'Türk ihracatçısı Kenya'yı sevdi, Büyükelçi Kayalar Organize Sanayi Bölgesi kurmak için nabız yokluyor

'Türk ihracatçısı Kenya'yı sevdi, Büyükelçi Kayalar Organize Sanayi Bölgesi kurmak için nabız yokluyor
'Türk ihracatçısı Kenya'yı sevdi, Büyükelçi Kayalar Organize Sanayi Bölgesi kurmak için nabız yokluyor

Nairobi Büyükelçisi Tuncer Kayalar, Kenyalı gazetecilerin sorularını yanıtladı. Tuncer Kayalar, Türk mallarının Kenya ya girmesinin avantajlarından söz etti.

Doğu Afrika'nın en büyük ekonomisi Kenya'ya talep artıyor. Nairobi Büyükelçisi Kayalar, 'Kenya'ya gelen işadamlarının sayısında büyük artış var. OSB açılması için uğraşıyoruz' dedi

İSTANBUL - Türk işadamları Kenya ’ya 100 milyon dolarlık ihracat hedefliyor. Türkel Fuarcılık’ın Nairobi’de düzenlediği ikinci Türk Ticareti Fuarı, Kenya Cumhurbaşkanı Yardımcısı Stephen Kalonzo Musyoka ve Türkiye Cumhuriyeti Nairobi Büyükelçisi Tuncer Kayalar tarafından açıldı.
Son yıllarda hızla gelişen dış ticaret hacmiyle Türkiye için önemli bir pazar haline gelen Doğu Afrika ’nın en büyük ekonomisine sahip olan Kenya’ya ihracatçıların da talebi de yoğun bir şekilde artıyor.
Bunlardan bir tanesi de Türkel Fuarcılık tarafından Kenya’nın başkenti Nairobi’de bu yıl ikincisi düzenlenen ‘Türk Ticaret Fuarı’ oldu. Dört gün süren fuarın açılışı Kenya Cumhurbaşkanı Yardımcısı Stephen Kalonzo Musyoka ve Türkiye Cumhuriyeti Nairobi Büyükelçisi Tuncer Kayalar tarafından gerçekleştirildi. 

Türkel’in fuarına 50 firma katıldı
Polaris, Golda Master, Elif Kozmetik, VK Kimya ve Femaş gibi ünlü markaların da katıldığı fuarda 50 Türk firması Kenya pazarında ihracat fırsatı bulmak için stant açtı. Fuarın başlıca katılımcı sektörlerini, otomotiv, gıda, tekstil, inşaat, elektrik, mutfak ekipmanları, ambalaj ve temizlik malzemeleri oluşturdu. Doğu Afrika’ya açılan kapı olarak görülen Kenya, 93 milyon tüketiciye sahip Doğu Afrika Birliği (EAC) Pazarı ile 35 milyon tüketici hacmine sahip Doğu ve Güney Afrika Ortak Pazarı’na (COMESA) giriş imkânı sağlıyor. Potansiyel sektörlerin başında imalat ve gıda sanayi bulunuyor. Fuar ve Kenya-Türkiye ticari ilişkileriyle ilgili olarak konuşan Nairobi Büyükelçisi Kayalar, Kenya’nın Türk ticareti açısından önemli bir değer haline geldiğini söyledi. Kenya’ya yatırım yapılması halinde üretilen bazı ürünlerin de ilerleyen zamanda Türkiye’ye ihracatının da söz konusu olabileceğini belirtiyor. Kenya’ya gelen işadamların sayısında büyük bir artış olduğunu dile getiren Kayalar, ülkeye organize sanayi bölgesi açılması gibi bir düşüncenin olabileceğini söyledi.

‘OSB’nin faydaları çok’
Kayalar, “İşadamlarının bölgeye ilgisini gördükçe, buraya bir organize sanayi kurarsak yatırım için gelen vatandaşımız ‘ben nereye yatırım yapacağım’ diye düşünmez. ‘Firmamı nereye kuracağım’ ve ‘malımı nereye satarım’ diye düşünmeyecek.
Biz açıkçası organize sanayi bölgesi düşüncesini gerçekleştirmemiz halinde firma kurulum işlemlerinden tutun lojistiğine kadar bir dizi hizmet verilebilecek. Bunu devlet olarak değil de özel sektör eliyle yapmak gerekiyor” dedi. Yatırım ve ticaret yapılabilecek çok önemli sektörlerin olduğunu belirten Kayalar, bu sahaların bazı firmaların tekelinde olduğuna dikkat çekiyor. Türk malının henüz keşfedilmediğini kaydeden Kayalar, “Mesela bu adamların 500 milyon dolarlık seramik ithalatı var. Bunları İspanya’dan, İtalya’dan, Çin’den getirtiyor. Türkiye akıllarına gelmiyor. Türk malını Dubai’den getirtiyor. Dubai buraya beş buçuk saat. Türkiye de altı saat. Bu bilinci zamanla oluşturacağız” diye konuştu.
Dünyanın hemen her bölgesiyle ticaret anlamında önemli aşamalar kaydedildiğini dile getiren Kayalar, Afrika ve Latin Amerika’nın ticaret ve yatırım alanında Türkiye’nin eksikleri arasında olduğunun altınızı çiziyor. Afrika’da önemli bir ivme kaydettiklerini aktaran Büyükelçi Tuncer Kayalar, “Dış Ticaret Müsteşarıyken Afrika’da gitmediğimiz yer kalmadı. Ticareti 4 milyar dolardan aldık 18 milyar dolara kadar taşıdık. Sonra Latin Amerika’ya yöneldik.
Buralarla ilgili de çalışmalar devam ediyor” diye konuştu. Yapılacak yatırımın da ticaretin de istikrarlı olmasının altını çiziyor. Nairobi’de başlayan ticaret fuarını da değerlendiren Kayalar, fuarın kısa dönemde Türkiye’nin ülkeye ihracatının artmasına önemli katkı sağlayacağını belirtti.

