Türkiye 5.7 milyar dolara eğlenecek

Danışmanlık şirketi PricewaterhouseCoopers (PwC), küresel düzeyde dijital teknolojiyi arkasına alan eğlence ve medya sektörünün 2010'da yıllık yüzde 6.6'lık bileşik büyümeyle 1.8 trilyon doları bulacağını bildirdi.

İSTANBUL - Danışmanlık şirketi PricewaterhouseCoopers (PwC), küresel düzeyde dijital teknolojiyi arkasına alan eğlence ve medya sektörünün 2010'da yıllık yüzde 6.6'lık bileşik büyümeyle 1.8 trilyon doları bulacağını bildirdi. Türkiye'de ise 2001 yılından bu yana hızlı büyüme trendi içindeki medya ve eğlence sektörünün 2010'a kadar yüzde 75 büyüyerek 5.7 milyar dolarlık bir hacme ulaşacağı belirtildi.
PwC'nin hazırladığı 'Global Medya ve Eğlence'ye Bakış: 2006-2010' başlıklı raporda, global eğlence ve medya sektörünün güçlü bir yükseliş trendi yakaladığına dikkat çekilirken, internet ve bilgisayar oyunlarının sektörün en hızlı büyüyen segmentler olmayı sürdüreceği kaydedildi. Rapora göre, dijital-mobil iletişim ve geniş bant internetin kazançlı dağıtım kanalları olduğuna işaret edilirken, kanallardan gerçekleştirilen küresel harcamanın 19 milyar dolardan 2010 itibarıyla 67 milyar dolara yükseleceği belirtildi. Rapor ana hatlarıyla şöyle:
TÜRKİYE BÜYÜYOR: PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektöründen Sorumlu Denetim Ortağı Coşkun Şen ise, 2001-2003 yılları arasında aşırı büyüme gösteren eğlence ve medya sektörünün dünya genelinde olduğu gibi Türkiye'de de büyüyeceğini belirtti. 2005'te Türk eğlence ve medya sektörünün 3 milyar 207 milyon dolarlık bir pazar haline geldiğini belirten Coşkun, 2010 yılına kadar sektörün Türkiye'deki gelişimiyle ilgili şunları söyledi:
"Türkiye'de eğlence ve medya sektörü 2001'den bu yana hızlı büyüyor. 2006'da Türkiye'de eğlence ve medya sektörü pazarının 3 milyar 767 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Bu rakam 2008 yılında 4 milyar 788 milyon dolar, 2010'da 5 milyar 718 milyon doları bulacaktır. Bu veriler Türk eğlence ve medya sektörü pazarının 2010'a kadar yüzde 75'ten fazla büyüyeceğini gösteriyor."
AMERİKA YAVAŞ AMA EN BÜYÜK: ABD en büyük ama en yavaş büyüyen olmayı sürdürüyor. ABD, yüzde 5.6'lık yıllık bileşik büyüme oranıyla 2010'da 726 milyar dolarlık bir hacme ulaşacak. En büyük ikinci pazar olan EMEA (Avrupa, Ortadoğu ve Afrika) yüzde 6.1'lik yıllık bileşik büyüme oranıyla 2010'da 580 milyar dolara yükselecek. Rusya'nın başı çektiği Orta ve Doğu Avrupa, internet erişim harcamaları, radyo, evden reklamcılık, TV dağıtımcılığı, TV şebekeleri ve video oyunlarında beklenen çift haneli büyüme rakamları yüzde 12'lik yıllık bileşik büyüme oranıyla birlikte EMEA'daki en hızlı büyüyen bölge olacak.
EN HIZLILARI ÇİN VE HİNDİSTAN: Çin ve Hindistan başta olmak üzere Asya-Pasifik'in en hızlı büyüyen bölgesi olmaya devam edeceği bildirilen raporda, Çin'in 2009 yılında Japonya'yı bile geçerek Asya-Pasifik'teki en büyük pazar olması öngörüldü.
