Tüketim malı ithalatı arttı, cari açık büyüdü

Cari açığı körükleyen unsurlardan birisi olan tüketim mallları ithalatı, hız kesmeden artışını sürdürüyor.

ANKARA - Cari açığı körükleyen unsurlardan birisi olan tüketim mallları ithalatı, hız kesmeden artışını sürdürüyor. Geçen yılın üçüncü çeyreğiyle birlikte hızlanan tüketim malı ithalatındaki artış bu yılın ilk çeyreğinde de devam etti. YTL'deki değerlenmenin yanı sıra iç talep artışına paralel olarak artan tüketim malı ithalatında ilk çeyrekte yüzde 36.3'lük bir büyüme yaşandı. TÜİK'in verilerine göre Türkiye, tarihinin ikinci en fazla tüketim malı ithalatını bu yıl martta gerçekleştirdi.
Geçen yılın aynı ayına göre yüzde 25.1 oranında artan tüketim malı ithalatı 1 milyar 479 milyon dolara yükseldi. Bu, geçen yıl aralık ayındaki 1 milyar 557 milyon dolarlık ithalattan sonra aylık ikinci bazda en fazla tüketim malı ithalatını oluşturuyor.
Bu yılın ilk üç aylık dönemindeyse toplam tüketim malı ithalatı yüzde 36.3 artarak 3 milyar 616 milyon dolara ulaştı. Bu büyümeye en önemli katkı otomobil, dayanıklı ve yarı dayanıklı tüketim malları ithalatından geldi. Otomobil ithalatı yüzde 55.6 artarak 932 milyon dolara kadar yükseldi. Ocakta 228 milyon, şubatta 299 milyon dolar olan otomobil ithalatı martta ise 405 milyon dolara kadar yükseldi. 2005 yılının ilk çeyreğindeki toplam otomobil ithalatıysa 599 milyon dolar olmuştu.
Ocak-mart döneminde dayanıklı tüketim malları ithalatı ise yüzde 29.9 artarak 480 milyon dolara ulaşırken, yarı dayanıklı tüketim malları ithalatıysa yüzde 34.7'lik artışla 752 milyon dolara çıktı.
Dayanıksız tüketim malları ithalatı yüzde 6.2'lik artışla 883 milyon dolara kadar yükselirken işlenmemiş yiyecek ve içecek ithalatı yüzde 32.2 artarak 94 milyon dolara, işlenmiş yiyecek ve içecek ithalatı ise yüzde 24.1 artarak 160 milyon dolara çıktı. Bu yıl yüzde 249.9 gibi yüksek bir hızla artan benzin ithalatı ise 234 milyon dolara yükseldi.