Türk tarımına internet dopingi!

Tülin Akın, tarımdaki pazarlama sorununu internetin gücüyle çözmek için yola çıkan genç bir girişimci. Akın, sadece sekiz ay gibi kısa bir süre içerisinde İsrail, Rusya, Ukrayna ve Avusturya'dan birçok firmayı Türk çiftçisinin kapısına dizdi.

İSTANBUL - Tülin Akın, tarımdaki pazarlama sorununu internetin gücüyle çözmek için yola çıkan genç bir girişimci. Akın, sadece sekiz ay gibi kısa bir süre içerisinde İsrail, Rusya, Ukrayna ve Avusturya'dan birçok firmayı Türk çiftçisinin kapısına dizdi.
İnternet üzerinden tarımsal ürün pazarlama fikri Tülin Akın'ın aklına Akdeniz Üniversitesi Korkuteli Meslek Yüksekokulu'nda Tarımsal Pazarlama bölümü'nde okurken gelmiş. Tarım Bakanı'nın televizyonda yaptığı bir açıklamada altını çizdiği "Tarımda en büyük sorun pazarlamadır" sözleri ve çiftçinin 'Ürünlerimiz depoda çürüyor, devlet bize bir çare bulsun' yakarışları Tülin Akın'ın zihninde dönüp dolanırken, tüm dertlerin devası bir anda ampul misali belirmiş boşlukta: "İnternet!" Tülin Akın ilk önce 'Bu ülkenin tek akıllısı ben miyim?' diye merak edip
'tarimsalpazarlama.com' diye bir site var mı diye araştırmış. Bakmış yok, hemen telifini satın almış.
Ardından sitenin teknik altyapısını kuracak bir programcıyı nasıl bulacağını düşünürken yine internet yardıma koşmuş. İzmir'deki bir bilgisayar öğretmeni projeye inanmış ve çok kısa bir sürede site hayata geçirilmiş. Gerisi çorap söküğü gibi gelmiş. Tarımsalpazarlama.com'un bugün 2 bine yakın üyesi var ve üye sayısı her geçen gün artıyor. 20 Ekim 2004'te kurulan site, 8 ay gibi kısa bir sürede Türk çiftçisinin ürününü Viyana, Tel-Aviv ve Moskova'ya ihraç etmiş durumda. Gelin hep beraber bu başarı öyküsünü bir de projenin mimarı Tülin Akın'ın ağzından dinleyelim.
Tülin hanım böyle bir girişim yapma fikri nasıl doğdu?
Akdeniz Üniversitesi Korkuteli Meslek Yüksek Okulu'nda, Tarımsal Pazarlama Bölümü'nde okuyorum. Bu bölüme bilinçli bir tercih yaparak girdim. Okul süresinde üretici ziyaretleri yaptığımızda, çiftçiler ürünlerini değerine satamamaktan şikâyet ediyorlar ve büyük firmalara ürünlerini ulaştıramadıkları için hep zarar ettiklerinden yakınıyorlardı. Tarım Bakanımız "Tarımda en büyük sorunlardan biri pazarlamadır" diyordu. Ancak kimse çağımızın en güçlü iletişim aracından yararlanmayı düşünmüyordu. Ben ve arkadaşlarım ise internetin gücünün farkındaydık ve neler yapılabileceğini biliyorduk. Halinden şikâyet eden üretici, sesini duyurabilseydi, onun ürettiklerine daha çok talep olsaydı, hem daha fazla para kazanacaktı, hem de parasını zamanında alabilecekti. Biz bu düşünceyle yola çıktık ve şu anda üreticiler ürünlerini sitemize kayıt ederken, ihtiyaçları olan tarımsal girdileri de buradan bulabiliyorlar. Ayrıca hayvancılıkla ilgili bölümlerimizde hayvan alım-satımı da yapabiliyor ve hayvancılık ürünlerini de tanıtıp temin edebiliyorlar. Birçok küçük süt üreticisi süt işleyen büyük firmalarla tanışma ve ürünlerini buralara pazarlayabilme imkânı bulabiliyor.
Üreticilerin en büyük sorunu olan pazarlama konusunda onlara sağladığınız katma değer ne?
