Trafik sıkışınca otomatik vitesli otomobil satışı tavan yaptı

Trafik sıkışınca otomatik vitesli otomobil satışı tavan yaptı
Trafik sıkışınca otomatik vitesli otomobil satışı tavan yaptı

İstanbul un etkisi büyük: Otomobil satışlarında İstanbul un payı yüzde 40 ı geçiyor. Son dönemde İstanbul da yapılan büyük yol çalışmaları ve artan otomobil satışları da trafik çilesini artırıyor. Otomatik vitesli araç sahipleri dur-kalk ta diğerlerine göre biraz daha rahat ilerliyor .

Büyükşehirlerdeki trafik sıkışıklığı bunaltınca yılın ilk yedi ayında yüzde 30 ile Türkiye tarihindeki en yüksek otomatik vitesli otomobil satışına ulaşıldı. Artık her üç otomobilden biri otomatik olarak satılıyor. Bazı markalarda otomatik tercihi yüzde 90'ı geçiyor. Lüks sınıfın ise tamamı otomatik...
Haber: İLKER PEHLİVAN / Arşivi

İSTANBUL - Başta İstanbul olmak üzere tüm büyük şehirlerlerde yaşanan trafik karmaşası otomatik vitesli araçlara olan talebe tavan yaptırdı. Bazıları otomatik vitesin otomobil keyifini bitirdiğini savunsa da rakamlar alışkanlıkların çabuk değiştiğini gösterdi. Türkiye ’de 10 yıl öncesine kadar sadece lüks otomobiller ve yurtdışından gelen ithal otomobillerde olan otomatik şanzıman kullanımı yüzde 30’a kadar çıktı. Yani neredeyse satılan her üç otomobilden biri otomatik vitesli oldu. 

En çok C sınıfında satıldı
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre toplam pazarda Temmuz 2010 itibarıyla otomatik şanzımanlı araç satışları 2009 yılının aynı dönemine oranla yüzde 23 arttı. Tüm segmentler içindeki otomatik şanzımanlı araç satışlarının payı geçen seneye göre yüzde 27’den yüzde 30’a yükseldi. Bundan üç yıl önce ise sadece yüzde 20 civarındaydı. Pazar toplamına bakıldığında en çok otomatik otomobil satışı C sınıfında oldu. Kompakt otomobillerde otomatik oranı yüzde 26’dan yüzde 29’a çıktı. Otomobilin sınıfı yükseldikçe otomatik oranının da arttığı görülüyor. Öyle ki D sınıfında yüzde 53 olan otomatik oranı E yani lükste yüzde 98, F (süper lüks) sınıfında ise yüzde 100.

Dizel de artıyor
Türkiye’de alışkanlıkların hızla değişmesi sektör temsilcilerini bile şaşırtıyor. Otomatik vitesteki artış daha önce de dizel otomobillerde yaşanmıştı. Dizel araç satışı 6-7 yıl öncesine kadar yüzde 10’un altında kalırken şimdi iki otomobilden biri dizel. 2010 yılı yedi aylık dönemde dizel binek araç satışları da geçen yıla oranla yüzde 37 yükseldi. 2010 yılı 227 bin 704 adet olan toplam binek araç satışının yüzde 52’sini dizel araçlar oluşturdu. Tüm segmentler içindeki dizel araç satışlarının payı yüzde 42’den yüzde 52’ye yükselmiş oldu. Böylece dizel araçlar LPG’nin tahtını elinden aldı.

Az yakıp hızlı gidiyor
Zaten dünyanın en pahalı yakıtını kullanan Türk müşterilerin daha önce otomatik vitesi tercih etmemelerinin en büyük nedeni tüketim ve bakım masraflarıydı. Ancak son dönemde sanılanın aksine otomatik vites yakıt tüketimini artırmıyor daha da düşürüyor. Özel teknolojiler ve yazılımlarla manuel vitesli otomobil kullanan sürücüden daha ince düşünüp tüketimi düşürüyor. Yeni teknolojilerle performanstan da taviz vermiyor. Bu özellikler İstanbul’un yoğun trafiğiyle birleşince otomatik viteste patlama yaşanıyor. Durum böyle oluca fiyatı manuele göre 1-3 bin lira daha pahalı olan otomatik şanzımanlı araçların toplam maliyeti de müşterinin gözüne gelmiyor.

