Türk mucit Haritaoğlu'nun hedefi 2008 Olimpiyatı

Dijital görüntülerdeki yazıların kullanıcının anadiline çevrilmesini sağlayan InfoScope adlı buluşuyla tanınan ve Time'ın 2002'de 'Yılın adamları' arasında gösterilen Türk mucit İsmail Haritaoğlu, geleceğin 'cep telefonuna yönelik uygulamalarda, olduğunu söyledi.

İSTANBUL - Dijital görüntülerdeki yazıların kullanıcının anadiline çevrilmesini sağlayan InfoScope adlı buluşuyla tanınan ve Time'ın 2002'de 'Yılın adamları' arasında gösterilen Türk mucit İsmail Haritaoğlu, geleceğin 'cep telefonuna yönelik uygulamalarda, olduğunu söyledi.
IBM Türk'ün 'Futurebusiness Summit 2005' etkinlikleri çerçevesinde geldiği İstanbul'da çalışmaları hakkında bilgi veren Haritaoğlu, "Hedefim, InfoScope'u 2008 Olimpiyatlarına kadar tüm kameralı telefonlarda kullanılabilen ve Çinceden en iyi şekilde çeviri yapabilen bir sistem haline getirmek" dedi. InfoScope fikrinin Japonya'dayken üç arkadaşıyla dil problemi nedeniyle bir tavuklu yemeği neredeyse 'gıdaklayarak' istemeleriyle doğduğunu açıklayan Haritaoğlu, "InfoScope, aslında ilk başta sadece çeviri amaçlı olarak doğdu. Ama şu anda park cezası kesmeden emlak satın almaya kadar birçok alanda kullanılabilir hale getirildi" diye konuştu.
InfoScope'un 'çoğaltılmış gerçeklik' adı verilen dünya için örnek bir uygulama olarak geliştirdiğini vurgulayan Haritaoğlu şöyle devam etti: "InfoScope da bu dünyanın içinde. Herhangi bir cep bilgisayarı ya da kameralı telefonla yabancı dilde çektiğiniz görüntüyü sisteme aktarıyorsunuz. Sistem size onun kendi dilinizde çevirisini veriyor. Çevirinin yanı sıra barkod okuma, alışveriş yaparken internetten başka marketlerin fiyatlarını da kontrol edebiliyorsunuz."
'Sadece buluş yeterli değil'
1992 yılında Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü'nden mezun olan, ABD'deki doktorasının ardından da 1999 yılında IBM'in dünyadaki 8 laboratuvarı arasında ikinci büyük merkez olan ABD Almaden'de işe başlayan ve 600 kişiyle çalışan İsmail Haritaoğlu, şu aralar cep telefonlarındaki uygulamaların nasıl artırılabileceği üzerinde çalışıyor. Bir mucit olarak artık sadece buluşların işe yaramadığını da vurgulayan Haritaoğlu şunları söyledi:
"Buluşun, kullanılabilir, müşteriye değer katan ve hız kazandıran, maliyet avantajı sağlayan bir çözüm olması da gerekli."