en önemli üç üretim üssünden biri haline geldiğini belirtti. Pandır, şu anda 360 bin olan Bursa fabrikasındaki yıllık üretim kapasitesinin 550 bine çıktığında 'en büyük' olma hedeflerinin gerçekleşebileceğini söyledi.
Tofaş'taki olumlu gelişmelere işaret eden Pandır, satış rakamına bakıldığında geçen yılın ilk 10 ayı ile kıyaslandığında binek otomobilde yüzde 16'lık büyüme gerçekleştirildiğini ifade etti.
'Önemli siparişler aldık'
Pandır, iç pazarda büyümenin yanı sıra, dış pazarda da önemli siparişler aldıklarını belirterek, öyle konuştu: "Geçen yıl gerçekleştirdiğimiz 840 milyon dolarlık ihracatı, bu yıl sonunda yüzde 40 arttırarak, 1.2 milyar dolara ulaştıracağımıza inanıyoruz. Adet olarak da ihracat hedefimiz 120 bin adetle Tofaş tarihinin en yüksek rakamına ulaşacak. 2007 yılında daha atak olacağız. Piyasa ve ekonomik ortamın bize sunduğu avantajın yanı sıra pazardaki konumumuzu geliştirip, başka hamleler yaratacağız. El birliğiyle çok büyük hamleler, mesafeler kat edeceğiz. Tofaş olarak şu anda doğru zamanda ve doğru yerde bulunduğumuza inanıyorum."
Markalarının gücünü artırmak amacıyla bir değişim stratejisi uyguladıklarını dile getiren Pandır, Fiat Grubu'nda üretilen ürünleri Türkiye'de hızla pazara sunmanın da bu stratejinin en önemli unsurlarından biri olduğunu anlattı.
Yönetimde değişiklik yok
Tofaş'a İcra Kurulu Başkanı olmasının ardından yönetimde görev değişikliğine gidip gitmeyeceği yönündeki soruyu Pandır, şöyle yanıtladı: "Genel olarak değişiklik olmayacak. Benim yönetimde inancım, bir şirket belli bir iş düzeniyle belli ivme kazanmış ise yeni yöneticinin de aynı doğrultuda bunu devam ettirmesidir."
Tofaş İcra Kurulu Başkanı Pandır, Tofaş'ın çoğunluk hissesinin Fiat'a geçmesi konusunda bir plan olup olmadığının sorulması üzerine, "Şu anda ortaklık planını değiştirecek yeni plan yok. 38 yıldır eşit ortaklık paylarıyla mutlu bir evlilik gibi giden güzel bir ilişki var" dedi. Tofaş'ın Fiat Auto'nun küreselleşmedeki yeni yapısının bir parçası olduğunu dile getiren Pandır, üzerinde çalışılan planlar olduğunu, Tofaş'ın da bu çalışmalar kapsamında bundan yararlanabileceğini anlattı.



Türkiye ihracat için Çin'e göre avantajlı
Ali Pandır, Tofaş'ın Fiat'ın en büyük üretim üssü olma konusundaki hedeflerinin yeni bir model yatırımı anlamına gelip gelmediğinin sorulması üzerine, şu an onaylanmış üretim yatırımlarının Linea ve Mini Cargo olduğunu hatırlattı. Bunun dışında Fiat'ın genel olarak bir atak içinde olduğunu anlatan Pandır, Fiat'ın yeni araç projeleri bulunduğunu ve şirketin dünyada Çin, Brezilya ve Türkiye'nin de içinde yer aldığı üç bölge üzerine yoğunlaştığını söyledi. Türkiye'nin de Fiat'ın yeni yapılaşması içinde bulunduğunu dile getiren Pandır, yeni bir proje olması halinde Türkiye'nin de bundan pay alacağını ifade etti. Pandır, yeni projeler kapsamında Tofaş'a 150-160 bin üretim kapasitesi verilmesi halinde Tofaş'ın Fiat'ın en büyük üretim üssü haline gelebileceğini anlattı. Çin'de otomotiv sektöründe görev almış bir yönetici olarak yeni proje alma konusunda Çin mi Türkiye mi daha şanslı sorusuna ise Pandır şu yanıtı verdi: "Çin sektörde 15-20 yılda alınabilecek mesafeyi 3-5 yılda aldı. Herşeyden önce iç pazarı çok kuvvetli. Ancak Avrupa'ya ihracat konusunda bölgeye yakınlık nedeniyle Türkiye avantajlı."


Yeni Ducato 34 bin 990 YTL
Fiat Marka Direktörü Okan Baş yenilenmiş Ducato ile ticari araç pazarındaki yerlerini sağlamlaştırmayı istediklerini söyledi.
Uzun dönemde ticari pazarda hedefleri olduğunu belirten Baş, Ducato'nun Fiat'ın geçmişindeki başarılarına dikkat çekti. Ticari araç pazarının 1995 yılında 37 bin adet olduğunu, bugün ise 250 bin rakamına ulaşıldığını ifade eden Baş, yenilenmiş Ducato'nun bu pazar içinde kendileri için önemli bir fırsat olduğunu söyledi. Fiat'ın ticari araç kategorisinde temsilcisi yeni Ducato, haziran ayında yapılan dünya tanıtımından sonra Türkiye pazarında da satışa sunuldu. Fiat Style Center tarafından tasarlanan Ducato, birçok farklı hacim seçenekleri sunuyor. Van, şasi ve minibüs versiyonları ile pazara sunulan yeni Ducato'nun 3 ayrı multijet dizel motor, iki farklı donanım seçeneği bulunuyor. Yeni Ducato, 34 bin 990 YTL'den başlayan fiyatlardan satılacak.


Başkan Altavilla önerdi
Ali Pandır, Tofaş İcra Kurulu Başkanı olarak Alfredo Altavilla'nın yerine 27 Ekim 2006'da atandı. Alfredo Altavilla ise Fiat Powertrain Technology İcra Kurulu Başkanlığı görevini üstlendi.
Altavilla, halen sürdürdüğü Fiat Auto'nun İş Geliştirmeden Sorumlu Başkan Yardımcılığı'na da devam ediyor. Tofaş'ın yeni İcra Kurulu Başkanı Pandır sektördeki kariyerine 1980 yılında Koç Holding'de Ar-Ge mühendisi olarak başladı.
Otokar'da üretim müdürlüğü görevini üstlendikten sonra General Motors firmasına geçti. Asya Pasifik Bölgesi'nde Lojistik ve Yedek Parça Direktörlüğü, Opel Almanya ve General Motors Türkiye'de Satış Sonrası Müdürlüğü görevleri yapan Ali Pandır, son olarak General Motors'un Endonezya, Singapur, Çin'den sorumlu Genel müdürü ve başkanlığı görevinde bulundu.
'Ortak karar alındı'
Pandır, Tofaş'a İcra Kurulu Başkanı olması konusunda teklifin hangi taraftan geldiğinin sorulması üzerine ise eski CEO Alfredo Altavilla ile Uzakdoğu çalışmaları sırasında uzun zaman öncesinden tanıştıklarını ve kendi ismini önerdiğini söyledi. Pandır, "Atama onun aracılığıyla oldu. Ancak, Fiat ve Koç yani ortaklar birbirine haber vermeden hareket etmez. Ortak karar verildi" dedi.