Türk havayolu pazarı Avrupa'da iştah kabarttı

Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkeler Türkiye'ye 'İkili anlaşmaları kaldırın. Havayolu pazarını üye ülke şirketlerine açın' baskısı uyguluyor. Bu durumun Türk havayolu şirketlerinin pazar payına darbe vuracağından endişelenen Türkiye ise AB'li muhataplarına 'karşılıklılık ilkesi'ni hatırlatıyor.
Haber: DİLEK GÜNGÖR / Arşivi

ANKARA - Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkeler Türkiye'ye 'İkili anlaşmaları kaldırın. Havayolu pazarını üye ülke şirketlerine açın' baskısı uyguluyor. Bu durumun Türk havayolu şirketlerinin pazar payına darbe vuracağından endişelenen Türkiye ise AB'li muhataplarına 'karşılıklılık ilkesi'ni hatırlatıyor. AB, Türkiye'nin 'şartlı kabul' önerisini olumlu karşılamazken Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konunun çözümü için 'AB'ye tam üyeliği işaret ediyor.
Müzakere süreci öncesinde AB ülkeleri farklı farklı isteklerle Türkiye'nin kapısını çalmaya başladı. Daha önce AB Ulaştırma Komiseri Loyola de Palacio'nun ziyareti sırasında AB ülkelerinin havayolu şirketlerinin Türkiye'de uçması isteği dile getirilmiş, Türkiye ise 17 Aralık zirvesinde çıkacak karara göre konunun ele alınacağını bildirmişti.
'İkili anlaşmaları kaldırın'
Zirveden Türkiye lehine olumlu karar çıkmasının ardından AB ülkeleri Türkiye'ye baskı uygulamaya başladı. Son olarak Avusturya Sivil Havacılık Otoritesi, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nü ziyaret ederek, kendi ülkelerindeki şirketlerin Türkiye'deki iç ve dış hatlar pazarında yolcu taşımak istediklerini iletti. Üye ülkelerin sivil havacılık otoritelerinin yaptığı ziyaretlerde, "AB ülkeleri aralarındaki ikili anlaşmaları kaldırdı. Tek bir anlaşma üzerinden uçuşlar yapılıyor. Ülkeler birbirinin iç hatlarından yolcu taşıması yapabiliyor. Siz de AB'ye uyum çerçevesinde ikili anlaşmaları kaldırın" dedikleri öğrenildi.
'Rekabet edemez duruma geliriz'
Sivil Havacılık Genel Müdürü Topa Bilgettin Toker ise iki yıl önce başlatılan bölgesel taşımacılık ile birlikte Türkiye'deki iç hat uçuşlarında artışlar olduğunu kaydederek, "2004 yılında iç hatlarda yolcu sayısı yüzde 60, dış hatlarda ise yüzde 34 arttı. Avrupa üyesi ülkelerin şirketleri terör nedeniyle fazla uçuş seferleri yapamıyor. Türkiye'deki bölgesel havacılık onlara cazip geliyor. Türkiye onlar için ciddi bir partner. Türkiye'yi iştah kabartıcı bir potansiyel olarak görüyorlar" dedi. Uygulamanın tek taraflı olması halinde Türk sivil havacılık sektörüne büyük bir darbe vuracağını dile getiren Toker, "Avrupa ülkelerinde benzin ucuz ve ülkeler arasında geçiş kolaylıkları sağlanıyor. Tek taraflı uygulama yapılırsa Türkiye bu ayrıcalıklardan yararlanamayacak. Ayrıca AB şirketlerinin pazara girmesiyle Türk şirketleri rekabet edemez hale gelebilir" diye konuştu.
İki yıl önce başlatılan bölgesel havacılık projesi ile THY'nin tekeli kırılırken, Onur, Fly, Atlas, MNG, İnter, Pegasus, Sun Express, Freeebird ve Sky havayolları iç hatlarda yolcu taşımaya başlamıştı. Özel havayolu şirketlerinin de pazara girmesiyle başlayan rekabet sonrasında iç hatlardaki yolcu sayısında önemli artışlar oldu.
Yıldırım: Süre var
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, konuyla ilgili olarak şunları söyledi:
"Öneriye kapalı değiliz ama AB pazarının da bize aynı şekilde açık olması lazım. Onlar, 'Siz ikili anlaşmalarınıza göre uçuş yapmaya devam edin' diyorlar. Ama AB ülkeleri Türkiye'de yolcu taşımacılığı yapacaksa, bu, ancak karşılıklı olabilir. Bu, ancak tam üyelik sürecinde müzakerelerin ilerleyen döneminde gündeme gelebilir."