Türk Mercedes 'güvenlik'ten geçti

Avrupa kıtasında sadece Türkiye'de, İstanbul Hoşdere Fabrikası'nda üretimi yapılan Mercedes Benz'in Travego model otobüsleri, geçen hafta Almanya'da Avrupa Birliği ülkelerinin yanı sıra Romanya, Bulgaristan ve Rusya'dan gelen 90 gazeteciye tanıtıldı.
Haber: FUNDA ÖZKAN / Arşivi

Avrupa kıtasında sadece Türkiye'de, İstanbul Hoşdere Fabrikası'nda üretimi yapılan Mercedes Benz'in Travego model otobüsleri, geçen hafta Almanya'da Avrupa Birliği ülkelerinin yanı sıra Romanya, Bulgaristan ve Rusya'dan gelen 90 gazeteciye tanıtıldı. Mercedes Benz, Travego'nun 'dünyanın en güvenli otobüsü olduğu' iddiasını taşıyor. Medya mensuplarının katıldığı test sürüşlerinde de Travego'nun sahip olduğu 'güvenlik' özellikleri tek tek 'test' edildi.
Geçen yıl Başbakan Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı törenle ek tesisini devreye sokan Mercedes Benz Türk, Türk iç piyasası da dahil geçen yıl nisan ayından bu yana 900 Travego satışı yapmış. Mercedes Benz otobüsleri ve EvoBus şirketinin başkanı Wolfgang Presinger, sohbetimizde yılda 450-500 Travego'yu Avrupa pazarında satmayı plandıklarını söylüyordu. Türkiye'de toplam 500 milyon dolarlık yatırımı bulunan Mercedes Benz için de, Avrupa kıtasının tek Travego üreticisi olan Türkiye için de haklı bir gurur bu. Wolfgang Presinger, daha önce Almanya'da üretim tesislerinin bulunduğunu, Türkiye'deki üretim teknolojisi ve işgücü kalitesinin yüksekliğiyle tüm üretimi Türkiye'ye teslim ettiklerini anlatıyor. Bu yıl başından beri Avrupa'ya Travego ihracatı yapan Hoşdere'deki tesiste bin 500 kişi çalışıyormuş.
Avrupa pazarı kadar satışın yapıldığı Türkiye, tüm otobüs üreticileri için vazgeçilmez bir pazar. Şehirlerarası yolcu taşımacılığında, yüzde 90-92'sini karayoluyla, bunun da yarısını otobüslerle yapan Türkiye, tüm otobüs üreticilerinin savaş verdiği en büyük pazarlardan biri. Nitekim Avrupa'nın en önemli otobüs fuarı olarak gösterilen Belçikalı Kordrijk Fuarı'nın 2007 yılında İstanbul'da otobüs fuarı düzenlemek için hazırlık yaptığı biliniyor.
Buzda en güvenli otobüs bile tehlikeli
Travego'nun 'ıslak' yolda slalom yapması, fren mesafesi gibi bir dizi
testi uzmanlarla gazeteciler birlikte yaptı. Türkiye'den benim ve Hürriyet Gazetesi Ekonomi Müdürü Vahap Munyar'ın katıldığı test sürüşlerinde ben çoğu zaman kenarda oturmayı yeğlerken, Vahap slalom bölümünde turunu başarıyla tamamladı. 'Buz tutmuş yol' testi etkileyiciydi. Buzlu yolda, hızı 40 kilometreyi geçince en güvenilir otobüs dahi çok tehlikeli.
Yoldan çıkan sürücüyü uyaran sistem
Yollarda kaybettiğimiz canlar sadece bizim derdimiz değil. Avrupa Birliği, 2010'a kadar trafik kazalarını ve trafikte can kaybını yarı yarıya düşürme hedefini koydu. Mercedes Benz de Travego için 'dünyanın en güvenli' otobüsü iddiasını, kazanın olmasını engelleyen 'aktif güvenlik sistemleri' ve kaza esnasında korumaya yönelik 'pasif güvenlik sistemleri'yle kanıtlamaya çalışıyor.
'Aktif güvenlik sistemleri'nde, şoföre ergonomik çalışma ortamının sunulmasının yanı sıra ABS, anti-panitaj sistemi (ASR), elektronik fren sistemi (EBS), savrulmayı önleyen stabilite programı, frenlemede yardımcı sistem (BA), yokuş aşağı yolda devreye giren sürekli fren sistemi, hız ve takip mesafesi ayarlama sistemleri bulunuyor. Bu güvenlik sistemlerinden biri de 'şerit desteği.' Sistem, otobüsün şeritten anlık çıkması halinde, şoförün koltuğuna 'titreşim'le uyarıda bulunuyor.
'Kuru fasulye yiyen şoförün bel ağrısı olmaz'
Mercedes Benz'in Almanya'da bulunan tesislerinde, Mercedes Travego otobüslerin 'test sürüşü' öncesinde biz gazetecilere duruş teknikleri de öğretildi. Öğretmenlerden biri hepimizi güldüren şu bilgiyi veriyordu:
"Meksikalı şoförlerde hiç bel ağrısı sorunu olmuyor. Niye mi? Sürekli kuru fasulye yedikleri için."
Şoförler, kendilerini 'sıktıklarından' dik ve doğru oturuyorlarmış. Tesisteki bir öğretmen de ders sırasında şoför hatalarını penaltı kaçıran futbolcu hatalarına benzetiyor ve bize şunları anlatıyordu:
"Algılama, değerlendirme, karar verme, teknik hata, yorgunluk ve stres. İşte bu unsurlar futboldaki gibi penaltı kaçırmanın nedenleridir."
Sonuçta otobüs ne kadar güvenilir olursa olsun, 'can taşıyan' otobüs şöförlerinin de penaltı kaçırmak istemeyen futbolcular gibi kurallara harfiyen uyması gerekiyor. Ayrıca sürücülerin, 'psikolojik' durumunu da uygun tutması gerekiyor.