Tommy Hilfiger, Türkiye yapılanmasını 'kriz' değil 'iyi bir' fiyattan satın aldı

Tommy Hilfiger, Türkiye yapılanmasını 'kriz' değil 'iyi bir' fiyattan satın aldı
Tommy Hilfiger, Türkiye yapılanmasını 'kriz' değil 'iyi bir' fiyattan satın aldı

Unitim?in Başkanı Burç Cemiloğlu (solda) ve Tommy Hilfiger Avrupa CFO?su Ludo Onnik, satınalmanın detayları hakkında bilgi verdi. Onnik, ?Türkiye bizim için çok önemli bir ülke? dedi.

ABD'li Tommy Hilfiger 10 yıldır Unitim tarafından yürütülen Türkiye operasyonunu 'tamam artık biz bu ülkeye girebiliriz' diyerek satın aldı. Tommy Hilfiger CFO'su Onnik, satın alma fiyatının kriz fiyatı olmadığını söyledi
Haber: ÇAĞRI BİLGİN / Arşivi

İSTANBUL - ABD’li Tommy Hilfiger Grup, Türkiye’deki perakende ve toptan dağıtım haklarının kontrolünü daha önce markanın ülkedeki operasyonunu yürüten Unitim Perakende Grubu’ndan satın aldı. Unitim ise Tommy Hilfiger’ın Rusya, Ukrayna, Moldova, Kazakistan ve Azerbaycan bölgesinde perakande ve toptan operasyonunu yürütmeye devam edecek. 10 yıl önce Tommy Hilfiger’ın Türkiye yapılanmasını kuran Unitim 33 mağaza ve yıllık 30 milyon avro perakende cirosuyla Türkiye’deki yapılanmayı tüm personeliyle birlikte markanın sahibine devretti.
Bu satınalmanın bir kriz satınalması olmadığını açıklayan Tommy Hilfiger Avrupa’nın CFO’su (finanstan ve operasyonlardan sorumlu başkan) Ludo Onnik, satın alma fiyatının da kriz fiyatı olmadığını söyledi.

Unitim’le 10 yıl geçti

Amerikan yaşam tarzını sembolize eden, 24 yıllık hazır giyim markası Tommy Hilfiger’ın Türkiye’deki operasyonu Avrupa’daki en büyük pazarlarından biri olarak gösteriliyor. Tommy Hilfiger’ın üreticisiyken perakendeye bu markanın lisansını 10 yıl önce alarak adım atan Unitim, markanın ilk mono-brand (tek marka) mağazalarından birini açarak, Avrupa büyümesine model oluşturmuştu. Ludo Onnik, “Türkiye operasyonu pek çok bakımdan Avrupa’daki büyümemize model oluşturdu.
1985 yılında ilk kurulduğunda sadece katlı mağazalarda satılan bir markaydık. Sonraki yıllarda kendi mağazalarımız açıldı. Türkiye en hızlı mağazalaşılan ülke olarak, bize model oluşturdu” dedi.

İtalya-Japonya’yı da aldı

Türkiye’deki hızlı mağazalaşmanın merkezi önce korkuttuğunu, daha sonra ise heyecanlandırdığını belirten Onnik, Türkiye operasyonlarını almak için şu anda kendilerine güvendiklerini söyledi. Onnik şöyle konuştu:
“Avrupa’da bildiğimiz pazarlarda kendimiz, bilmediğimiz pazarlarda ise ortaklarla 10 yıl önce faaliyete başladık. Türkiye’de kendimizi Unitim’in ellerine bıraktık. Bu satın alma için şu anda kendimize güveniyoruz. Birkaç yıl önce buna hazır değildik. 10 yıllık kontratın süresi dolunca, almaya karar verdik” diye konuştu. Daha önce İtalya ve Japonya operasyonlarını da devraldıklarını hatırlatan Onnik, Türkiye’deki operasyonlarının son derece olgun bir aşamaya geldiğini vurguladı.
Onnik, “Türkiye’nin geleceğine, performansına ve potansiyeline inanıyoruz. Bizim için Türkiye Avrupa’nın bir parçası. Türkiye’de daha çok büyüme olanağı görüyoruz. 2009 güçlenme yılımız olacak ama 2010’dan sonra büyümeyi sürdüreceğiz” dedi.

