Turizmde 'yerli' umut

Bu yıl turizm sezonuna düşük rezervasyonlar nedeniyle moralsiz başlayan turizmciler, 'yerli turist'le moral arayacak. Boş kalan kontenjanları doldurmak yerli turistlere yönelik faaliyetlerini ve...
Haber: HALE TÜZÜN / Arşivi

İSTANBUL - Bu yıl turizm sezonuna düşük rezervasyonlar nedeniyle moralsiz başlayan turizmciler, 'yerli turist'le moral arayacak. Boş kalan kontenjanları doldurmak yerli turistlere yönelik faaliyetlerini ve promosyonlarını artıran turizm işletmelerinin birçoğunda yerli turist oranının yüzde 60'a kadar çıkması bekleniyor.
Yerli turistin gözde tatil mekânlarından Ege Bölgesi'nde fiyatlar inerken işletmeler 'iki gece kal bir gece öde', gibi promosyonlarla talebi artırmayı hedefliyor. Öte yandan seyahat acentelerinde de erken rezervasyon kampanyaları nisan ayı başında başladı. Akdeniz Turistik Otelciler Birliği (AKTOB) Başkanı Osman Ayık, bu yıl yerli turist sayısını 1 milyondan 2 milyona çıkaracaklarını vurgularken bu oranın Türkiye'ye gelen yabancı turistin beşte biri olduğunu söyledi.
Türkiye Otelciler Federasyonu (TUROFED) ve Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD) iç pazarı hareketlendirmek adına bu haftalarda bir kampanyaya başlamayı planlarken Magic Life Türkiye Satış ve Pazarlama Direktörü Başak Erel ise iç pazarın bu yıl 'can simidi' olarak görülmemesi konusunda uyarıda bulundu.
Başak Erel, tüketicilerin konut, otomobil, taksitli alışverişler nedeniyle kredi kartlarının limitlerini doldurduğuna dikkat çekerken, "Biz kendi adımıza fiyatlarımızı bu yıl değiştirmeyeceğiz. Hükümet de KDV indirimi konusunda olumlu bir adım atarsa bunu aynen müşterilerimize yansıtacağız" açıklamasını yaptı.
Bu yıl yerli turist kapasite artışını geçen yıllara göre yüzde 10-15'ten yüzde 25'e yükselten Magic Life, özellikle 19 Mayıs dönemi ve haziran ayında bir hareketlilik bekliyor.
İç turizm pazarında geçmiş yıllara göre şartların çok değiştiğini, özellikle özel havayolu işletmelerinin sayısının artmasıyla tatilin yerli turist için daha cazip hale geldiğini vurgulayan TÜROFED Başkanı Ahmet Barut, bu yıl da bu değişimin sonuçlarının görüleceğini ifade etti. Bazı bölgelerde odaların boş olduğunu, buralara yerli turist çekmeye çalıştıklarını anlatan Barut, "Biz yerli turiste nasıl daha ucuza tatil yapabileceğini göstereceğiz. Türk tüketicisi ağustos yerine haziranda tatilini yapsa yüzde 20 daha ucuz olacak" diye konuştu.
Yerli turiste indirim yapan çok sayıda otel var. Bunlardan biri olan Sunrise Queen Hotel de yerli turiste yüzde 30'a varan fiyat avantajı sağlıyor. Antalya'daki otel, kapasitesinin yüzde 15'ini iç pazara ayırdı. Bu yıldan itibaren iç pazara ciddi bir kontenjan ayıracak olan otel, yerli turist için 'bant fiyatı' uygulamasını da başlatıyor. Bant fiyatı uygulaması ile 1 Mayıs-30 Eylül arasında, otelde uygulanacak üç ayrı dönem fiyatı, sezon başında açıklanacak. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sadettin Ulubay, "2006 yılında, geçen yıla oranla yüzde 25 ile yüzde 30 arasında düşüş yaşanabilir. Bu yıl ve önümüzdeki yıllarda iç pazara yönelik farklı tatil paketleri oluşturarak, dış pazarlarda yaşanan daralmayı aşabiliriz" dedi.
'Promosyon bütçesi yok'
Kuşadası Otelciler Birliği Başkanı Şinasi Hurda, tur operatörlerinin ön satışlarında ciddi düşüşlerin olduğunu, bunun da yabancı kontenjanlarının dolmayacağını gösterdiğini belirterek şöyle devam etti: "Elimizdeki odalar belli oranda boş kaldı. Ancak bu yıl yabancı pazarına yüksek maliyetler nedeniyle son dakika satışlarını yakalamak için promosyona ayıracak bütçemiz kalmadı. Boşluğu yerli turist dolduracak." Ege Bölgesi'nde konaklama fiyatlarının şimdiden düştüğünü anlatan Ege Turistik Otelciler Birliği Başkanı Haluk Nişlioğlu da, "Fiyatlar daha da düşebilir" dedi.
'Sıkıntı tatilin iki aya sıkışmasında'
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği'nin (TÜRSAB) son birkaç yıldır iç pazarı hareketlendirmek adına çalışma yürüttüğünü, tatil kredisi, taksitli tatil gibi kampanyalarla bu alanda önemli adımlar atıldığını söyleyen TÜRSAB ikinci Başkanı Rıza Epikmen, "Şu anda yurtdışından gelen rezervasyonlardaki sıkıntı nedeniyle gözler iç pazara çevrildi. Sadece bayram döneminde 250 bin yerli turist tatil yaptı. Bayram sonrasında da promosyonlu fiyatlarla tatil yapan turist sayısı 30 bini buldu. Şubat-mart aylarında Antalya yerli turistle doldu. Çalışmaların meyvesini alacağız" dedi. İç pazardaki sıkıntının Türklerin rezervasyonlarını temmuz-ağustos ayına sıkıştırmasından kaynaklandığına da dikkat çeken Epikmen, acentelerin farklı aylarda ve erken rezervasyonla bunu aştıklarını aktardı.