Tüketici gelecekten umutsuz

Tüketici güven endeksindeki düşüş, diğer bir ifadeyle tüketicilerin güvensizliğindeki derinleşme sürüyor. 100'ün altındayken güvensizliği simgeleyen endeks...


Büyütmek için tıklayınız
ANKARA - Tüketici güven endeksindeki düşüş, diğer bir ifadeyle tüketicilerin güvensizliğindeki derinleşme sürüyor. 100'ün altındayken güvensizliği simgeleyen endeks, satın alma gücü, genel ekonomik durum ve iş bulma olanaklarıyla mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna göre şekilleniyor.
Devlet İstatistik Enstitüsü'nün (DİE) ve Merkez Bankasının ortaklaşa hazırladığı tüketim eğilim anketine göre, tüketici güven endeksi eylülde yüzde 2.01 oranında düşerek 95.5'le şimdiye kadarki en düşük noktasına indi. Ankete göre, ilk kez bu yıl haziranda 99.1'le güvensizlik noktasına inen tüketici güven endeksi, temmuz ayında 99.2'de kalmıştı. Ağustosta yüzde 1.78 oranında düşerek 97.5'e gerileyen tüketici güven endeksinde eylülde gözlenen güven kaybında en önemli rolü gelecek dönemdeki ekonomik duruma ilişkin beklentilerdeki kötüleşme oynadı.
Söz konusu bileşene ilişkin endeks yüzde 3.37 oranında düşerek 89.9'a kadar geriledi. Mevcut dönem satınalma gücüne ilişkin endeks yüzde 2.56, gelecek dönem satınalma gücüne ilişkin endeks yüzde 1.99, iş bulma olanaklarıyla ilgili endeks yüzde 1.21, mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı almak için uygunluğuna ilişkin endeks ise yüzde 1.18 azaldı.
Gelecekten umut yok
Ankete göre, mevcut dönemdeki satınalma gücünün önceki döneme göre daha iyi olduğunu ve gelecekte satınalma gücünün bugünden daha iyi olacağına inananların oranı giderek azılırken, gelecek dönemde genel ekonomik durumun bugünkünden iyi olacağına inananların oranında da önemli bir düşüş yaşanıyor. İş bulma olanaklarının artacağına inananların oranı da giderek azalıyor.
Ankete katılanların ağustosta yüzde 15.7 olan altı ay öncesine göre şu andaki satınalma gücünün daha iyi olduğunu söyleyenlerin oranı eylülde yüzde 14.9'a inerken, daha kötü olduğunu söyleyenlerin oranı ise yüzde 33'ten yüzde 36.5'e kadar yükseldi.
Gelecek altı ayda satınalma gücünün daha iyi olacağına inananlar yüzde 1'den yüzde 14.8'e gerilerken, daha kötü olacağını belirtenlerin oranı yüzde 29.6'dan yüzde 32.2'ye çıktı. Türkiye'de ekonomik durumunun iyi olduğuna inananların oranı ise yüzde 20.5'ten yüzde 18.9'a indi.