Türk TIR'ları yollarda kaldı

Meyve sebzeye Rus yasağının sıkıntısı sürerken taşıma sorunu çıktı. Ruslar geçiş belgesi ve sürücü vizesini durdurdu; yüzlerce TIR ve 3 bin otomobil bekliyor. Açıklama şu: Rusya'ya giren 100 TIR'ın 93'ü Türk. Ruslar, taşımacılıktan pay istiyor.
Haber: NAZMİ BELGE / Arşivi

İZMİR - Rusya ile 'larva' sorunundan sonra önceki yıllarda da yaşanan Türk TIR'larında geçiş belgesi ve sürücü vizesi sıkıntısı yine ortaya çıktı. Ro Ro Taşımacıları Derneği'ne göre, (RODER) bu nedenle 1000'i aşkın TIR, Uluslararası Nakliyatçılar Derneği'ne (UND) ise Samsun'da 150, Zonguldak'ta 60-70 civarında TIR bekliyor. Otomotiv devlerinden Renault'ya ait 3 binden fazla Clio, Megan II ve Sedan marka otomobiller aynı nedenle lojistik şirketi Omsan'ın Bursa'daki parkında bekletiliyor.
Lojistik sektörü temsilcileri bekleyen araç sayısı konusunda farklı veriler sunsa da vize ve geçiş belgesi krizi konusunda hemfikirler. Özellikle vize sorununa ilişkin Rusya ile görüşmelerden henüz sonuç alınamadı. UND yetkilileri belge sorununun bugün çözüleceğine dikkat çekerken RODER vize konusunun bu ay sonundan önce çözülemeyeceğini belirtiyor.
Omsan Lojistik'in 'Stratejik Bakış Toplantıları'nın dördüncüsü önceki gün İzmir'de gerçekleştirildi. Dünyaca ünlü lojistik gurusu Georgetown Üniversitesi Lojistik Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Ricardo Ernst'in de konuşmacı olarak katıldığı toplantıda, şirketlerin günümüz rekabet koşulları içinde varlıklarını sürdürebilmeleri için gerekli olan yol haritası ve lojistik danışmanlık konuları ele alındı.
Şoföre vize yok
Toplantı sonrasında Rusya ile yaşanan 'yeni krize' yönelik soruları yanıtlayan Omsan Lojistik Genel Müdürü Hakan Ertik, Türkiye'nin 40 bin adet uluslararası taşımacılık yapan TIR'ı bulunduğuna dikkat çekti. Türkiye'den Rusya'ya giden her 100 TIR'ın 93'ünün Türk plakalı olduğunu belirten Ertik, bu durumun Rusya'yı rahatsız ettiğini öne sürdü. Ertik, hafta başından itibaren de geçiş belgesi ve şoförler için gerekli vizenin tamamen durdurulduğunu söyledi.
Sıkıntının temelinde Türkiye'den bu ülkeye giden her 100 TIR'ın 93'ünün Türk plakalı olmasının yattığını belirten Ertik şöyle konuştu: "Rus yetkililer, bu ülkeye giriş yapan Türk TIR'ı sayısının çok yüksek olduğundan şikayetçi. Kendi TIR'larınında pazardan pay almasını istiyor. Bu nedenle ihtiyacımız olan geçiş belgesi sayısını sınırlı tutuyor. Türkiye'nin yılda 12-15 bin geçiş belgesine ihtiyacı var. Kotamız ise 5 bin. Bu nedenle Rusya ile aramızda 'Bonus belge' anlaşması vardı. Yani, Türkiye'den yüklenen her Rus plakalı kamyon için dört adet 'bonus' geçiş belgesi alıyorduk. Bu da belge sayımızı artırırken, Rusların da pazarda yer almasını sağlıyordu. Ancak Rusya, bu payı artırmanın yanı sıra Türkiye'nin Rus plakalı araçlara Kazakistan'a geçiş için belge vermesini sağlamaya çalışıyor. Türkiyede belgeyi vermiyor. Sıkıntı pazartesi tavan yaptı. Biz son olarak 80 şoför için belge aldık. Fakat bu kez de vize vermediler." Sorunu mayıs başında Rus yetkililere ilettiklerini belirten Ro Ro Taşımacıları Derneği (RODER) Genel Müdürü Cumhur Atılgan ise şunları aktardı:
Görüşme yapıldı
"24-26 Mayıs'ta Moskova'daki Çoklu Kotaların Artırılması'na (geçiş belgeleri) yönelik toplantıya Ulaştırma Bakanlığı yetkilileriyle katıldık. Sorunu Rus yetkililere ilettik. Rusya'ya taşımalarda ithalatçının davetiye çıkarması, bu ülkenin de bu davete karşı vize vermesi söz konusu idi. Bu durum halen sürüyor. Dışişleri Bakanlığı'nın sunduğu taslak vize daveti olmadan taşıma yapılabilmesini içeriyor. Rus yetkililer bunu inceledi. Haziran sonunda bir görüşme yapılacak. Sanırım, ay sonunda davet mektubu olmaksızın vize ve belge alınabilecek. Ayrıca, vize sürelerinin bir ayın üzerine çıkarılması söz konusu. Öte yandan, Ruslar, bonus sisteminin bire iki olmasını istiyordu. Bire dördün korunması yönünde mutabakat sağlandı. Ana kotamızın 5 binden 7 bin 500'e hatta 10 bine çıkarılmasını talep ettik. Bu yıl Rusya'ya taşımacılık için 16 bin 500 belgeye ihtiyacımız var. 5 bin belgemiz var. 2 bin Rus aracı yüklüyoruz. Bire dört bonus belgeden hareketle buradan da 8 bin belge daha alacağız. Kalanı için görüşme sürüyor. Ayrıca 2006'dan itibaren Rusya'ya nakliye miktarımızın artacağını düşünüyorum."
UND Başkan Yardımcısı Mine Kaya da, çıkışların 'şu an için' durduğunu, ancak, bugünden itibaren mart ayına ait 780 adet bonus belgenin alınacağını söyledi. Halen denizyoluyla çıkış yapacak Samsun'da 150, Zonguldak'ta ise 60-70 TIR bulunduğunu belirten Kaya, karayoluyla çıkışların ise fazla olmadığını kaydetti. Şoförlere verilen vizede problem olduğunu belirten Mine Kaya, bu konunun Dışişleri Bakanlığı'nın sunduğu taslakla çözülmeye çalışıldığını söyledi.
Renault'lar 50 dönümlük alan kaplıyor
Omsan Lojistik'in bir OYAK kuruluşu olduğunu hatırlatan Genel Müdür Hakan Ertik, Renault'nun lojistik hizmetlerini de kendilerinin karşıladığını söyledi. Renault'nun Rusya'daki pazar payının yüzde 12 olduğunu ifade eden Ertik sözlerini şöyle sürdürdü: "Problem nedeniyle Rusya'ya gidecek 3 bin Clio, Sedan ve Megan II marka otomobil birikti. Bu durum Renault'nun o ülkedeki pazar payını da olumsuz etkiliyor. Otomobilleri Bursa'daki park alanımızda tutuyoruz. Yaklaşık 50 dönümlük alanı kaplıyorlar. Bu hafta içinde Derince Limanı'ndan gemilere yükleyerek Ukrayna'ya göndermeyi planlıyoruz. Her gemi 300 otomobil alıyor. Sonra da bu ülkeye ait TIR'larla Rusya'ya aktaracağız."