Rusya ve BDT’de Unitim

Türkiye dışında Rusya, Ukrayna, Azerbaycan ve Kazakistan gibi Bağmsız Devletler Topluluğu’ndan (BDT) 7 ülkeden daha sorumlu olan Unitim’in bu faaliyetlerini sürdüreceğini belirten Onnik, “Unitim’in o pazarlarda inanılmaz bir tecrübesi var.
Türkiye’deki operasyonu satınalma güvenini şu anda bu ülkelerdeki operasyonu devralmak konusunda gösteremiyoruz. Zamanı gelince o pazarları da devralabiliriz ama şu anda bir şey söylemek için erken” diye konuştu. Unitim Holding Yönetim Kurulu Başkanı Burç Cemiloğlu ise söz konusu ülkelerde 30 civarında mağaza olduğunu hatırlatarak, “Türkiye’de biz Tommy’i gidebileceği yere kadar götürdük. Bizi şimdi Rusya ve bölge ülkelerinde yoracaklar. Oraları da büyüteceğiz” dedi.
Ludo Onnik, Türkiye’de aynı ekiple devam edeceklerini, Yeşim Gökçe’nin genel müdürlüğü sürdüreceğini belirterek, Türkiye’deki ekibe övgüler yağdırdı. Onnik İstanbul’da ‘anchor store’ diye adlandırılan dev bir mağaza açmak için yer aradıklarını dile getirerek, “Çoğunlukla flagship (amiral gemisi) derler ama biz anchor demeyi tercih ediyoruz. Tommy’nin bütün dünyasını yansıtan bir mağaza olacak” dedi. 

‘Krizde daha temkinliyiz’

Global ekonomik krizin tüm dünyada tüm sektörleri etkilediğini vurgulayan Ludo Onnink şunları anlattı: “Gerçekten tüketici daha az satın alıyor. Bunu perakendede hemen toptanda biraz daha gecikmeli hissediyorsunuz. Bu Davos’ta da New York’ta da Tokyo’da da böyle. ABD’de her gün 100 bin kişinin ziyaret ettiği alışveriş merkezleri şimdi 70 bin kişi ağırlıyor. Türkiye operasyonlarını aldık ama bu yıl çok fazla yatırım düşünmüyoruz. Geçen yıl 100’den fazla mağaza açmıştık, bu yıl 50 civarında olur. Kâr, satış ve büyüme beklentimizi küçülttük. Kriz nedeniyle belki küçüleceğiz ama maliyetleri iyi yönetip, kâr ve verimliliğe odaklanarak atlatacağız.
Satışlarımız toptan-perakende; koleksiyonlar kadın-erkek; gelir dolar-avro. Bu mükemmel bir denge. Mali yılımızın ilk yarısında önemli ölçüde büyüdük. İkinci yarı sonuçları henüz açıklanmadı ama ilk yarıya göre epey geriledi.”

‘Tommy’den öğrendim’
Tommy Hilfiger’a üretim yaparken 10 yıl önce markanın lisansörü olarak mağazalar açmaya başladıklarını belirten Unitim Holding Yönetim Kurulu Başkanı Burç Cemiloğlu, “O zaman perakende bilgimiz hiç yoktu. Mağazacılığa dair ne öğrendiysem Tommy’den öğrendim. 10 yıl önce Avrupa’da sıfırdan başladılar bugün 1 milyar doları aşan ciroları var. Türkiye operasyonlarının satın alınması bir kriz satınalması olmadı, normal bir satınalma oldu” dedi. Onnik ise, hiçbir perakende tecrübesi olmamasına rağmen, markaya bağlılığı va tutkusuyla pek çok talip arasından Cemiloğlu’nu seçtiğini hatırlattı. 

Tommy Hilfiger 58 yaşında
Tommy Hilfiger Avrupa CFO’su Ludo Onnik, markanın çok genç yaşına rağmen dünya markası olduğunu, Tommy Hilfiger’ın yaşayan bir kişi olarak ismini marka yaptığını belirtti. İrlanda kökenli ailesinin mühendis olması için dua ettiği Tommy Hilfiger, şaşırtıcı bir biçimde modaya yöneldi. Calvin Klein ve Perry Ellis’te asistan tasarımcı pozisyonu önerilmesine rağmen Tommy Hilfiger, karısıyla birlikte meteliksiz bir şekilde kafasındaki büyük planları gerçekleştirmeye koyuldu. Şu anda
58 yaşında olan Hilfiger, 1984’te kendi ismini taşıyan şirketini kurdu. Erkek ve spor giyim markası olarak yola çıkan Tommy Hilfiger kadın koleksiyonlarına da başladı. Hem tasarımla hem de şirketin finans işleriyle aynı anda uğraşan Hilfiger markasını 2006 yılında 1.6 milyar dolara Apax Partners isimli özel yatırım şirketine sattı.