Tüketici Hakem Heyeti bürolarında dosyalar yığıldı

Tüketici Hakem Heyeti bürolarında dosyalar yığıldı
Tüketici Hakem Heyeti bürolarında dosyalar yığıldı
Kredi kartı aidat ücreti, çekilen kredilerin dosya masrafı ve elektrik faturalarındaki kayıp kaçak bedeli ödemelerini geri almak isteyenlerin tüketici hakem heyetlerine yaptığı yüz binlerce başvuru, il ve ilçelerde bu müracaatları inceleyen masalarda yığılmalara neden oldu. İlgili servislerde memur takviyesi yapılmaması nedeniyle 6 ayda cevap verilmesi gereken başvurulara süresinde karşılık verilememe riski de baş gösterdi.

RADİKAL - Haksız ödemeleri geri almak için en çok başvuru yapılan illerin ilk sıralarında yer alan Mersin'de 2014'te 172 bin kişi, Tüketici Hakem Heyeti bürolarına müracaat etti. Heyet, 90 bin müracaata yanıt verince kalan dosyalar dağ gibi yığıldı.

Çevre ve Tüketici Hakları Koruma Derneği Genel Başkanı Mustafa Göktaş, tüketici mahkemelerinin kayıp kaçak bedeli ve bankadaki dosya ödemeleri ile ilgili almış oldukları kararın Yargıtay tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girdiğini ve emsal karar teşkil ettikten sonra vatandaşların hak arayışına başladığını söyledi.
Başvuruların tüketici hakem heyetlerinde yığılmalara neden olduğunu ifade eden Göktaş şunları söyledi:

"Bu Türkiye 'nin ciddi bir sorunu. Tüketici hakem heyetlerine büyük çapta müracaatlar başvurular başladı. Tüketici hakem heyetlerinin başvurulara cevap vermesi çok zor. Bunun çözümü için yasa çıkartılması gerekiyor. Özellikle tüketicinin hak ettiği kayıp kaçak bedellerinin tüketiciye iadesini ya da bundan sonraki faturalardan düşürülmesi yönünde çalışma yapılması gerek. Bunu yapamıyorlarsa, devletimize büyük bir külfet getiriyor ise o zaman da bir yasal düzenlemeyle bundan sonra bu işin alınmaması yönünde bir karar vererek tüketicinin rahatlamasını gerekmektedir. Bankalar tüketici kredisi, araba kredisi, ihtiyaç kredisi, özellikle de ev kredisi gibi büyük meblağlarda zorunlu sigorta yapıyorlar. Aynı zamanda dosya masrafı bir takım masraflar altında insanlardan kesinti yapıyorlardı. Düzenleme yapılırsa en azından bundan sonrası için tüketici mağdur edilmez. Bugün bir sanayi de kullanılan elektrikle, bir hamam da fırında kullanılan elektrikle evdeki bir değil. Aynı şekilde bir sanayicinin kullandığı krediyle, bir ev kredisi kullananın durumu aynı değil. Bu adaletsizliğin son bulması için dernek olarak yetkililerden ilgi ve alaka bekliyoruz" 

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ TALEP BASKISI ALTINDA

Kentte en çok başvuru yapılan Merkez Mezitli İlçesi Kaymakamı Nazım Madenoğlu, tüketici hakem heyetlerinin çok ağır talep baskısı altında olduğunu kaydederek şunları söyledi:
"Hakem heyetimiz burada 8 personelimizle çalışmalarına devam etmekte olup bu çalışmalarını vatandaşlarımızın mağduriyetine yol açmayacak şekilde devam ettirmek büyük bir gayret içerisindedir. 2014 yılında bize yapılan başvuru sayısı 21 bin 500. Bu taleplerin en geç 6 ay içerisinde sonuçlandırılması gerekmektedir. Ama bankalarla ve diğer ilgili kuruluşlarla yapılan yazışmalar, postadaki gecikmeler, yer sıkıntısı, personel eksikliği gibi nedenlerle maalesef arzu edilmediği halde dosyalarla bir yığılma görülmektedir. Bu yığılmayı ortadan kaldırmak için tüketici hakem heyeti olarak biz elimizden gelen gayreti göstererek vatandaşımızın mağduriyet asgariye indirmeye gayret ediyoruz. Ocak ayı içerisinde 2 bin 47 adet karar vermişiz. Bu sayı azımsanmayacak bir sayı değil ama talebin fazla oluşu bazen gecikmelere neden olmuştur. Postayla ilgili gecikmeler, personel sayımızın azlığı, yer durumundaki uygunsuzluk ve benzeri konular yığılmalara, gecikmelere yol açmaktadır. Yasal olarak azami süre 6 aydır. 6 ay içinde mutlaka karara bağlanması ve sonuçlandırılması gerekir. Kanuna göre altı ay içerisinde yerine getirilemeyen taleplerin bir altı ay daha tekrar görüşülme imkanı ve izni vardır. Ama biz altı ay içerisinde bunu en geç bitirmeye gayret ediyoruz."
DHA- İbrahim MAŞE-Gülhan Demirci

bigPara.com