Türkçe'den İngilizce'ye Daihatsu kitabı

Japon Daihatsu'nun üç yıl önce Türkiye'de yılda 140-150 adetlik satışı vardı. Marka geçen yıl bu rakamı 2 bin 128 adede çıkardı. 2006'nın sonundaki beklenti ise 4 bin adet.
Haber: SİBEL ÜNLÜ / Arşivi

İZMİR - Japon Daihatsu'nun üç yıl önce Türkiye'de yılda 140-150 adetlik satışı vardı. Marka geçen yıl bu rakamı 2 bin 128 adede çıkardı. 2006'nın sonundaki beklenti ise 4 bin adet. Nasıl oldu da şirket kısa sürede performansını 10-12 kat artırabildi sorusunu yeni Terios'un lansmanı vesilesiyle genel müdür Ali Haydar Bozkurt'a yönelttik.
Bozkurt, her şeyin 2003 yılında markanın Türkiye'de hak ettiği yerde olmadığını görüp yeni bir strateji oluşturmaya karar vermeleriyle başladığını söyledi. "Öncelikle bayi ağında ciddi bir operasyon yaptık" diyen Bozkurt şöyle devam etti: "Bugün bünyemizde 32 bayi 38 de servis noktası var. Üç yılda 30 yeni bayi ile çalışmaya başladık. Bayi ağımız yüzde 90 yenilendi. Özellikle coupe cabriolet (CC) modelimiz Copen'i piyasaya sunarak sadece ekonomik değil yüksek ekipman seviyeli, imaj modelleri de üretebilen bir marka olduğumuzu gösterdik. Copen bayilerde müşteri trafiği oluşturdu. Test sürüşlerine yetişemez olduk. Finans kuruluşlarıyla görüşerek de Daihatsu alabilmenin en ekonomik koşullarını sunduk. Pazara her yıl bir-iki model çıkararak müşteri beklentilerine yanıt vereceğiz. Delta uzun şasi, Copen ve yeni Terios'u müşterilerle buluşturduk. Küçük otomobil sınıfında iki yeni modeli getirmek için de hazırlık yapıyoruz."
Bu arada Daihatsu'nun yeni stratejisindeki 'bayi, satış, servis standartları' hem Türkiye'deki başarının temel taşlarından biri hem de Japonya merkeze örnek olmuş. Daihatsu'nun kurumsal kimliğinin ve standartlarının sıfırdan oluşturulduğu bu çalışma Japonya tarafından kabul edilmiş ve kitapçık Türkçenin ardından İngilizce basılmış.
Sandalyeler hizaya
Genel müdür Bozkurt, antetli kâğıttan bayideki sandalyelerin nasıl duracağına kadar her türlü detayın yer aldığı çalışmaya dair şöyle konuştu: "Biz Türkiye standartlarını oluşturduk. Eğitimleri gerçekleştirdik. Japonlar kendi koşullarına göre ek yaparak uyguluyor."
Yeni Terios'un tanıtım fiyatı 36 bin 500 YTL
Yeni Daihatsu Terios cipin bagaj uzunluğu bir önceki modele göre 13 cm artırıldı. 1.5 litrelik motor hacmine sahip (105 HP) yeni Terios 100 km'de ortalama 7.9 litre yakıt tüketiyor. Araçta beş ileri düz ve dört ileri otomatik şanzıman var. Maksimum hız düz viteste 160 km/s, otomatikte ise 150 km/s. Bagaj hacmi 380 litre.Yeni Terios, sürekli dört çeker ve merkezi diferansiyel kilit sistemine sahip.
Geçen hafta piyasaya sürülen araç bu ay 36 bin 500 YTL'lik indirimli tanıtım fiyatıyla satılacak. Daihatsu, bu yıl Türkiye'de 1500 adet yeni Terios satmayı planlıyor. Eski model de bu yıl ağustos ayı sonuna kadar piyasada kalacak.
'Yüzde 1-5 arasında zam olur'
Daihatsu Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurt, dövizdeki yükselişte, doların 1400 YTL'lik seviyenin altına inmemesi durumunda fiyatlara yüzde 1 ile 5 arasında değişen oranlarda zam yapılabileceğini söyledi. Bozkurt, zammın düzeltme değil döviz kaynaklı olacağını dile getirdi.
Türkiye yatırım adayı ülke
Daihatsu'nun 20-30 milyon dolarla 200-250 milyon dolarlık yatırım projelerini gerçekleştirmeyi düşündüğü ülkeler arasında Türkiye de var. Japon yetkililer altı ay önce Türkiye'de inceleme yaptı. Üretim kalitesi, yönetim anlayışı, yan sanayi ve lojistikte Türkiye'nin güçlü olduğu yetkililere anlatıldı. Onlar da yerinde inceleyerek söz konusu avantajları kabul etti. Buna karşılık dezavantajlar, işçilik ve enerji maliyeti, arazi ve vergi teşviklerinin azlığı ve bürokrasi olarak aktarıldı. Ne Türkiye'ye ne de aday doğu Avrupa ülkelerine olumlu ya da olumsuz bir yanıt henüz verilmedi.
Genel müdür Ali Haydar Bozkurt, bu yanıtın yarın sabah da yıl sonunda da verilebileceğini, olumlu gelişme için dua ettiklerini, bundan sonra Türkiye'nin gerçeklerinin konuşacağını söyledi. Bozkurt, böyle bir gelişme olursa şahsi tercihlerinin Türkiye'de ticari araç üretmekten yana olduğunu da belirtti.