Asya-Pasifik'teki harcamalar bütün bölgelerin en yükseği olarak ortalama yüzde 9.2'lik yıllık bileşik büyümeyle 2010'da 425 milyar dolara ulaşacak. Latin Amerika, 2005'te en hızlı büyüyen bölgeyken, 2010 yılında yüzde 8.5'lik yıllık büyüme oranıyla 60 milyar dolara erişecek. Kanada pazarının ise yüzde 5.9'luk yıllık büyüme sonucu 2010'da 41 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
MOBİL MÜZİK: Dijital dağıtım ve mobil müzikteki büyüme, fiziksel formatlara yapılan harcamalardaki azalmayı dengeleyecek biçimde her pazarda harcamaları yönlendirecek. Artan geniş bant aboneliği dijital dağıtımı hızlandırırken, genişleyen kablosuz ortam ve yeni nesil kablosuz ağlar mobil müziğin yaygınlaşmasının önünü açacak. Küresel bazda, albüm satışları yüzde 5.2'lik bir yıllık bileşik büyümeyle 2010'da 47.9 milyar dolara ulaşacak. ABD'deki harcama yüzde 3.7'lik yıllık büyüme oranıyla 2010'da 14.7 milyar dolara yükselecek.
İNTERNET VE CEP TELEFONU: Olimpiyat oyunları ve FIFA Dünya Kupası'nın canlandırdığı global reklam pazarı yüzde 6.2'lik yıllık birleşik büyüme oranıyla 2005'teki büyüklüğü olan 385 milyar dolardan, 2010 yılında 521 milyar dolara yükselecek.
Son iki yıl boyunca elde edilen büyümenin 2008 boyunca da sürmesi tahmin edilirken, 2009-2010 boyunca birçok ülkede ekonomik düzelmenin hız kaybetmesiyle daha hafif düzeyde olması bekleniyor. İnternet, yüzde 18.1'lik bir birleşik büyüme hızıyla 2010 yılında 52 milyar dolara ulaşarak en hızlı büyüyen reklam ortamı olmayı sürdürecek. İnternetin global reklam pazarından aldığı pay 2002'ye göre yüzde 3 azalarak, 2010'da yüzde 10 olacak.
GENİŞ BANT KULLANIMI HIZLI ARTACAK: 2010 itibarıyla geniş bant kullanımı 246 milyon hane artışla, küresel bazda toplam 433 milyon gibi bir rakama ulaşacak. 2005 yılında dünyada toplam 1.8 milyar kişi cep telefonu abonesiyken, 2010'da bu rakam 2.8 milyara ulaşarak mobil içerik için 1 milyar ilave potansiyel müşteri yaratacak.
Dünyada kumara 125 milyar dolar
Kumarhaneler ve düzenleme altındaki diğer oyunlar yüzde 10.9'luk bir büyümeyle, 2005'teki ikinci en hızlı büyüyen segment oldu. Online oyunlar ve yeni kumarhanelerdeki hızlı büyüme, en büyük büyümeyi gerçekleştirmesi beklenen Asya-Pasifik'teki büyümeyi körükleyecek. Macao'daki yeni kumarhaneler Çin'in bu kesimini önemli bir kumar oyun merkezi haline getirecek. Harcamalar, yüzde 8.8'lik yıllık bileşik büyüme oranıyla 2005'teki 82 milyar dolardan 2010'da 125 milyar dolara yükselecek. Dijital platformlar yeni kanalları destekleyecek ve önümüzdeki beş yıl boyunca başlıca büyüme kaynağı olacak olan çok-kanallı reklamcılığa ivme kazandıracak. Dijital yayıncılık ve HDTV herkese açık kanalların cazibesini artıracak. Cep telefonlarına dağıtım görüntüleme ve reklamcılık harcamalarını daha da yükseltecek. Harcamalar 6.6'lık yıllık bileşik büyüme oranıyla 2005'teki 164 milyar dolardan 2010'da 227 milyar dolara ulaşacak.