Sorun görünürde pazarlama gibi görünse de, esas sorun pazarlanacak kalitede ürün yetiştirebilmekteki güçlükler. Çiftçilerin yeni üretim tekniklerine karşı tutucu davranmaları da nitelikli ürün yetiştirilememesinin önemli etkenlerinden. Biz ürünlere sadece pazar bulmakla kalmıyor, çeşitli organizasyonlar düzenleyerek çiftçilerimizi yeni tarım teknikleri hakkında bilgilendiriyor ve teknoloji ile tarımı birleştirerek köprü görevini görüyoruz.
Çiftçi teknolojiye açık mıydı?
Aslında sadece çiftçi değil, kimse teknolojiye açık değildi. Dolayısıyla sitemiz çiftçiler tarafından hemen kabul edilmedi. Örneğim bir Tarım İl Müdürü "Jimnastik aleti satar gibi tarım ürünü satılır mı, mıncıklamadan domates alınır mı?" diye sormuştu. Bir hayvancılık firması gerçekçi olmamızı isteyerek kimsenin dişlerine bakmadan hayvan almayacağını belirtmişti. Bir çiftçi amcamız ise "Gızım interinet günahtır, bizim oğlan giriyor, şu ana kadar bi faydasını görmedik" demişti.
Şimdi o çiftçi amcamız oğlunun kullandığı internet sayesinde ürünlerini sitemizden satıyor. Birçok kişi 'Motoruna bakmadan kim traktör alır' diye güldü. Ama şimdi sitemizde en çok ürün ilanı bırakılan bölüm 'Makine-Ekipman' bölümü. Sitemiz üzerinden birçok Avrupa ve Ortadoğu ülkesine ihracat gerçekleştirdik. Amacımız bu ülkenin tüm depolarını, ürünler çürümeden önce boşaltmak. Bunu bir gün gerçekleştireceğiz ama bugünkü şartlarda biraz zaman alacak. Çok kısa zamanda sitemiz dilden dile yayıldı. Ama imkânlarımız olsa bundan çok daha verimli olabilirdik. Sitemizi incelediğinizde göreceksiniz ki gerçekten yerinde sayan değil, katlanarak büyüyen bir proje bu.
Çalışma sisteminiz nasıl? Böylesi bir veri ağını nasıl kurdunuz?
İlk başlarda birkaç kişi başlamıştık. Programımızı İzmir'de bir bilgisayar öğretmeni olan Devrim Altınkurt bizi hiç görmemesine rağmen, projeye inandığı için, çok kısa sürede tamamladı. Daha sonra birçok ilden bize bağlı temsilcilikler oluşturduk. Her şeyi internet üzerinden yürütüyoruz. Ekibin çoğu birbirini hiç görmedi, Devrim'le bile proje başladıktan 7-8 ay sonra görüştük. Sistemle 2 bin 800 kişiye aynı anda bilgi gönderip veri alabiliyoruz. Ama ne yazık ki yeterli finansal kaynağımız yok. Tüm ekip büyük özveriyle çalışıyor ama yakında çabalarımızı daha verimli hale getirebilecek bir altyapı oluşacak.
Siteye ilgi ne düzeyde?
Siteye günde 5 ile 30 arasında değişen yeni üyeler ekleniyor. (Akın ile söyleşimize başladığımızda sitenin üye sayısı 1.884 idi. Söyleşinin sonunda rakam 1.886'ya çıktı.) Siteye her gün birçok ürün kaydediliyor ve bir günde onlarca iş bağlantısı gerçekleşiyor. Profesörler, öğretim görevlileri, sektörde çeşitli alanlarda araştırma yapanlar bize danışmanlık hizmeti veriyor.
Geleceğe yönelik planlarınız?
Dünyanın neresinde olursa olsun, her tarım firmasının çalışanının işe geldiğinde ilk bakacağı yer www.tarimsalpazarlama.com olsun istiyoruz. Hedefimiz çok büyük ama projemize motivasyonumuz ve inancımız tam.
Sekiz ay içinde neler oldu?

  • İsrail de 19 firmanın oluşturduğu konsorsiyum Türkiye'de tarımsalpazarlama.com'u seçti.
  • İsrail, Rusya, Ukrayna ve Avusturya'da temsilcilikler açıldı ve oradaki firmalarla ortak çalışmalar gerçekleştirildi.
  • Siteye her gün 7-12 yeni üye katılıyor.
  • Tarımsalpazarlama.com birçok dergide ayın linki seçildi.