Tüketici fena korktu

Anket açıklandı
Merkez Bankası ile TÜİK'in Aylık Tüketici Eğilim Anketi, tüketicinin de sanayici gibi ekonomiye güvenini yitirdiğini gösterdi. Mayısta yüzde 100.07 olan tüketici güven endeksi, haziranda yüzde 92.17'ye düştü.
Karamsarlık her yönde
Bu oran son bir yılın en düşük değeri. Ankete göre tüketiciler gelecekte satın alma güçlerinin azalacağına, ekonominin kötüye gideceğine ve iş bulma olanaklarının azalacağına eskisinden daha çok inanıyor.


Büyütmek için tıklayınız
ANKARA - İstanbul Sanayi Odası ve Ankara Sanayi Odası gibi kuruluşların anketlerinde ortaya çıkan güven kaybına tüketici de katıldı. Son aylarda piyasalardaki dalgalanmayla tüketicinin de kaygıları arttı. Haziranda yüzde 7.9 düşen tüketici güven endeksi 92.17'yle son bir yıllık dönemdeki en düşük seviyesini gördü. Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) ortaklaşa yaptığı Aylık Tüketici Eğilim Anketi'nin haziran ayı sonuçları açıklandı.
100'ün üzerindeyken tüketici güveninindeki iyimserliği, 100'ün altındayken kötümserliği 100'deyken ise ne iyimser ne de kötümser duruma işaret eden endeks haziran ayında 100.07'den 92.17'ye indi. Tüketici güven endeksi geçen yıl haziranda yüzde 99.05 idi.
Beklentiler olumsuz
Temmuzda yüzde 99.23'e çıkan tüketici endeksi, ağustosta yüzde 97.46'ya, eylülde yüzde 95.51'e kadar gerilemişti. Güven endeksi haziran ayındaki yüzde 92.17'lik endeks değeri ise son bir yıllık dönemdeki en düşük düzeye işaret ediyor. Tüketici güveninin haziranda bu ölçüde bir düşüş göstererek güvenini kaybetmesinde, tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçlerine, gelecek dönem genel ekonomik duruma ve iş bulma olanaklarıyla mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerinin kötüleşmesinden kaynaklandı.
Mevcut döneme ilişkin satınalma gücü endeksi yüzde 3.59 oranında azalarak 85.09'a, gelecek döneme satınalma gücü endeksi yüzde 6.03 oranında azalarak 88.16'ya, genel ekonomik duruma ilişkin endeks ise yüzde 8.26 oranında azalarak 85.41'e düştü. Haziranda iş bulma olanaklarına ilişkin gelecek dönem beklentisi yüzde 3.09 azalarak yüzde 89.92'ye, mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu ise yüzde 15.20 oranında gerileyerek 112.26'ya düştü.