En iyi ikili: Dizel-otomatik
Son dönemde otomatik araçlardaki artışın en büyük sebeplerinden biri de dizel ve otomatik olarak gelen modellerin artması. Bazen yeni bir otomobil çok iyi donanım ve tasarıma sahip olsa bile dizel-otomatik modelinin üretilmemesi alım tercihini etkileyebiliyor. Pazarda birçok SUV ve büyük otomobil daha az tükettiği ve konforlu olduğu için dizel-otomatik olarak alınıyor.

‘Talep her gün artıyor’
Fiat markalı otomobillerde satışların yüzde 10’unu otomatik araçlar oluşturuyor. Fiat Marka Direktörü Okan Baş, otomatik araçlara olan talebin her geçen gün arttığını söylüyor. Neredeyse tüm modellerde dizel otomatik kombinasyonunu sunduklarını belirten Baş, “Bravo, Linea, Punto, 500 ve 500C’de otomatik şanzıman olması elimizi kuvvetlendiriyor” diyor.
Renault yetkilileri ise otomatik ve yarı otomatik vites seçeneklerinin tercihinde yaşanan yükselişin ana nedeninin, üst orta sınıf binek otomobillerde 2009 senesine göre yüzde 20’lik artışın yaşanmasına bağlıyor. İstanbul, doğal olarak pazarın yüzde 40-50’si arasında satış hacmine sahip olduğu için genel pazarı da etkiliyor. 

Masraf yapmamak için bunlara dikkat!
Otomatik şanzımanlı araçta en iyi performansı elde etmek ve masraf çıkarmamak için sektör yöneticilerinin önerileri şöyle:

* Gaz pedalına basılıyken vites kolu P (park) ve N (boş) konumundan başka bir konuma getirilmemeli.

* Araç hareket halindeyken P konumuna alınmamalı. Yoksa ciddi hasarlar çıkabilir.

* Geri vites (R) konumuna geçmeden önce aracın tamamen durması beklenmeli.

* Yokuş aşağı inişlerde araç kesinlikle boşa yani N konumuna alınmamalı.

* Otomatik şanzıman yağ değişimi zamanlarına mutlaka uyulmalı. 

* L konumundaki sürüşlerde 50 Km’nin üstündeki hızlara çıkılmamalı.

Otomatik viteste milat: DSG
Otomatik vitesin manuelden daha tasarruflu ve performanslı olabileceğini gösteren ilk teknoloji kuşkusuz DSG’dir. Açılımı Dual Shift Gearbox olan DSG bu başarıyı adında da belirtildiği gibi çift kavrama teknolojisiyle sağlıyor.
2010 yılı ocak-temmuz döneminde binek araç pazarında en çok otomatik şanzımanlı araç satışını gerçekleştiren Volkswagen’in, pazardaki en yakın rakibinden yaklaşık yüzde 73 daha fazla otomatik otomobil satması da DSG’nin başarısını kanıtlıyor.
Volkswagen Türkiye’nin sattığı her iki VW binek araçtan biri otomatik şanzımanlı. DSG şanzımanın en büyük avantajı çift kavrama sayesinde vites değişiminde hiç çekiş kaybı olmaması. Vites değişimleri milisaniye düzeyinde gerçekleşiyor. Örneğin otomobil üçüncü vitesteyken dördüncü vites kendini çekişe hazırlıyor. Bu sayede düşük yakıt tüketimi, sportif sürüş, sarsıntısız vites değişimi gibi avantajlar sağlanıyor. Audi’nin 2010 Ocak-Temmuz satışlarında da yüzde 95’i otomatik vitesli araçlar oluşturuyor.

Tek seferde en büyük satış
Türkiye’nin önemli nakliye firmalarından Eyüp Lojistik Mercedes-Benz Türk’ten 100 adet Axor 1840 LS Euro 5 çekici aldı. Böylece Mercedes-Benz Türk şirket tarihinde tek seferde en büyük teslimatını yapmış oldu. Mercedes-Benz Türk’ün Aksaray Fabrikası’nda ürettiği 125.000’inci kamyon da Eyüp Lojistik’e verilen araçlar arasında yer aldı. Eyüp Lojistik Başkanı Eyüp Bartık, “Daha önce aldığımız Mercedes-Benz çekicilerden memnun kaldık ve filomuzu 100 yeni Mercedes-Benz çekici ile güçlendirdik. Araçları düşük yakıt tüketimi, düşük bakım-işletme masrafları ve arıza oranı, dayanıklılığı nedeniyle tercih ettik” dedi.


    ETİKETLER:

    Audi

    ,

    Euro

    ,

    Türkiye

    ,

    İstanbul

    ,

    Aksaray