Hint ve Çin tekeli kıralacak
Türkel Fuarcılık Yürütme Kurulu Başkanı Bülent Erten ise Türk yatırımcı ve ihracatçı firmaların Kenya’ya ilgisinin giderek arttığına dikkat çekiyor. Kenya’da yatırım yapılacak çok fazla sektör olduğunu dile getiren Erten, Türk mallarının ülkeye girişiyle hem kalitenin artacağını hem de ülkedeki Hint ve Çin tekelinin kırılacağını söylüyor.
Türkiye-Kenya ihracat rakamlarının 2009’da 77 milyon dolar olduğunu hatırlatan Erten, 2010’un sadece ilk altı ayındaki ticaret rakamının 50 milyon doları bulduğunu belirtti. 2010 yılı sonunda 100 milyon dolarlık bir ticaret hacmini yakalanmasının muhtemel olduğunu dile getirdi.
Türkiye’nin Kenya’ya 2000`li yıllarda 10 milyon dolar düzeyinde olan ihracatının 2009’da 70.6 milyon dolara ulaştığını hatırlatan Tuncer Kayalar şu bilgileri verdi: “Kenya 40 milyon nüfusu, satın alma gücüne göre 81 milyar dolarlık GSMH`si, 16 milyar dolarlık dış ticaret hacmiyle Doğu Afrika’nın ikinci büyük ekonomisi. Doğu Afrika`nın merkezi konumunda olan Kenya, alt yapı ve üst yapı kurumlarıyla bu kimliğini pekiştirdi. Kenya, altyapısı, eğitim düzeyi, liberal ekonomik sistemi, yabancı sermaye, diş ticaret ve kambiyo rejimleriyle Doğu Afrika bölgesinin en gelişmiş ülkesi. Nitekim birçok yabancı uluslararası şirketin Doğu Afrika Bölgesi yönetim merkezi Nairobi oldu. Kenya’da çok sayıda yabancı yatırımcıdan oluşan, bölgesel düzeyde faaliyet gösteren sağlam bir özel sektör mevcut.”


Johannesburg’da Türk modası ‘the Fashionist’ 
2010 Dünya Kupası’nın ardından Johannesburg’ta düzenlenecek ‘the Fashionist’ Türk Moda Fuarı’nın tanıtımları şimdiden başladı. 2010 Dünya Kupası maçları Güney Afrika’da tüm heyecanıyla sürerken Türkel Fuarcılık tarafından 15-17 Temmuz tarihlerinde Johannesburg’ta düzenlenecek the Fashionist Türk Moda Fuarı’nın tanıtım reklamları da Johannesburg, Durban, Cape Town sokaklarını süslüyor.
17 Haziran-17 Temmuz arasında, bir ay boyunca sürecek tanıtım için dört adet otobüs arkasına yerleştirilen afiş reklamları Güney Afrikalıların dikkatini çekiyor. Sandton Convention Centre’da yapılacak fuarda, bay-bayan-çocuk hazırgiyim, triko-örme, mayo, iç giyim, aksesuar, kumaş ve yan sanayi, bijuteri, deri konfeksiyon, ayakkabı, saraciye ürünleri sergilenecek. Fuar boyunca düzenlenecek defilelerde firmalara ait koleksiyonlar Güney Afrikalı mankenler eşliğinde tanıtılacak. Güney Afrika’da yapılacak olan fuarda Türk firmalarının en büyük avantajı ocak şubat aylarının yaz, haziran temmuz aylarının kış olması. Ülkemizle ters iklim sürmesi sebebiyle üreticilerin stoktaki sezon ve mevsim ürünlerini sunum ve satış imkânını daha rahat sağlaması olarak gösteriliyor. FIFA’nın desteğiyle Dünya Kupası futbol finallerinin Güney Afrika’da düzenleniyor olması aynı zamanda Türk yatırımcıları için de büyük fırsatlar doğuracak. (Radikal)


    ETİKETLER:

    Kenya

    ,

    Afrika